| Rekordowy eksport | | W pierwszym proczu 2008 r. polski przemys motoryzacyjny wyeksportowa towary za ponad 10 mld euro. To ponad 2,3 mld euro wicej ni w analogicznym okresie 2007 r.
Od lat niezmiennie gwnym rynkiem zbytu przemysu motoryzacyjnego s kraje Unii Europejskiej. W pierwszym proczu 81,38 proc. caoci eksportu brany trafio wanie do krajw UE. Zauwaalne jest jednak stae obnianie tego wskanika. W cigu 12 miesicy (czerwiec 2007 - czerwiec 2008) udzia rynku unijnego spad o ponad 6,2 proc.
Najwaniejszym rynkiem zbytu pozostaj Niemcy, do ktrych trafio 23,22 proc. caoci eksportu (2,36 mld euro). Drugie miejsce przypado Wochom - 16,95 proc. (1,72 mld euro). Trzecim rynkiem zbytu pozostaje Wlk. Brytania, z 7,21 proc. udziaem (733,24 mln euro). Na czwartym miejscu plasuje si Francja - 5,54 proc. (562,93 mln euro). Pierwsz pitk zamyka Hiszpania z 5,34 proc. udziaem (543,17 mln euro). Na wymienione rynki przypada blisko 58,26 proc. caoci eksportu polskiego przemysu motoryzacyjnego.
W eksporcie brany motoryzacyjnej dominuj niezmiennie trzy grupy produktw: samochody osobowe i samochody towarowo-osobowe, czci i akcesoria oraz silniki wysokoprne. Ich czny udzia w eksporcie brany w pierwszym proczu 2008 r. wynis 82,26 proc. ale w porwnaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego spad o 3,37 proc.
Obserwujc spadek sprzeday nowych samochodw na rynku Unii Europejskiej, bdcej gwnym odbiorc produktw motoryzacyjnych, nie naley oczekiwa utrzymania blisko dynamiki eksportu w drugiej poowie br., szczeglnie w czwartym kwartale, jednake tegoroczne wyniki eksportu tego sektora polskiej gospodarki bd wysze od zeszorocznych.
Firma AutomotiveSuppliers.pl szacuje, e w caym 2008 r. warto eksportu brany samochodowej powinna wynie okoo 18,5 - 19,2 mld euro - sum nie odnotowan w historii tego sektora w Polsce. | | rdo: PAI
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|