| GM i Ford wyprzedaj majtek | | Amerykaskie koncerny motoryzacyjne s w powanych tarapatach finansowych. Wczoraj Ford sprzeda wikszo swoich udziaw w Madzie, w poniedziaek GM pozby si akcji Suzuki.
Producenci aut zza oceanu szukaj w ten sposb gotwki na biec dziaalno. Kopoty wielkiej trjki z Detroit (GM, Ford, Chrysler) nie przejd bez echa w Europie. Waszyngton przeznaczy na ich ratowanie 25 mld dol., ale jeli te pienidze pjd na marne, bdzie to potny cios dla brytyjskiego przemysu samochodowego.
General Motors i Ford byy filarami europejskiej sceny motoryzacyjnej od prawie stu lat. Nie s ju dominujcymi graczami jak niegdy, ale utrzymuj du baz produkcyjn i sie sprzeday w Wielkiej Brytanii.
Ford zatrudnia bezporednio w Wielkiej Brytanii 13 tys. ludzi - w fabrykach silnikw w Dagenham, we wschodnim Londynie i w Bridgend w Walii, w fabryce skrzy biegw w Halewood w Merseyside oraz w montowni vanw w Southampton i w centrum badawczym w Essex.
Kolejne 22 tys. ludzi pracuje w 650 salonach dilerskich Forda, cho koncern jest wacicielem jedynie 50 z nich, podczas gdy reszta dziaa na zasadzie franczyzy. GM zatrudnia 5,5 tys. osb w okolicach Liverpoolu, gdzie produkowana jest Astra, i w Luton, gdzie powstaje van Vivaro.
Chrysler ma pikn histori w Wielkiej Brytanii - nalea do niego Rootes, ktry produkowa takie synne marki jak Hillman, Humber i Singer, ale obecnie jego udzia w rynku jest niewielki i nie produkuje na Wyspach adnych samochodw. Jego brytyjskie biura zatrudniaj 72 osoby, a firma ma 65 salonw dilerskich w caym kraju.
Na kontynencie GM (w Wielkiej Brytanii sprzedaje auta pod mark Vauxhall) jest wacicielem Opla i Saaba. Do Forda naley Volvo.
- Trudno sobie wyobrazi europejski przemys motoryzacyjny bez Amerykanw - mwi Paul Everitt, prezes Towarzystwa Producentw Aut, brytyjskiej organizacji branowej.
Pracownicy brytyjskich fabryk nalecych do tych dwch koncernw bd mieli do wit mnstwo wolnego czasu, by zastanowi si nad przyszoci.
Z powodu ostrego spowolnienia w sprzeday samochodw niemal wszystkie zakady na Wyspach ograniczyy produkcj, a wiele z nich planuje 14-dniowy przestj - to tak, jakby w tym i nastpnym miesicu ich tydzie pracy trwa niespena cztery dni.
Co jeszcze bardziej niepokojce, trzy wielkie europejskie grupy ubezpieczeniowe zaczy odmawia ubezpieczenia kredytowego dostawcom Forda i GM, co moe skoni niektrych z nich do dania gotwki za podzespoy. To jeszcze bardziej uszczupli ich i tak skromne rezerwy finansowe.
Europejskie oddziay GM i Forda radziy sobie w ostatnich latach lepiej ni ich amerykaskie centrale. W pierwszych dziewiciu miesicach tego roku Ford w Europie zarobi na czysto 1,3 mld dol. - Rzdy po obu stronach Atlantyku nie pozwol, aby ktrakolwiek z tych firm upada - pociesza Peter Cooke, ekspert brany motoryzacyjnej. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|