| Koncerny samochodowe dostan pomoc od rzdu | | Polskie fabryki produkujce auta i czci do nich dostan dopaty na utrzymanie 120 tys. etatw. Rzd chce te rozpowszechni zakup nowego auta w postaci tzw. leasingu konsumenckiego jako taszej alternatywy dla kredytu.
Ma on zwikszy popyt na rynku krajowym i sprawi, e z salonw bdzie wyjeda coraz wicej nowych aut. Takie s gwne zaoenia przedstawionego wczoraj przez Ministerstwo Gospodarki planu ratunkowego dla polskiej brany motoryzacyjnej.
Resort chce te zmian w kilku ustawach, a zwaszcza w kodeksie pracy. Pozwol one na wypat koncernom dopat do wynagrodze dla tych pracownikw, ktrzy czasowo nie pracuj z powodu przestoju w produkcji. Takie rozwizanie jest stosowane w Niemczech czy Hiszpanii, gdzie pracodawcy wysyaj pracownikw na czasowe bezrobocie w okresach duego spadku zamwie. Wtedy pensj paci im samorzd lokalny, a miejsce pracy zostaje utrzymane nawet w czasie kryzysu.
Rzd liczy na to, e dziki temu w przyszym roku zakady produkujce auta nie bd musiay u nas masowo zwalnia pracownikw. Przedstawiciele koncernw twierdz jednak, e aby pakiet zadziaa, musi by natychmiast wprowadzony w ycie. - Przedstawiony przez Ministerstwo Gospodarki plan jest zbyt oglny, a poza tym nie zawiera adnego harmonogramu wprowadzenia go w ycie - mwi Marek Dyakowski, przewodniczcy krajowej sekcji motoryzacji Forum Zwizkw Zawodowych. - Polska nie jest samotn wysp i najpniej za 2-3 miesice kryzys uderzy bran motoryzacyjn tak mocno jak w innych krajach - podkrela Dyakowski.
Sytuacja w brany na caym wiecie pogarsza si bowiem z dnia na dzie. Wczoraj amerykaski Chrysler zamkn wszystkie swoje fabryki a do 19 stycznia. W Europie sytuacja te jest dramatyczna. Na pocztku tygodnia wszystkie fabryki samochodw koncernu Fiat we Woszech zostay zamknite na blisko miesic z powodu kryzysu w motoryzacji. 50 tys. pracownicy bdzie miao wolne a do 12 stycznia.
W polskiej fabryce Fiata w Tychach przerwa potrwa co prawda krcej, bo od Wigilii do 6 stycznia, ale rwnie zostaa wyduona w zwizku z sytuacj na europejskim rynku. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentw Pojazdw wynika, e w listopadzie sprzeda nowych aut w krajach Unii spada a o jedn czwart. W niektrych pastwach rynek si zaama - we Woszech spadki signy blisko 30, za w Hiszpanii a 50 proc.
To z kolei uderza w nasze fabryki, bo 97 proc. produkowanych przez nie aut jest wysyanych za granic. Dla polskich zakadw mniej chtnych na nowe auta w Unii oznacza po prostu mniej pracy. Z danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego „Samar” wynika, e w ubiegym miesicu wyprodukowano u nas tylko 65,6 tys. aut. To o 17 proc. mniej ni jeszcze w padzierniku i a o 27 proc. mniej ni w listopadzie 2007 r. Z tego te powodu w Polsce nie uda si osign zakadanego jeszcze niedawno poziomu produkcji miliona aut.
Z polskich zakadw kryzys najbardziej uderzy w fabryk Opla w Gliwicach, ktra od stycznia przechodzi z trzech na dwie zmiany. Z tego powodu prac stracio 700 osb w firmach bdcych podwykonawcami Opla. A bez wprowadzenia zmian w kodeksie pracy i bardziej elastycznych godzin pracy nie obejdzie si te bez redukcji zatrudnienia wrd pracownikw samego Opla. Na uchwalenie niezbdnych zmian w prawie zostao wic niewiele czasu.
Zwizkowcy i przedstawiciele koncernw chc rozszerzenia pakietu o czasowe zwolnienie z podatkw lokalnych, czyli od gruntu i nieruchomoci. - W przyszym roku FSO ma zapaci ponad 22 mln z samego tylko podatku od wieczystego uytkowania gruntu.
Skd mamy wzi na to pienidze? - pyta retorycznie Marek Dyakowski. Jeli brana motoryzacyjna pogry si w kryzysie, kopoty czeka caa gospodarka. Produkcja aut stanowi a jedn szst eksportu, a sama brana wytwarza 4 proc. naszego PKB. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|