temp. 4,9oC, cin. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Czwartek, 21 Listopada 2024 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda Samochodowa
Motoryzacyjna bessa
Kryzys na rynku motoryzacyjnym moe doprowadzi do rozpadu gigantw i przyspieszy powrt do mniejszych firm i samodzielnych marek.

General Motors, Ford i Chrysler otrzymay obietnic pomocy finansowej, ale nadal nie wiadomo, czy uratuje to amerykask motoryzacj. Banki w USA cierpi na brak zaufania, rdem kryzysu jest brak klientw. Padziernik by dla dealerw zza oceanu najgorszym miesicem od czasw wojny w Zatoce Perskiej, czyli od 1991 r. Jeeli utrzyma si obecne tempo spadku popytu, to amerykaski rynek cofnie si o 25 lat. Pesymici twierdz, e moe by jeszcze gorzej.

Wielka Trjka z Detroit (General Motors, Ford i Chrysler) zatrudnia ponad 335 tys. pracownikw. Do tego dochodzi potna armia kooperantw zatrudniajca nawet 4,5 mln pracownikw.

W szczeglnie dramatycznej sytuacji znalaz si General Motors, ktrego straty w cigu ostatnich kilku lat przekroczyy 50 mld dolarw. W kasie kolosa na glinianych nogach znajduje si kwota ponad 16 mld dolarw. Mona powiedzie duo, jednak na finansowanie biecej dziaalnoci potrzebuje on prawie 11 mld dolarw miesicznie. Na pocztku przyszego roku moe zabrakn pienidzy na produkcj samochodw. Czy nastpi wwczas czas wielkiej wyprzeday?

Jak podaje „The Wall Street Journal” eksperci motoryzacyjni sugeruj, aby General Motors pozby si co najmniej omiu produkowanych marek. Szefowie GM odrzucaj te sugestie. Jednak GM sprzeda ju swoje udziay w Subaru i Suzuki; poszukuje chtnych na zakup Isuzu i Hummera. Czyby take Opel, Saab i Vauxhall byy znowu samodzielnymi markami, a General Motors doczy do Forda, ktry sprzeda ju kilka swoich marek (Jaguar, Land Rover, Aston Martin) i chyba nadal planuje pozby si Volvo?

Dodatkowo pojawiy si spekulacje o chci pozbycia si wszystkich udziaw Mazdy (Amerykanie sprzedali wanie 20 z 33,4 proc. jakie posiadali). Proces czenia firm motoryzacyjnych zosta zahamowany kilka lat temu. Rozwd Daimlera i Chrysler zapocztkowa proces odwrotny. By moe kryzys na rynku motoryzacyjnym doprowadzi do rozpadu gigantw i przyspieszy powrt do mniejszych firm i samodzielnych marek.

Kryzys dotyka take Toyot, niedawnego lidera rynku samochodowego. Wszyscy japoscy producenci odczuwaj skutki zaamania koniunktury na najwikszym wiatowym rynku, a sprzeda Toyoty zmniejszya si o jedn czwart. Szefowie koncernu szacuj, e ich zyski spadn a o ponad 60 proc. Specjalna komisja kryzysowa ma przygotowa plan redukcji kosztw i opracowa polityk wprowadzania nowych modeli. Podjto ju decyzje o wstrzymaniu produkcji niektrych modeli przeznaczonych na rynek amerykaski.

Problemy firm z USA nie s obce take europejskim producentom, ktrzy ubiegaj si o 40-miliardowe wsparcie z unijnej kasy. Pki co Komisja Europejska zdecydowaa si wspomc przemys motoryzacyjny 5 mld euro w ramach „Europejskiej inicjatywy na rzecz zielonych samochodw”. Pienidze maj by przeznaczone na badania i rozwj aut przyjaznych dla rodowiska.

Szczeglne powody do obaw maj szefowie i pracownicy niemieckiego Opla. Dlatego te prosz rzd w Berlinie o dodatkowe pienidze. Decyzja zapadnie jeszcze w tym roku, ale kanclerz Angela Merkel stoi przed podobnym dylematem jak prezydent Bush: przyzna budetowe wsparcie, czy zgodzi si na znaczny wzrost bezrobocia i dlaczego wspiera brane motoryzacyjn, jeeli inni te oczekuj na pienidze podatnikw? Tym bardziej, e wsparcia chc nie tylko fabryki Opla, ale take niemieckie oddziay Forda. „To s amerykaskie firmy”, mwi Niemcy. Jaka bdzie reakcja rzdu w Berlinie, gdy o pienidze z publicznej kasy poprosz Mercedes, BMW lub VW?

Dzisiaj w Europie symbolem kryzysu jest Islandia. Take motoryzacyjnego. W padzierniku w tym kraju sprzedano zaledwie 181 samochodw. W tym samym miesicu sprzeda w pastwach UE i EFTA (Islandia, Szwajcaria, Norwegia i Lichtenstein) spada o prawie 15 proc. w stosunku do ubiegego roku. Na piciu najwaniejszych europejskich rynkach: niemieckim, francuskim, brytyjskim, woskim i hiszpaskim, popyt zmniejszy si od 7,4 (Francja) do 40 proc. (Hiszpania).

Producenci i analitycy rynkowi s zgodni: przemys motoryzacyjny przeywa najgbszy w swojej historii kryzys. W przyszym roku nie bdzie lepiej, a moe nawet gorzej.

Kryzys w Europie

Konsekwencje kryzysu w przemyle motoryzacyjnych dotkn przede wszystkim te pastwa, w ktrych produkcja samochodw ma istotny wpyw na wielko PKB i eksportu. W Europie s to: Sowacja, Sowenia, Czechy, Belgia, Niemcy i Hiszpania. Na tysic mieszkacw na Sowacji produkuje si 106 aut, w Sowenii 98, w Czechach 90. W Polsce „zaledwie” 21 sztuk. Fabryki w Gliwicach, Tychach, Poznaniu i Warszawie produkuj gwnie na eksport i spadek koniunktury na Zachodzie przyniesie redukcj zatrudnienia w Polsce.

Strach przed recesj zmniejszy nasz skonno do wydawania pienidzy, a tym samym popyt na nowe auta, to z kolei przyczyni si do spadku poday (produkcji). Czy oznacza to spadek cen nowych samochodw? Na pocztku, kiedy producenci bd chcieli oprni przyfabryczne place, ceny mog spa. Dalej wszystko zaley od ekonomii (np. kursu zotego wobec euro), ale take od paniki, jak moe wywoa recesja. Dlatego producenci bd zachcali do kupna auta jeszcze w tym roku, przekonujc e nie wiadomo co bdzie dalej.
rdo: www.motofakty.pl



Jak rozpozna usterk silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzi z droejcym paliwem

Pomyka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobi, aby samochd nie zamarz?
wszystkie aktualnoci >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykaski
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Sownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prdkoci w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatnoci | Kontakt z nami | Wsppraca | Pole stron