| Popyt na auta w Europie rodkowej wzronie | | Popyt na samochody w krajach Europy rodkowej i Wschodniej (tzw. regionu CEE) powinien by wysoki dziki wzrastajcym dochodom, rosncej sile nabywczej, poprawiajcym si warunkom finansowym oraz korzystnym perspektywom na rynku pracy. Popyt bdzie rosn rwnie ze wzgldu na wiksze potrzeby przemieszczania si modszej czci populacji, ktra nie bdzie w stanie pozwoli sobie na nowe auto - wynika z raportu firmy Patria Finance na zlecenie AAA Auto.
Cho czna liczba samochodw osobowych w krajach „starej” pitnastki dochodzi do 200 milionw, w 2006 roku dokonano okoo 28,2 miliona transakcji zwizanych z kupnem lub sprzeda uywanych samochodw. Biorc dodatkowo pod uwag dane dotyczce sprzeday nowych samochodw, oznacza to, e redni okres posiadania samochodu wynosi okoo 4,6 roku, za w wikszoci krajw regionu CEE okres ten jest mniej wicej dwukrotnie duszy. Jak twierdzi Jiri Soustruznik, analityk Patria Finance i wspautor wspomnianej analizy, to kolejny wskanik nadchodzcego silnego popytu na samochody w tym regionie, gdy rosnca sia nabywcza prawdopodobnie spowoduje stopniowe skracanie wspomnianego okresu w krajach Europy rodkowej i Wschodniej.
Cho popyt na samochody stymulowany jest przez wiele czynnikw, mona oczekiwa, e tendencja zwizana z nabywaniem uywanych samochodw zamiast nowych bdzie nadal stosunkowo wysoka w regionie CEE. Mimo, i sia nabywcza populacji ronie, nowe modele samochodw nadal s nieosigalne dla wielu osb. Jednoczenie kraje Europy Zachodniej peni rol dostawcw uywanych samochodw o wzgldnie wysokiej jakoci. Region CEE moe rwnie nadal korzysta ze stosunkowo niedrogiego serwisu i powizanych usug.
Jak podkrela analiza, sukces dealerw uywanych samochodw w porwnaniu z dealerami nowych samochodw w duej mierze opiera si na ich modelu dziaalnoci - tym, czy s w stanie zapewni dodatkowe usugi, ograniczy niepewno i zwikszy przejrzysto wobec klientw. Niemniej jednak, jak podkrela Jiri Soustruznik, rosnca zoono modelu dziaalnoci i potrzeba zapewniania usug stanowicych warto dodan mog rwnie stanowi szans zdobycia udziau w rynku i osignicia korzyci skali na podzielonym rynku uywanych samochodw, pomimo niskich ogranicze importowych i eksportowych.
Patria Finance oszacowaa na podstawie informacji uzyskanych w instytucjach leasingowych i finansowych, e czny rozmiar rynku uywanych samochodw w Republice Czeskiej siga okoo 250-300 tysicy, z czego rocznie 50 tys. samochodw stanowi przedmiot sprzeday bezporedniej. Firma Patria szacuje rynek sowacki na 100 tysicy samochodw, wgierski 350-400 tysicy, za polski potencjalnie 750-800 tysicy uywanych samochodw rocznie.
Przyjmujc, e obrt samochodami osobowymi bdzie rosn nieco wolniej ni PKB, analiza przewiduje wzrost floty krajowej mniej wicej od 2,8% (dla krajw regionu CEE o niszych przewidywaniach) do 6,3% (dla krajw o wyszych przewidywaniach). Podobnego wzrostu mona rwnie oczekiwa w zakresie rejestracji nowych samochodw, czyli popytu na nowe samochody (nowe i uywane importowane). Zwaywszy na relatywnie wysokie tendencje w zakresie kupowania uywanych zamiast nowych samochodw w regionie CEE, analiza Patria Finance utrzymuje, e te przewidywania mona postrzega jako minimum redniego wzrostu wzgldem importu uywanych samochodw.
Im wikszy dochd, tym czciej konsumenci mog wymienia swoje samochody na nowsze modele (lub nowsze modele na rynku uywanych samochodw). Zaoenie to oznacza, e rosnce dochody w regionie CEE powinny zosta odzwierciedlone w zwikszonych obrotach rynku uywanych samochodw. Analiza Patria Finance sporzdzona na zlecenie AAA Auto konkluduje, e to z kolei bdzie miao wikszy wpyw na popyt uywanych samochodw. | | rdo: AAA Auto
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|