| Caa prawda o firmach ubezpieczeniowych | | Zasady likwidatora szkody s proste. Po pierwsze: nie pa. Po drugie: nie pa. Po trzecie: jak ju musisz, to pa jak najmniej i jak najpniej. Tyle e Polacy maj do nabijania w szkod. W ub.r. do Rzecznika Ubezpieczonych poskaryo si 7 tys. osb. W tym bdzie ich wicej.
„Stuczka w Poznaniu, rysy w T-trach, dzwon w Krakowie”. A potem? Powinno by „szybka naprawa, satysfakcja klienta”. A czsto jest „pacz w odzi” lub „zgrzytanie zbw w Pabianicach”, by strawersowa reklam PZU. I dotyczy to wszystkich firm ubezpieczeniowych.
– Rachunek jest prosty: albo ty tracisz, albo ja – mwi Krzysztof, jowialny 40-latek, 10 lat pracy w jednej z najwikszych firm ubezpieczeniowych w Polsce. – Kady oddzia jest rozliczany z wypracowanych zyskw. Zysk to suma zebranych skadek minus wypacone odszkodowania.
Jeli bdzie zysk, pracownicy dostan premi. Tym wysz, im wicej ocali si pienidzy przed dajcymi odszkodowa klientami.
Likwidatorzy maj swoje patenty, by jak najmniej wypaci. Jedn z podstawowych metod mieszania klientom w gowie jest uywanie „metajzyka”, penego prawniczych zwrotw, z ktrych dla zwykego czowieka nic nie wynika. No, ale kiedy przeczyta, e bra udzia w „zdarzeniu drogowym implikujcym skutki prawno-ekonomiczne na tym etapie trudne do oszacowania”, jego ch polemizowania z ubezpieczycielem spada do zera.
– Generalnie dym… ci ju od momentu podpisania umowy – rechocze Krzysztof. – A ty si jeszcze nadstawiasz.
Drobnym drukiem
Wemy autocasco. Kto czyta regulamin ubezpieczenia liczcy kilkadziesit stron? Obowizki klienta opisano jasno, natomiast prawa s rozrzucone po caym regulaminie. Wic nie czytamy, opieramy si na sowach agenta.
– Agent jest na prowizji od skadki, a skadka AC liczona jest od wartoci auta. Agentowi zaley wic, by wpisa do polisy jak najwysz – tumaczy Krzysztof.
Dlatego, cho teoretycznie samochd powinien zosta sfotografowany i szczegowo opisany, bywa z tym rnie. Kiedy agent puszcza do nas oko „wpisujemy wicej”, mamy poczucie bezpieczestwa. Bo a nu ukradn samochd. A kiedy rzeczywicie ukradn, idziemy do ubezpieczyciela lekko rozbujanym krokiem cwaniaka, ktry wykoowa ubezpieczalni. Na ziemi sprowadzi nas mia pani, ktra poinformuje, e cho pacilimy skadk od 50 tys., dostaniemy tylko 40. Bo tyle, wedug tabel, jest wart samochd.
Jeli bdziemy si mocno awanturowa, odwoywa, pisa do Rzecznika Ubezpieczonych, moemy czasami wygra. Towarzystwo uzna swj bd i zapaci. Nie, nie 10 tys. rnicy wartoci auta. 100 z nadpaconej skadki.
– Ale ilu si awanturuje? Wikszo przyjmuje, e tak musi by – wzrusza ramionami Krzysztof.
Im duej, tym lepiej
A jednak. W 2007 r. skarylimy si do Rzecznika Ubezpieczonych prawie 7 tys. razy, w tym roku skarg bdzie wicej, bo licznik nabi 6 tys. niezadowolonych tylko w trzech kwartaach. Rzecznik interweniuje, napomina, Sd Najwyszy wydaje wyroki uznajce praktyki ubezpieczycieli za nielegalne i niewiele si zmienia.
Krzysztof: – Zasady ubezpieczyciela szkody s proste. Po pierwsze: nie pa. Po drugie: nie pa. Po trzecie: jak ju musisz, to pa jak najmniej i jak najpniej.
Owszem reklamowane w telewizji szybkie wypaty s moliwe. Pod warunkiem e klient wemie, co daj, i nie zawraca gowy.
– Pierwsze wyceny naprawy robi si zanione – tumaczy.
Ceny czci wzite z sufitu, robocizna skalkulowana na 50 z za godzin, cho od lat nie ma w Polsce warsztatu stosujcego takie stawki. W Piotrkowie Trybunalskim miejscowy Cech Rzemios Rnych wystosowa do ubezpieczycieli owiadczenie: „W zwizku z zanianiem stawek przez towarzystwa ubezpieczeniowe informujemy, e zakady stosuj stawki nie nisze ni 70 i 75 z”. Towarzystwa przyjy do wiadomoci i... naliczaj nadal po 50 z.
Oczywicie moesz si odwoa od wyceny, ale… samochd stoi na parkingu, a ty si toczysz w autobusie, marzc, by sta w korku w cieple kabiny swojego auta.
Tymczasem towarzystwo gra na czas. – Twoje dwa pierwsze odwoania odrzucane s z automatu, bez oceny merytorycznej, bez czytania. Wysya si standardowy formularz: „Po przeanalizowaniu sprawy towarzystwo uznaje Paski wniosek za bezzasadny” – opowiada Krzysztof. Do tego adnotacja, e poszkodowany ma termin 30-dniowy na odwoanie si od decyzji. To te ciema. Kodeks cywilny przewiduje okresy przedawnienia w wymiarze 3, 10 i 15 lat, w zalenoci od szkody. Ale i tak po dwch odmowach poowa ludzi daje za wygran.
