temp. 4,9oC, cin. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Czwartek, 21 Listopada 2024 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda Samochodowa
Szlaban na import tanich aut
Kupowanie uywanych 10-letnich aut za granic przestanie si opaca. Ju w przyszym roku dzisiejsz akcyz, ktrej wysoko zaley od pojemnoci silnika i ceny zakupu auta, zastpi stay podatek wynoszcy a 500 euro.

Nad projektem pracuje komisja „Przyjazne pastwo” kierowana przez Janusza Palikota. Przychylni mu s posowie tak PO, jak PiS. Chc wyeliminowa oszustwa na granicy i powstrzyma import starych gratw.

– Popularne dzi zanianie wartoci auta stanie si niemoliwe, bo stawka bdzie niezalena od ceny samochodu – mwi wiceprzewodniczcy komisji „Przyjazne pastwo” Pawe Poncyljusz (PiS). Jego zdaniem Skarb Pastwa przestanie traci miliony zotych przez spryciarzy, ktrzy potrafi przed przekroczeniem granicy wymontowa z auta kilka czci, eby zaniy jego warto i zapaci mniejszy podatek.

Ale wprowadzenie jednolitej stawki zmniejszy dostpno aut dla mniej zamonych Polakw. – Na pewno spadnie import kilkunastoletnich pojazdw – mwi Leszek Lerch, analityk rynku samochodowego. Z danych Instytutu Bada Rynku Motoryzacyjnego „Samar” wynika, e prawie poowa sprowadzonych w 2007 roku aut miaa wicej ni 10 lat. – Dla wielu to jedyny sposb na wasne cztery kka – mwi Lerch.

Sprowadzany w tym roku samochd – wedug danych Samaru – ma redni warto 16 tys. z. W przypadku silnika o pojemnoci do 2 litrw stawka akcyzy wynosi 3,1 proc. wartoci auta. Nowy waciciel paci w urzdzie celnym ok. 496 z. Po zmianie przepisw wyoy a 500 euro, czyli ok. 1,9 tys. z – prawie cztery razy wicej.

Jest te druga strona medalu. Mniej starych aut na drogach to mniejsze ryzyko wypadkw z powodu np. awarii ukadu kierowniczego i hamowania, mniej ofiar, gdy nowe pojazdy speniaj bardziej wyrubowane wymogi bezpieczestwa, i mniej wrakw porzucanych na poboczach ulic.

W zeszym roku wpywy z akcyzy od sprowadzanych samochodw wyniosy ponad 1 mld z. O ile wzrosn po wprowadzeniu nowych stawek – nie wiadomo.

Andrzej Wilk z Otwocka jest szczciarzem. Rok temu znalaz w Niemczech atrakcyjn ofert sprzeday rodzinnego minivana. Cho auto miao 13 lat, to przebieg miao niewielki: troch ponad 100 tys. km. Niemiecki waciciel tumaczy, e jedzi nim tylko przez pierwsze kilka lat, pniej uywa sporadycznie. Pan Andrzej kupi minivana za 10 tys. z, akcyza wyniosa go zaledwie 310 z.

Takich szczciarzy tylko w 2007 r. byo w Polsce prawie milion. Wanie tyle aut, wedug danych instytutu Samar, zostao sprowadzonych z zagranicy. W tym roku padnie kolejny rekord – eksperci prognozuj, e do Polski przyjedzie ponad milion uywanych samochodw. Poowa ma wicej ni 10 lat.

Ale ju od przyszego roku ten potok uywanych samochodw zostanie zahamowany. A to przez nowy pomys posw z komisji „Przyjazne pastwo”. Jej wiceszef Pawe Poncyliusz pracuje wanie nad zmian przepisw regulujcych wysoko akcyzy za sprowadzone auto. Dzisiejsze dwie stawki (3,1 proc. za auta o pojemnoci do 2 litrw i 13,6 za auta powyej 2 litrw) zastpi jedna staa opata.

– Jej wysokoci jeszcze nie ustalilimy, ale skaniamy si do tego, eby bya bardzo wysoka, nawet 500 euro – mwi Pawe Poncyliusz. Kwota nowego podatku ma by zaporowa, bo posowie uznali, e dzisiejsze przepisy sprzyjaj oszustom.

