| Brana samochodowa u progu nowej ery | | Wspierana przez pastwo restrukturyzacja przemysu motoryzacyjnego jest pilnie potrzebna z punktu widzenia naszego bezpieczestwa ekonomicznego i energetycznego.
Jeli administracja odchodzcego prezydenta George’a W. Busha dopuci do upadku tej brany, pogbi to panik, ktra zacza si od bankructwa banku Lehman Brothers. Waszyngton powinien wykorzysta szans na zapocztkowanie nowej ery technologicznego prymatu Stanw Zjednoczonych w wiatowym przemyle samochodowym, zaczynajc od natychmiastowej poyczki.
Po pierwsze, jest to szansa na powan restrukturyzacj, ktra pozwoliaby Stanom Zjednoczonym wysforowa si na czoo krajw produkujcych auta spalajce poniej 2,5 litra paliwa na 100 kilometrw. To osignicie jest blisze ni si wydaje.
W 2010 roku pojawi si przeomowa, adowana w gniazdku hybryda Chevy Volt, a wiele innych modeli hybrydowych znajduje si w fazie projektowej. Amerykaskie samochody na ogniwa paliwowe w cigu dekady mog si sta powszechne. Sukces na tym polu w ogromnym stopniu poprawiby nasze bezpieczestwo energetyczne, narodowe i klimatyczne, jak rwnie podnisby nasz konkurencyjno na wiatowych rynkach. Aby ta transformacja si dokonaa, potrzebne jest partnerstwo prywatno-publiczne.
Po drugie, nagy upadek ktrego z koncernw motoryzacyjnych byby katastrof, by moe spychajc nasz gospodark w znacznie gbsz i dusz recesj. Zamknicie fabryk wywoaoby efekt domina, prac straciyby nie tylko osoby zatrudnione przy tamach montaowych, ale take dostawcy czci. Dla przemysowego rodkowego Zachodu – zwaszcza Michigan, Ohio, Illinois i Tennessee – byoby to trzsienie ziemi, ze wstrzsami wtrnymi odczuwalnymi na caym wiecie.
Po trzecie, restrukturyzacja na podstawie przepisw prawa upadociowego byaby wyrokiem mierci. Dla niektrych bran jest to waciwa droga, dajca troch oddechu, ale w przypadku producentw aut oznaczaaby przyspieszenie spadku popytu i bankructwo poddostawcw. Konsumenci opieraj swj wybr midzy innymi na oczekiwaniach co do dugookresowej kondycji producenta samochodw, poniewa zaley od niej dostpno czci, serwis i warto odsprzedana.
Przemys samochodowy nie potrzebuje kuracji wstrzsowej, lecz przejcia na energooszczdne i ekologiczne technologie. Obserwowany spadek rocznej sprzeday, z 17 do 11 milionw pojazdw rocznie, nie jest zjawiskiem trwaym, lecz cyklicznym. Z czasem sprzeda wzronie, zwaszcza e do grona kupujcych doczaj mieszkacy Chin, Indii i innych krajw rozwijajcych si.
Wedug oblicze opartych na wskaniku wzrostu dochodw i liczby ludnoci oraz czstotliwoci zamiany starego auta na nowe (dzisiaj Amerykanie maj 240 milionw samochodw do osobistego uytku) roczna sprzeda w przedziale 15–20 milionw rocznie jest jak najbardziej realna.
Problem w tym, e ze wzgldu na sytuacj na rynkach kapitaowych producenci samochodw nie mog wzi zwykego kredytu na przetrwanie cikich czasw. Premia za ryzyko na obligacjach spek jest najwysza w dziejach, a niektre przedsibiorstwa nie mog uzyska kredytu za adn cen. Z tego wanie powodu pastwo przeznaczyo prawie bilion dolarw na bezporednie interwencje. Niewielka cz tej sumy powinna by przeznaczona na pomoc dla przemysu motoryzacyjnego.
W dzisiejszych warunkach przy ocenie tego, ktre brane powinny przetrwa, nie moemy zastosowa normalnego testu popytu konsumenckiego. Dowiadczamy najwikszego spadku wydatkw konsumenckich od czasw Wielkiego Kryzysu. Finansowanie produkcji samochodw przez klientw zaamao si. Gospodarstwa domowe redukuj swoje budety, poniewa dotkn je najwikszy spadek wartoci majtku (w papierach wartociowych i nieruchomociach) w caej historii.
W transformacji, ktra pozwoli brany samochodowej osign trwa stabilno, musz wzi udzia zarwno rynek, jak i pastwo. Rzd powinien sfinansowa badania i rozwj wydajnych akumulatorw i ogniw paliwowych, a przede wszystkim zmodernizowa krajow sie energetyczn i inne infrastruktury. Poszczeglne koncerny – a nawet caa brana– nie s w stanie dokona tego same.
Niektrzy yczyliby sobie, aby przemys motoryzacyjny zosta ukarany za zamykanie oczu na rzeczywisto energetyczn i ekologiczn, ale powinnimy wszyscy uderzy si w piersi i przyzna, e era terenwek bya bdem caego spoeczestwa. Tak, producenci aut lekcewayli ostrzeenia na temat zagroe bezpieczestwa energetycznego i klimatycznego, ale spoeczestwo i politycy te.
Zamiast zabija bran, a przy okazji take ca gospodark amerykask, powinnimy odbudowa przemys motoryzacyjny na odpowiedzialnych fundamentach. Powinnimy rwnie naprawi system opieki zdrowotnej, ktry obcia bran samochodow i ca gospodark gigantycznymi kosztami.
Dugookresowa restrukturyzacja musi zawiera wiele elementw. Rzd powinien stworzy konsorcjum prywatno-publiczne, ktre w cigu najbliszej dekady zbuduje gospodark opart na oszczdnych pojazdach. Partnerstwo prywatno-publiczne bdzie potrzebne w dziedzinie badawczo-rozwojowej. Podatnicy mog oczekiwa w zamian redukcji wiadcze pozapacowych dla pracownikw brany, co zreszt ju si samoczynnie rozpoczo ze wzgldu na kryzys.
Zagraa nam bezprecedensowa katastrofa finansowa, energetyczna i ekologiczna. Rozwijajcy si dynamicznie amerykaski przemys motoryzacyjny odegraby zasadnicz rol w rozwizaniu wszystkich tych trzech problemw.
Zwyciskie technologie ju si pojawiy na horyzoncie. Brana od dawna nad nimi pracuje. Wsppraca z rzdem jest niezbdna i powinna si rozpocz w tym tygodniu. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|