| Szlaban na import tanich aut | | Kupowanie uywanych 10-letnich aut za granic przestanie si opaca. Ju w przyszym roku dzisiejsz akcyz, ktrej wysoko zaley od pojemnoci silnika i ceny zakupu auta, zastpi stay podatek wynoszcy a 500 euro.
Nad projektem pracuje komisja „Przyjazne pastwo” kierowana przez Janusza Palikota. Przychylni mu s posowie tak PO, jak PiS. Chc wyeliminowa oszustwa na granicy i powstrzyma import starych gratw.
– Popularne dzi zanianie wartoci auta stanie si niemoliwe, bo stawka bdzie niezalena od ceny samochodu – mwi wiceprzewodniczcy komisji „Przyjazne pastwo” Pawe Poncyljusz (PiS). Jego zdaniem Skarb Pastwa przestanie traci miliony zotych przez spryciarzy, ktrzy potrafi przed przekroczeniem granicy wymontowa z auta kilka czci, eby zaniy jego warto i zapaci mniejszy podatek.
Ale wprowadzenie jednolitej stawki zmniejszy dostpno aut dla mniej zamonych Polakw. – Na pewno spadnie import kilkunastoletnich pojazdw – mwi Leszek Lerch, analityk rynku samochodowego. Z danych Instytutu Bada Rynku Motoryzacyjnego „Samar” wynika, e prawie poowa sprowadzonych w 2007 roku aut miaa wicej ni 10 lat. – Dla wielu to jedyny sposb na wasne cztery kka – mwi Lerch.
Sprowadzany w tym roku samochd – wedug danych Samaru – ma redni warto 16 tys. z. W przypadku silnika o pojemnoci do 2 litrw stawka akcyzy wynosi 3,1 proc. wartoci auta. Nowy waciciel paci w urzdzie celnym ok. 496 z. Po zmianie przepisw wyoy a 500 euro, czyli ok. 1,9 tys. z – prawie cztery razy wicej.
Jest te druga strona medalu. Mniej starych aut na drogach to mniejsze ryzyko wypadkw z powodu np. awarii ukadu kierowniczego i hamowania, mniej ofiar, gdy nowe pojazdy speniaj bardziej wyrubowane wymogi bezpieczestwa, i mniej wrakw porzucanych na poboczach ulic.
W zeszym roku wpywy z akcyzy od sprowadzanych samochodw wyniosy ponad 1 mld z. O ile wzrosn po wprowadzeniu nowych stawek – nie wiadomo.
Andrzej Wilk z Otwocka jest szczciarzem. Rok temu znalaz w Niemczech atrakcyjn ofert sprzeday rodzinnego minivana. Cho auto miao 13 lat, to przebieg miao niewielki: troch ponad 100 tys. km. Niemiecki waciciel tumaczy, e jedzi nim tylko przez pierwsze kilka lat, pniej uywa sporadycznie. Pan Andrzej kupi minivana za 10 tys. z, akcyza wyniosa go zaledwie 310 z.
Takich szczciarzy tylko w 2007 r. byo w Polsce prawie milion. Wanie tyle aut, wedug danych instytutu Samar, zostao sprowadzonych z zagranicy. W tym roku padnie kolejny rekord – eksperci prognozuj, e do Polski przyjedzie ponad milion uywanych samochodw. Poowa ma wicej ni 10 lat.
Ale ju od przyszego roku ten potok uywanych samochodw zostanie zahamowany. A to przez nowy pomys posw z komisji „Przyjazne pastwo”. Jej wiceszef Pawe Poncyliusz pracuje wanie nad zmian przepisw regulujcych wysoko akcyzy za sprowadzone auto. Dzisiejsze dwie stawki (3,1 proc. za auta o pojemnoci do 2 litrw i 13,6 za auta powyej 2 litrw) zastpi jedna staa opata.
