| Koncerny motoryzacyjne chc publicznych pienidzy | | Dziaajce w Polsce koncerny motoryzacyjne chc wsparcia finansowego z budetu pastwa. General Motors jako pierwszy przekaza oficjalne pismo z prob o pomoc do Ministerstwa Finansw. Z naszych ustale wynika, e chodzi o zwolnienia podatkowe i dofinansowanie produkcji aut z budetu pastwa.
br />
Nad pakietem pomocowym dla brany motoryzacyjnej pracuje Ministerstwo Gospodarki. Koncerny licz na to, e pienidze zostan uruchomione najpniej na pocztku przyszego roku. Nie wiadomo jednak, czy tego terminu uda si dotrzyma. Nieoficjalnie urzdnicy tumacz, e potrzebna jest specjalna ustawa, aby obj bran ochron.
br />
Obecnie koncerny nie maj co liczy na pomoc. – Wsparcie finansowe mona dosta tylko w przypadku uruchamiania nowych inwestycji, a nie redukcji zatrudnienia – mwi Wojciech Szelgowski, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
br />
– Oczekiwania koncernw s ogromne – mwi nam Adam Czerwiski, pose PO i wiceszef Sejmowej Komisji Gospodarki. – Rzd rozwaa rne opcje, cznie ze skoordynowan akcj pomocow pozostaych pastw Unii – podkrela Czerwiski.
br />
Publiczna pomoc moe okaza si ostatni desk ratunku. Sytuacja w polskiej brany motoryzacyjnej jest bowiem coraz trudniejsza. Firmy produkujce samochody czy opony mocno ograniczaj produkcj. Jeli sytuacja szybko si nie poprawi, to masowe zwolnienia s tylko kwesti czasu.
br />
Zaamanie si koniunktury w tym sektorze odczuje caa gospodarka, bo motoryzacja wytwarza ok. 4 proc. PKB, czyli rwnowarto 46 mld z, z czego sama sprzeda aut w salonach daje rocznie 5,5 mld z.
br />
W caej Europie nie mwi si ju o tym czy, ale kiedy i jak ratowa przemys motoryzacyjny. Niemiecki rzd zastanawia si nad dofinansowaniem fabryk Opla, ale tylko tych na terenie Niemiec.
br />
Fabryka w Gliwicach od nowego roku z trzech zmian przechodzi na dwie. Z tego powodu prac straci 700 osb z firm pracujcych jako podwykonawcy Opla. W fabryce samochodw ciarowych MAN w Starachowicach zlikwidowanych zostanie 300 etatw.
br />
Pozostae polskie fabryki s w nieco lepszej sytuacji, bo produkuj gwnie auta maolitraowe. Ale nawet tam, cho sytuacja nie jest jeszcze dramatyczna, to z dnia na dzie robi si coraz gorzej. – Z niepokojem patrzymy na sytuacj na rynku europejskim, bo 96 proc. naszej produkcji idzie na eksport – mwi Bogusaw Cielar, rzecznik Fiata.
br />
Produkcja aut w Polsce w padzierniku zmniejszya si w porwnaniu do wrzenia o ponad 14 proc., a w porwnaniu do padziernika ubiegego roku o ponad 6 proc. Pomimo obserwowanego spadku produkcji do koca roku powinna przekroczy ona poziom 1 mln aut, ale taki wynik w przyszym roku ju si nie powtrzy. Podobna sytuacja jak w Polsce jest we wszystkich fabrykach w Europie. A wraz ze spadajc produkcj nowych aut straty licz te producenci opon. Spada popyt przede wszystkim na opony stosowane do tzw. pierwszego wyposaenia, czyli do fabrycznie nowych samochodw.
br />
Przedstawiciele najwikszych koncernw oponiarskich – Michelin i Bridgestone – zapewniaj nas, e nie planuj zwolnie. Ograniczaj ju jednak produkcj, bo musz pozby si opon zalegajcych w magazynach.
br />
Producenci ostro tn koszty
br />
Kolejne firmy zaciskaj pasa i wstrzymuj prace nad nowymi modelami. W poniedziaek Nissan wycofa si z udziau w styczniowych targach motoryzacyjnych w Detroit. Japoczycy tumacz decyzj bardzo trudn sytuacj ekonomiczn oraz brakiem nowych modeli do zaprezentowania. Nissan w tym roku zaprezentowa m.in. now wersj modelu 370Z oraz nowy kabriolet G37 ze stajni luksusowej marki Infiniti. W Detroit nie zobaczymy te stoisk takich koncernw, jak: Mitsubishi, Land Rover, Suzuki czy Rolls-Royce. Firmy te wycofay si z wczeniej zrobionych rezerwacji na udzia w targach. Nigdy wczeniej tylu producentw nie zrezygnowao z udziau w targach w Detroit. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|