| Nowe auta podroej od stycznia | | Taniej ju nie bdzie - przekonuj nas koncerny produkujce auta, ogaszajc kolejne promocje. Jak sprawdzilimy, tym razem reklama raczej nie kamie. Pytani przez nas przedstawiciele producentw aut nie kryj, e w nowym roku samochody w salonach podroej co najmniej o kilka tysicy zotych.
Powodem spodziewanych podwyek jest przede wszystkim saba zotwka. Wczoraj za euro pacono rednio ok. 3,6 z, czyli o 30 groszy wicej ni jeszcze latem.
Koncerny wyprzedaj obecnie auta zamwione przy rekordowo niskim poziomie euro. Ale kiedy skocz im si tanie zapasy, bd musiay zamwi kolejne, ju drosze, samochody.
– Podwyki cen nowych aut s nieuchronne w przyszym roku – uwaa Witold Nowicki, dyrektor handlowy polskiego oddziau Toyoty. – Ich skala bdzie zaleaa od osabienia si zotego, ale ju przy kursie 3,5 z za euro mona spodziewa si wzrostu cen nowych samochodw wyprodukowanych w 2009 r. o 5–6 proc. – podkrela Nowicki.
Jeli euro dojdzie do 3,8–3,9 z, tak jak to miao miejsce w ubiegym tygodniu, to podwyki mog sign nawet 10 proc.
A to nie koniec zych wieci. Ze wzgldu na kryzys finansowy najbardziej zdroej auta luksusowe, bo tutaj obniki ceny sigay nawet kilkadziesit tysicy zotych. Sporo zdroe mog te auta produkowane poza stref euro, m.in. niektre modele Toyoty (np. Land Cruiser) czy Mazdy (produkowane tylko w Japonii).
– Wahania kursw walut maj dla nas efekt podwjny, bo centrala Mazdy na Europ zamawia auta, pacc w euro przeliczane na jeny, polski oddzia za rozlicza si w zotwkach – mwi Wojciech Halarewicz, dyrektor generalny Mazdy w Polsce.
Zwaszcza japoski jen w ostatnim czasie umacnia si wzgldem innych walut po kolejnych ciciach stp procentowych. Zdaniem Mazdy w zwizku z sytuacj na rynku walutowym ceny nowych aut mog wzrosn od 3 do 6 proc. – Wszystko zaley od tego, jak zachowaj si konkurenci i jak bd si ksztatoway kursy walut w duszej perspektywie – zastrzega Halarewicz.
Wyglda wic na to, e jeli kto planuje zakup nowego auta, to nie warto czeka do przyszego roku, bo bdzie ju tylko droej. Ceny musz te pj w gr, bo koncerny bd dy do wyrwnania cen w poszczeglnych krajach. Dzi dochodzi do sytuacji, w ktrej volkswageny i mercedesy s tasze w Polsce ni w Niemczech. A to oznacza wymierne straty dla producentw. Klienci uprawiaj bowiem turystyk zakupow, przez co firma produkujca auta zarabia mniej, bo sprzedaje je gwnie tam, gdzie s one najtasze.
Korekty w cennikach mog by na pierwszy rzut oka niezauwaalne. Wikszo producentw stosuje bowiem wysokie ceny wyjciowe i w zalenoci od sytuacji obnia ceny, dajc due rabaty. U niektrych, np. w Fiacie czy Citronie, sigaj one ju nawet kilkunastu tysicy zotych. Tak wysokie upusty znikn do koca grudnia. I tak bdzie a do momentu, w ktrym zotwka odzyska siy i wrci do kursu 3,3–3,4 z za euro. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|