| Promocyjny haczyk | | Nadszed czas wyprzeday samochodw z rocznika 2008. Kupienie takiego auta, nawet jeli jest sporo tasze, na dusz met moe okaza si mao opacalne.
Wyprzeda pojazdw z rocznika 2008 niektre firmy ogosiy ju w padzierniku. Do niedawna wstrzymywano si z takimi decyzjami przynajmniej do grudnia, by wiadomo byo, e Nowy Rok ju za pasem, co usprawiedliwia rocznikowe rabaty.
Tegoroczne przypieszenie wyprzeday schodzcego rocznika jest spowodowane przede wszystkim fataln sytuacj na rynku. Samochodw zgromadzonych przez generalnych importerw jest sporo, a chtnych na nie mao. Regulacje cenowe, zwizane z mocnym kursem zotwki, odcigajce klientw od salonw w Niemczech, wprowadzono dopiero w tym roku. Gigantyczny napyw aut uywanych zdemontowa rynek aut nowych, a wejcie nowych marek na polski rynek dodatkowo wzmogo konkurencj.
Na dodatek mamy jeszcze wiatowy kryzys finansowy, ktry zaczyna wanie dotyka Polsk. Droej kredyty, a to nie sprzyja zakupom samochodw, bo poyczki s podstaw w takich transakcjach. Efekt wida w bezlitosnych statystykach.
Recesja postpuje, by unikn zapaci trzeba si jako ratowa. Padziernikowa akcja to zapewne tylko jeden z pomysw.
Jako pierwsze pozbywanie si samochodw z rocznika 2008 rozpoczy Fiat i Alfa Romeo. Szybko znaleli si naladowcy, co stanowi potwierdzenie, e wyprzedae to po prostu jedna z form ratowania skry w okresie kryzysu. Na taki krok zdecydoway si ju Chevrolet i Ford. Kolejne marki zapewne szykuj do wyprzeday, ale poniewa nie dalej jak w lipcu i w sierpniu powszechnie obniano ceny, chc jeszcze troch odczeka.
Przyszy czasy, gdy zarwno nowy, jak i uywany samochd mona kupi wyjtkowo tanio. Promocyjne szalestwo sprzyja nabywcom, ktrzy zacierajc rce przebieraj w ofertach. Dodajmy, e oprcz rabatw i zniek w samych cenach wikszo firm proponuje jeszcze preferencyjne kredyty i wyjtkowo korzystny leasing. Zysk na takich formach sprzeday te mona przeliczy na yw gotwk. Nierzadko w gr wchodz spore sumy, rzdu 15 – 20 tys. z.
Zyski na rabatach cenowych nie s tak due, ale w tym roku powinny by nieco wiksze z uwagi na trudniejsz sytuacj na rynku. Propozycje zacht cenowych u Fiata zdaj sie to potwierdza. Zyska mona od 1 tys. z w przypadku aut maych do 20 tys. z przy modelach z najwyszej pki.
Alfa Romeo w zalenoci od modelu pozwala zostawi w portfelu od 3 do 14,2 tys. z. Chevrolet nie ma widocznie a takiej potrzeby reagowania na obecn sytuacj, bo zaproponowa rabaty nieco nisze ni przed rokiem – od 2750 do 9700 z. Ford zachca niewielkimi znikami na samochody mae (2 tys. z) i pokanymi rabatami na auta wiksze (do blisko 12 tys. z w przypadku Galaxy).
Czy takie zniki s rzeczywicie satysfakcjonujce? Pozornie tak, w rzeczywistoci wszystko trzeba precyzyjnie przeanalizowa. Problem polega na tym, e polski rynek aut uywanych funkcjonuje zupenie inaczej, ni rynek wtrny w Europie Zachodniej. Tam liczy si stan techniczny auta, walory silnika, wyposaenie. U nas bierze si co prawda pod uwag tego typu informacje, ale najwaniejszy wykadnik wci stanowi rocznik.
Co to oznacza dla nabywcy nowego pojazdu? Bardzo wiele, bo przecie prdzej czy pniej bdzie chcia sprzeda auto. I wwczas dopadnie go ten swoisty „syndrom rocznika”. Kupienie samochodu z wyprzeday oznacza konkretny wpis w dowodzie rejestracyjnym. Auto w oglnym mniemaniu jest rok starsze. Jak przekada si to na cen?
Wystarczy rzuci okiem na notowania rynku wtrnego dla popularnych w naszym kraju modeli i pozna spadki wartoci, jakie mog wystpi midzy rocznikami. Rzumy okiem na kilka przykadw. W przypadku Fiata Pandy 1.1 otrzymamy 5 tys. z rabatu. Dokadnie tyle, ile wynosi rnica midzy uywanymi egzemplarzami z 2007 i 2006 r.
Na Alfie Romeo 147 moemy ju straci, bo rnice cen midzy rocznikami dochodz do 4 tys. z, a rabaty zaczynaj si od 3 tys. z. By moe na niektrych wersjach dao by si zyska, bo zniki przy droszych odmianach przekraczaj nawet 9 tys. z. Trudno to oceni, bo z kolei drosze auta wykazuj wiksze spadki wartoci. Ewidentnie stracimy na Fordzie Fusion, bo otrzymujc rabat 2 tys. z moemy straci na sprzeday starszego rocznika nawet 6 tys. z.
Wida, e kad propozycje trzeba przeliczy i skalkulowa. Jeli przeanalizujemy klas redni to okae si, e rnice midzy rocznikami dochodz do 15 – 17 tys. z. W takiej sytuacji obnika ceny Forda Mondeo 2008 o 12 tys. z wcale nie musi by korzystna. Dodajmy, e w przypadku aut luksusowych sumy zwizane z rnicami cen w rocznikach s wrcz szokujce, bo sigaj nawet 30 tys. z.
Do kadej promocji trzeba podchodzi z rezerw, na rynku samochodowym rwnie. Kalkulacja obnionej ceny wcale nie jest trudna, wystarczy posiedzie chwil z owkiem w rku nad danymi z gazet giedowych czy skorzysta z portali ogoszeniowych w internecie. Recepta jest jedna, na dodatek niezwykle prosta: liczy, liczy i jeszcze raz liczy. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|