– Jej wysokoci jeszcze nie ustalilimy, ale skaniamy si do tego, eby bya bardzo wysoka, nawet 500 euro – mwi Pawe Poncyliusz. Kwota nowego podatku ma by zaporowa, bo posowie uznali, e dzisiejsze przepisy sprzyjaj oszustom.
– Ludzie potrafi zrobi z kupionym samochodem wiele, eby w urzdzie celnym pokaza, e jest niewiele wart, i zapaci groszow akcyz – mwi Poncyliusz. – Wymontowywanie czci to powszechna praktyka, a urzdnicy s bezradni, bo nawet jeli powoaj rzeczoznawc, to kady im potwierdzi, e bez tej czy tamtej czci auto jest mniej warte ni w oficjalnym cenniku.
Ile skarb pastwa traci przez kombinatorw, tego nikt nie potrafi ustali. Ale wedug szacunkw ubiegoroczne wpywy z akcyzy od sprowadzonych aut, ktre wyniosy nieco ponad miliard zotych, byyby co najmniej dwa razy wiksze, gdyby nie oszustwa.
– Jeli wprowadzimy opat, ktrej nie bdzie si wylicza na podstawie kwot w umowie kupna auta, tylko ustali si jedn stawk, moliwoci oszukiwania znikn – twierdzi Poncyliusz.
Skoczy si te sprowadzanie kilkunastoletnich samochodw kupowanych za 1–2 tys. euro.
– Ta fala zomu pyncego do nas, a potem walajcego si po poboczach, zniknie – zapowiada Poncyliusz. – Nikomu nie opaci si kupowa szrotu za 1 tys. euro, jeli po przejechaniu granicy bdzie musia zapaci jeszcze 500 euro.
Pomys komisji przeraa wacicieli firm zajmujcych si sprowadzaniem samochodw z Zachodu. Ich zdaniem przestanie si opaca sprowadzanie nie tylko kilkunastoletnich rozpadajcych si zomw, ale wszystkich aut starszych ni 3 lata.
– Wczoraj zapaciem 770 z akcyzy za picioletnie auto, ktre sprowadziem dla siebie. Gdybym mia zapaci 500 euro, czyli prawie 2 tys. zotych, to nigdy bym go nie kupi – mwi Maciej Kotun, ktry od kilku lat sprowadza uywane samochody na zamwienie. Jego zdaniem niedawne spadki cen takich samochodw w Polsce sprawiy, e rnice midzy nimi a autami na Zachodzie s ju niewielkie. – Gdy trzeba bdzie zapaci ten nowy podatek, opacalne stanie si tylko kupowanie drogich, luksusowych aut, ale takich szuka bardzo wska grupa najbogatszych klientw – mwi Kotun.
Mniej krytycznie projekt posa Poncyliusza ocenia analityk rynku samochodowego Leszek Lerch. Jego zdaniem ogromn zalet tego pomysu jest uproszczenie systemu podatkowego za samochody. Plusem jest te fakt, e staa i do wysoka stawka wyeliminuje napyw staroci. – Nie uciesz si z tego tylko mechanicy samochodowi, ktrzy dzi maj mas klientw – mwi.
Ale jego zdaniem rozpacz brany zajmujcej si ciganiem uywanych aut jest przedwczesna. – W Polsce uywane samochody wci s drogie, a poza tym wielu ludzi wci bdzie wolao zapaci o kilkaset zotych wikszy podatek za samochd zachodni, ktry jest znacznie mniej wyeksploatowany, ni takie samo auto kupione i uytkowane w Polsce.
Do pomysu zlikwidowania akcyzy i zastpienia jej sta opat na razie z rezerw podchodzi Ministerstwo Finansw. S obawy, e zamiast przynie wiksze wpywy do budetu, skoczy si na jeszcze mniejszych dochodach ni dzi, przez spadek liczby kupionych za granic aut. – Nie widzielimy tego projektu, dlatego musimy poczeka, a bdzie gotowy, i oceni, czy wprowadzenie go w ycie bdzie opacalne – mwi Witold Lisicki z Ministerstwa Finansw. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|