| Jest le, bdzie gorzej | | Rok 2008 by rokiem kryzysu, rokiem... pocztku kryzysu. Jedyna dobra wiadomo dla kierowcw jest taka, e nie sprawdzi si czarny scenariusz wzrostu cen paliw.
Kryzys dociera do Polski z pewnym opnieniem, ale jest ju widoczny. W listopadzie sprzedano mniej aut ni miesic wczeniej, a wyniki grudnia bd jeszcze gorsze. Mocny zoty powodowa, e nowe auta byy relatywnie tanie. Czasy silnego zotego miny, wic auta droej.
Kryzys i widmo recesji powoduje, i z wymian samochodw nie spiesz si firmy. Instytucje yjce z budetu (np. administracja, policja) te oszczdzaj. W Polsce klient korporacyjny generuje znaczn cz popytu na nowe samochody. W 2008 roku sprzeda nowych aut przekroczy 300 tys. sztuk, ale wedug prognoz ekspertw, rok 2009 moe nie by ju tak dobry i popyt na nowe auta moe si zmniejszy.
Kryzys nie oznacza tylko spadku popytu na nowe auta. Motoryzacja jest istotnym elementem naszej gospodarki, powanym rdem PKB oraz eksportu. Z motoryzacji „yje” w Polsce kilkaset tysicy osb. Efekt kuli niegowej jest tu bardzo widoczny i bolesny. Zatrzymanie produkcji samochodw, powoduje mniejszy popyt na czci i podzespoy, a to oznacza zmniejszenie ich produkcji i zwolnienia pracownikw.
Mniej samochodw, to mniej pracy w warsztatach samochodowych. Niepewno ekonomiczna przekada si na mniejszy ruch na giedach i komisach samochodowych. Ile z nich upadnie? Pocztek zosta zrobiony: Fiat, Opel, Volkswagen, ograniczaj produkcj i czekaj co przyniesie nastpny rok.
By to kolejny udany rok dla osb sprowadzajcych uywane auta z zagranicy. Gdy inni szukaj skutecznych sposobw na zwikszenie sprzeday nowych samochodw, my systematycznie zwikszamy prywatny import starych. Od chwili przystpienia do Unii Europejskiej, nasze granice przekroczyo ponad 4,5 mln pojazdw z „drugiej rki”, a mijajcy rok by pod tym wzgldem rekordowy. Sprowadzono ponad milion aut, z ktrych ponad 40 proc. miao dziesi i wicej lat.
Wikszo krajw zamyka swoje granice przed importem staroci, u nas za nie robi si nic. Zdecydowanie atwiej podnie stawk akcyzy ni czciowo zamkn granice. Za kilka lat trzeba bdzie utylizowa te wraki. Kto za to zapaci? Wiadomo, uytkownicy samochodw, a nie budet pastwa. Pienidze bd pochodziy z wyszej akcyzy na pojazdy lub podwyszonej akcyzy na benzyn. Nieistotne z jakiego tytuu, wane, e z kieszeni kierowcy. Czy wwczas te bdziemy zwolennikami „otwartych granic”?
Od pocztku roku wszyscy z niepokojem ledzili notowania cen ropy naftowej na wiatowych giedach. Wieci z Nowego Jorku, Londynu i Tokio byy z dnia na dzie coraz gorsze, a na stacji benzynowej zostawialimy za kadym razem wiksz kwot. W marcu cena baryki przekroczya psychologiczn barier 100 dolarw, a latem dosza do 150 dolarw.
Przed wakacjami ceny na stacjach benzynowych gwatownie wzrosy. By to jednak wzrost oddziaujcy bardziej na psychik kierowcy ni jego portfel (ceny w czerwcu 2008 r. byy podobne do cen z czerwca 2007 r.). Natomiast realne byy dalsze wzrosty, a w mediach a roio si od spekulacji i czarnych scenariuszy. W skrajnych przypadkach przewidywano, e po wakacjach za litr benzyny zapacimy nawet 7 z.
Eksperci woskiego banku Unicredit przewidywali, e pod koniec 2008 r. cena baryki ropy przekroczy 200 dolarw. Tylko niski kurs dolara wobec zotego uchroni nas przed przekroczeniem bariery 5 z za litr benzyny. Zapowiada si horror. Potem rozpocz si kryzys i cena benzyny spada zdecydowanie poniej 4 z. Mogoby by taniej, bo procentowy spadek cen ropy naftowej jest znacznie wikszy ni cen paliw, ale zarobi postanowiy koncerny i waciciele stacji paliw.
Po raz pierwszy od duszego czasu kierowcom koniec roku nie kojarzy si ze wzrostem cen polis ubezpieczeniowych. Jest wrcz przeciwnie. Konkurencja zrobia swoje, chocia pozycja PZU jest nadal dominujca (w I poowie mijajcego roku kierowcy zostawili w PZU prawie tyle samo pienidzy, co w jedenastu innych towarzystwach ubezpieczeniowych). Wnikliwa analiza ofert ubezpieczeniowych pozwoli zaoszczdzi nawet kilkaset zotych.
W mijajcym roku co drgno w programie budowy autostrad. Nadal wicej mwimy o tym, ile wybudujemy do Euro 2012 oraz czego nie uda si wybudowa, ni o oddanych kilometrach. Pozytywnym wydaje si zakoczenie rozmw w sprawie autostrady A2 do wiecka.
Niepokj budz natomiast wzrastajce koszty budowy kilometra autostrady. Jeszcze kilka lat temu wynosiy one 4-5 mln euro. Odcinek do wiecka mia kosztowa ponad 9 mln euro za kilometr, bdzie ponad 12 mln. Niektre odcinki A1 maj kosztowa nawet 15 mln euro. To s realne, nie mwic o cywilizacyjnych, koszty odwlekania decyzji przez politykw. Czy ktry z nich poniesie za to odpowiedzialno? Mona si zaoy o kade pienidze, e nie.
Kryzys kryzysem, ale polski kierowca ma bardzo dobre zdanie o sobie i swoich umiejtnociach; le natomiast ocenia umiejtnoci innych uytkownikw drg. Z bada wynika, e 80 proc. ankietowanych twierdzi, e jest bardzo dobrym i raczej dobrym kierowc. Jednoczenie za co trzeci z nich mia stuczk. Tylko 40 proc. respondentw wyraa si pozytywnie o innych kierowcach. Co nas najbardziej drani w zachowaniach uytkownikw drg? Wyprzedzanie na trzeciego i wymuszanie pierwszestwa i brawura. A 14 proc. badanych przyznaje si do prowadzenia auta na podwjnym gazie. Czy nie s to jednak zanione dane?
Wydarzenia 2008 roku
- powrt zielonych strzaek umoliwiajcych warunkowy skrt w prawo na skrzyowaniach
‑ moliwo ubiegania si o zwrot nadpaconej akcyzy za sprowadzane do Polski samochody - wprowadzenie na rynek dwch nowych marek: indyjskiej Taty i japoskiej Infiniti oraz powrt Mazdy
‑ Robert Kubica zajmuje czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej kierowcw Formuy 1
‑ rozpoczyna si produkcja Forda Ka w zakadach Fiata w Tychach
‑ nowy taryfikator mandatw z wyszymi karami za wybrane wykroczenia (m.in. za przejedanie na czerwonym) i nowymi karami np. za spowodowanie zagroenia bezpieczestwa w ruchu drogowym (w planach zwikszenie iloci punktw)
‑ rekordowa ilo ponad miliona samochodw uywanych sprowadzonych w cigu roku z zagranicy | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|