| Ekologiczne auta | | W Unii Europejskiej nasil si akcje promujce zakupy ekologicznych samochodw. Wszystko po to, aby speni warunki dotyczce emisji dwutlenku wgla.
W 2015 r. emisja spalin w nowych samochodach nie powinna przekracza 125 g CO2 na km, a dziesi lat pniej spa do 70 g. Realizacja tego ambitnego zadania moe by trudna skoro, w latach 1995 – 2005 udao si obniy redni emisj spalin ze 186 do 161 g/km. Trudna, ale nie niemoliwa. Pod jednym warunkiem: zainteresowani powinni by w takim samym stopniu producenci samochodw, klienci oraz pastwo.
Rzdy wielu krajw Unii Europejskiej stwarzaj warunki (gwnie finansowe), aby kierowcy kupowali ekologiczne samochody. Jednoczenie trwaj prace nad doskonaleniem alternatywnych rde energii.
Decyzje unijnych instytucji maj na celu ograniczenie przede wszystkim emisji dwutlenku wgla, ktry jest jedn z przyczyn efektu cieplarnianego. Trwaj prace nad rozporzdzeniem, ktre naoy na producentw samochodw opaty za przekroczenie dozwolonego poziomu CO2. Opata (czyli kara) bdzie do dotkliwa.
W 2012 r. wyniesie 20 euro od kadego zarejestrowanego na terenie UE samochodu, za kady gram przekroczenia normy. Stawka bdzie sukcesywnie rosa i w 2015 r. wyniesie ju 95 euro. Prawdopodobnie dozwolony poziom dwutlenku wgla wyniesie 130 g/km. Pienidze trafi do unijnego budetu.
Niemrawo, z jak kolejne polskie rzdy podchodz do tego zagadnienia wskazuje, e tak naprawd nikt nie jest zainteresowany rozwizaniem problemu. Pastwo sprawia wraenie, e ograniczenie emisji spalin jest zadaniem producentw samochodw. Od kilku lat trwaj prac nad podatkiem ekologicznym i nic z tego nie wynika, gdy zawsze s waniejsze kwestie i problemy spoeczne. Dwa lata temu wydawao si, e ustawa jest ju gotowa i wzorem naszych zachodnich ssiadw, bdziemy pacili podatek od emisji CO2, jednak utkna ona w urzdniczych szufladach.
Producenci samochodw czsto traktuj ekologi jako chwyt marketingowy: „Nasz samochd jest proekologiczny. Zuywa o p litra paliwa mniej na 100 km.” Czsto jednak oszczdno w eksploatacji oznacza wysze koszty zakupu auta.
Wprowadzona ostatnio na rynek Skoda Fabia Green Line zuywa 0,5 l paliwa mniej na 100 km, ale producent da za t „oszczdno” ponad 4 tys. z. Prosz obliczy ile lat minie, zanim wysza cena auta zostanie zrekompensowana nisz cena paliwa. Jeeli jedzimy 10 tys. km rocznie i na kadych 100 km zaoszczdzimy 0,5 l paliwa, to w cigu roku wydamy (przy obecnych cenach ) o 210 – 220 z mniej.
W tym przypadku wikszy wydatek na ekologiczne auto nigdy si nam nie zwrci. Moemy zaoszczdzon kwot pomnoy razy miliony samochodw jedcych po polskich drogach. Jednak kierowcy nie przekonaj wirtualne miliony; bardziej trafiaj do niego zotwki pozostajce w portfelu. Nie oznacza to, e nie naley promowa ekologicznych pojazdw. Jednak przekonanie, e tylko konstruktorzy i producenci samochodw powinni walczy z efektem cieplarnianym jest bdne.
Potencjalnych nabywcw trudno przekona do zakupu hasem: „Auto pali 0,5 l mniej na 100 km”. Kierowcy oczekuj innych zacht materialnych. Mechanizm wydaje si do prosty: pastwo zamierza ograniczy emisj spalin, wprowadzajc okrelone normy i zachty dla kierowcw.