Gra o miliony
– Nie ma na ten temat rozporzdze ani wewntrznych oklnikw. Wiesz, co by byo, jakby przecieky do prasy?! – mwi Krzysztof i robi min parodiujc wite oburzenie. – Nawet na oficjalnych szkoleniach si o tym nie mwi. Zasady poznajesz od kolegw. Po cichu. Wszyscy jedziemy na jednym wzku. Ty spieprzysz spraw, to ja te nie dostan premii.
Odmowa wypaty wiadczenia to czas zyskany przez ubezpieczyciela. Co prawda w kodeksie cywilnym stoi, e na wypat jest 30 dni.
– Ale towarzystwa informuj, e 90 – mwi Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych. – Tymczasem jest to termin zarezerwowany dla wyjtkowo trudnych przypadkw.
Jednak kada sprawa okazuje si trudna. Likwidator pitrzy trudnoci. A to brakuje odpowiednich dokumentw, a to policja nie przysya notatki ze zdarzenia. A klient nie wie, o co chodzi, bo nikt mu nie mwi. Za o numer telefonu do prowadzcego spraw jest trudniej ni o numer synnej Nokii prezydenta Kaczyskiego. Moe dzwoni sobie na infolini, gdzie usyszy, e „sprawa jest rozpatrywana”.
– W skali kraju z takich przetrzymywanych pienidzy robi si miliony. Mona sobie wyobrazi, co z takimi wolnymi rodkami hipotetycznie moe zrobi zdolny zarzdzajcy, ktry umiejtnie je zainwestuje – mwi Jacek Wrzosek, prezes kancelarii prawnej Adversum od lat reprezentujcej poszkodowanych w sporach z ubezpieczycielami. Teoretycznie kady klient, ktremu nie wypacono odszkodowania w terminie 30 dni, moe naliczy towarzystwu karne odsetki. Ale kiedy ju kto dostanie pienidze, ma tak do uerania si z towarzystwem, e macha rk.
Zawsze chodzi o kas
limaczenie si procedur to norma. Dlatego kiedy towarzystwo zaczyna dziaa szybko, niczym w reklamie TV, trzeba by podwjnie nieufnym. – Mielimy niedoszego klienta, ktry nie mg si nachwali obsugi – opowiada Jacek Wrzosek z Adversum.
– Pracownicy towarzystwa dotarli do niego i zaproponowali szybkie zaatwienie sprawy. Po podpisaniu ugody na koncie klienta pojawio si 4 tys. z. Obsuga bya szybka i solidna, tyle e wedug wylicze kancelarii, pacjentowi mogo si nalee ok. 100 tys. za trway ubytek na zdrowiu, rent, straty rzeczowe. W takich przypadkach niewiele da si zrobi, bo agenci podsuwaj od razu do podpisania ugod o zrzeczeniu si dalszych roszcze. Podwaenie jej w sdzie jest prawie niemoliwe.
– Ale i tak najlepszym patentem na klienta jest szkoda cakowita – uwaa Krzysztof. Powiedzmy: kto skasowa nasz samochd. Auto byo warte 30 tys. z. Koszt naprawy ubezpieczyciel wyceni na 31 tys. z. Czyli – naprawia si nie opaca. Pozostaje wzi odszkodowanie – 30 tys. z. – I co jeszcze? – prycha Krzysztof. – Dostaniesz 30 tys. minus warto wraka. A ten ubezpieczyciel wycenia na 15 tys. Jak chcesz, moesz go sprzeda w czciach na Allegro.
Zrobienie cakowitej szkody opaca si wic ubezpieczycielom. Dlatego, wyceniajc samochd, bd zania jego warto, a „pompowa” koszty naprawy.
– Wycen robi si zawsze kilka, eby dopasowa do scenariusza, ktry bdziemy realizowa – opowiada Krzysztof. Te niepotrzebne gin w otchaniach firmowych niszczarek. Chyba e co pjdzie nie tak. – Pewne towarzystwo wycenio samochd klienta na 19,6 tys. z, a koszt naprawy na 20 tys. – opowiada Dawid Paroll. – Zamwilimy niezalen wycen, z ktrej wyniko, e warto auta to 22 tys., czyli jest wysza od kosztw naprawy. I nie ma podstaw do orzeczenia szkody cakowitej.
Kancelaria zadaa wic wypaty 20 tys., opierajc si na kalkulacji naprawy sporzdzonej przez ubezpieczyciela. Wtedy okazao si, e to bya tylko wycena „orientacyjna”, a rzeczywiste koszty naprawy s zdecydowanie nisze. Warunkiem do zaakceptowania wyszych jest przedstawienie faktur za napraw i czci.
– Klient w ogle nie ma obowizku naprawia samochodu, moe sobie postawi wrak w charakterze abstrakcyjnej rzeby, nikomu nic do tego – przekonuje Paroll. – Natomiast ubezpieczyciel ma obowizek naprawi szkod w majtku, jaka powstaa w wyniku wypadku.
Sd Najwyszy wyda orzeczenie w tej sprawie, ale towarzystwa jakby byy guche.
W tym roku z samych ubezpiecze komunikacyjnych firmy s w stanie cign ponad 10 mld z. W obliczu takich kwot nie ma miejsca na sentymenty. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|