– Ludzie potrafi zrobi z kupionym samochodem wiele, eby w urzdzie celnym pokaza, e jest niewiele wart, i zapaci groszow akcyz – mwi Poncyliusz. – Wymontowywanie czci to powszechna praktyka, a urzdnicy s bezradni, bo nawet jeli powoaj rzeczoznawc, to kady im potwierdzi, e bez tej czy tamtej czci auto jest mniej warte ni w oficjalnym cenniku.

Ile skarb pastwa traci przez kombinatorw, tego nikt nie potrafi ustali. Ale wedug szacunkw ubiegoroczne wpywy z akcyzy od sprowadzonych aut, ktre wyniosy nieco ponad miliard zotych, byyby co najmniej dwa razy wiksze, gdyby nie oszustwa.

– Jeli wprowadzimy opat, ktrej nie bdzie si wylicza na podstawie kwot w umowie kupna auta, tylko ustali si jedn stawk, moliwoci oszukiwania znikn – twierdzi Poncyliusz.

Skoczy si te sprowadzanie kilkunastoletnich samochodw kupowanych za 1–2 tys. euro.

– Ta fala zomu pyncego do nas, a potem walajcego si po poboczach, zniknie – zapowiada Poncyliusz. – Nikomu nie opaci si kupowa szrotu za 1 tys. euro, jeli po przejechaniu granicy bdzie musia zapaci jeszcze 500 euro.

Pomys komisji przeraa wacicieli firm zajmujcych si sprowadzaniem samochodw z Zachodu. Ich zdaniem przestanie si opaca sprowadzanie nie tylko kilkunastoletnich rozpadajcych si zomw, ale wszystkich aut starszych ni 3 lata.

– Wczoraj zapaciem 770 z akcyzy za picioletnie auto, ktre sprowadziem dla siebie. Gdybym mia zapaci 500 euro, czyli prawie 2 tys. zotych, to nigdy bym go nie kupi – mwi Maciej Kotun, ktry od kilku lat sprowadza uywane samochody na zamwienie. Jego zdaniem niedawne spadki cen takich samochodw w Polsce sprawiy, e rnice midzy nimi a autami na Zachodzie s ju niewielkie. – Gdy trzeba bdzie zapaci ten nowy podatek, opacalne stanie si tylko kupowanie drogich, luksusowych aut, ale takich szuka bardzo wska grupa najbogatszych klientw – mwi Kotun.

Mniej krytycznie projekt posa Poncyliusza ocenia analityk rynku samochodowego Leszek Lerch. Jego zdaniem ogromn zalet tego pomysu jest uproszczenie systemu podatkowego za samochody. Plusem jest te fakt, e staa i do wysoka stawka wyeliminuje napyw staroci. – Nie uciesz si z tego tylko mechanicy samochodowi, ktrzy dzi maj mas klientw – mwi.

Ale jego zdaniem rozpacz brany zajmujcej si ciganiem uywanych aut jest przedwczesna. – W Polsce uywane samochody wci s drogie, a poza tym wielu ludzi wci bdzie wolao zapaci o kilkaset zotych wikszy podatek za samochd zachodni, ktry jest znacznie mniej wyeksploatowany, ni takie samo auto kupione i uytkowane w Polsce.

Do pomysu zlikwidowania akcyzy i zastpienia jej sta opat na razie z rezerw podchodzi Ministerstwo Finansw. S obawy, e zamiast przynie wiksze wpywy do budetu, skoczy si na jeszcze mniejszych dochodach ni dzi, przez spadek liczby kupionych za granic aut. – Nie widzielimy tego projektu, dlatego musimy poczeka, a bdzie gotowy, i oceni, czy wprowadzenie go w ycie bdzie opacalne – mwi Witold Lisicki z Ministerstwa Finansw.
rdo: www.motofakty.pl



Jak rozpozna usterk silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzi z droejcym paliwem

Pomyka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobi, aby samochd nie zamarz?
wszystkie aktualnoci >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykaski
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Sownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prdkoci w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatnoci | Kontakt z nami | Wsppraca | Pole stron