Ci, widzc finansowe korzyci wynikajce z zamiany starego pojazdu na auto ekologiczne, decyduj si na jego zakup. Wzrost popytu powoduje, zwikszenie produkcji, a tym samym obnik cen samochodw przyjaznych dla rodowiska. Koo si zamyka.
Niebezpieczestwo polega na tym, e pastwo moe zmusi kierowcw do ekologii normami prawnymi, nie dajc adnych bodcw materialnych.
Na jednym z portali mona przeczyta relacj z „ekologicznej podry”. Autor opisuje ekologiczn jazd, piszc e na autostradzie jecha za duym tirem, dziki czemu spali o p litra mniej paliwa ni podaje producent. Jeeli ten sposb mylenia o ekologii si upowszechni, to nie bdzie potrzeby budowania w Polsce autostrad. Po co wydawa miliardy na autostrady i dla oszczdnoci paliwa jedzi za tirami. Lepiej kupi sobie rower. Bdzie wolniej, ale zdrowiej.
Europejskie rozwizania
Belgia
Nabywcy pojazdw o cakowitej emisji CO2 poniej 105 g/km otrzymuj upust w wysokoci 15 proc. ceny detalicznej, a poniej 115 g/km – 3 proc.
Czechy
Pojazdy o napdzie elektrycznym, w tym hybrydy s zwolnione z podatku drogowego.
Dania
Podatek rejestracyjny obliczany jest od redniego zuycia paliwa w danym modelu pojazdu: jeeli nowy lub uywany samochd jest w stanie przejecha na jednym litrze paliwa 16 km (benzyna) lub 18 km (olej napdowy), nabywca moe liczy na ulg. Dla samochodw emitujcych powyej 161 g/km przewidziane s obcienia dodatkowymi opatami, nawet do 2600 euro.
Francja
Ulgi finansowe zale od poziomu emisjimCO2 (poniej 100 g - 1000 euro).
Holandia
Ulgi w podatku dotycz przede wszystkim nabywcw pojazdw napdzanych gazem ziemnym lub pynnym, a take diesli z filtrem czstek staych.
Niemcy
Od pocztku 2008 r. wielko podatku rejestracyjnego zaley od emisji CO2, wczeniej decydowaa pojemno skokowa silnika.
Szwecja
Do ekologicznych zalicza si pojazdy napdzane paliwami alternatywnymi, a take auta emitujce mniej ni 120 g CO2/km. Nabywcy tych aut otrzymuj picioletnie ulgi podatkowe – 20 proc. w przypadku zasilania bioetanolem oraz 40 proc. w przypadku hybrydy lub pojazdu elektrycznego.
Wielka Brytania
Symboliczne ulgi w podatku akcyzowym dla nabywcw pojazdw o emisji CO2 poniej 155 g/km. Nabywca hybrydy moe sobie odliczy 700 funtw ulgi podatkowej, a jeli dojeda do centrum Londynu, zwolniony jest z dziennej opaty 8 funtw.
Jakub Fary, dyrektor Polskiego Zwizku Przemysu Motoryzacyjnego
Wprowadzenie norm emisji dwutlenku wgla zaproponowanych przez Komisj Europejsk spowoduje wzrost cen nowych samochodw. Zastosowanie nowych technologii ograniczajcych ilo CO2 jest drogie. Trudno powiedzie, czy auta zdroej o 3,5, czy 7 tys. euro, ale podwyki s praktycznie nieuniknione. Rozwizaniem jest rozoenie kosztw zmniejszenia emisji dwutlenku wgla na wiele podmiotw, a nie zrzucenie ich tylko na producentw samochodw. Chodzi np. o producentw opon, powszechne wprowadzenie biopaliw i propagowanie eko-jazdy. Zaowocuje to kilku-, a nawet kilkunastoprocentowym zmniejszeniem zuycia paliwa, a wic i emisji CO2. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|