| Lepiej, ale moe by gorzej | | W 2008 r. sprzedano u nas 320 tys. nowych samochodw. To najlepszy wynik od piciu lat. Zdaniem specjalistw z brany motoryzacyjnej, w tym roku moe nie by ju tak dobrze.
Zeszoroczny popyt w wikszoci krajw Unii Europejskiej zmniejszy si w porwnaniu do 2007 r. W Hiszpanii, do ktrej Polska jest czsto porwnywana, zainteresowanie nowymi autami spado o niemal 30 proc. We Woszech i Wielkiej Brytanii sprzeda wyniosa o kilkanacie procent mniej.
Na tym tle 9-procentowy wzrost zanotowany w Polsce wyglda cakiem dobrze. W porwnaniu do roku 2007 sprzeda zwikszya si o niemal 27 tys. samochodw. To najlepszy wynik uzyskany w Europie.
Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, prezesa Instytutu Samar, ocena dynamiki sprzeday pozwala jedynie na analiz chwilowych trendw i nie odzwierciedla waciwego stanu rynku.
- Adekwatnym wskanikiem oceny jest liczba rejestrowanych/sprzedawanych samochodw na 1 000 mieszkacw. Niestety, w przypadku rynku polskiego wynosi ona zaledwie 8 aut i jest jedn z najniszych w Europie. Za Polsk w rankingu krajw Unii Europejskiej znalazy si jedynie Bugaria, Litwa i otwa, co nie jest raczej powodem do dumy. „Zbankrutowana” Irlandia osigna wskanik w wysokoci 40 samochodw, a Hiszpania - 28 samochodw – mwi Wojciech Drzewiecki.
Czy w 2009 roku sprzeda utrzyma si na plusie? Przeszkod moe by podwyka akcyzy dla samochodw z silnikami powyej 2 litrw. Decyzj o zmianie stawek podjto brew propozycjom Komisji Europejskiej, sugerujcej chwilowe obnienie podatkw w zwizku z kryzysem.
- Rwnie tzw. leasing konsumencki, ktry znalaz si w prezentowanym przez rzd pakiecie pomocy dla brany, nie jest panaceum na wszystko. Oczywicie jest jednym z elementw, ktry moe pomc, nie rozwie jednak wszystkich problemw. Co wicej, jako narzdzie cile powizane ze stopami procentowymi oraz tzw. wartociami rezydualnymi, ktre zale od sytuacji panujcej na rynku wtrnym, moe okaza si narzdziem o marginalnym znaczeniu – stwierdza Drzewiecki.
Jego zdaniem sprzeda zacznie spada, chocia kreowanie prognozy jest trudne, bo wskaniki wykorzystywane w „normalnych” warunkach nie zachowuj si stabilnie. Niemoliwa do przewidzenia jest rwnie polityka rzdu, ktry w swoich decyzjach kieruje si raczej argumentami dalekimi od rynkowych.
Nikt nie jest w stanie rwnie dzisiaj przewidzie, jak ksztatowa si bdzie kurs zotego wobec euro, ktry determinowa bdzie poziom cen. Utrzymujce si problemy w gospodarce oznacza bd problemy dla firm, ktre stanowi dzi niemal 50 proc. klientw salonw samochodowych, co w efekcie bdzie musiao doprowadzi nie tylko do odoenia w czasie decyzji o wymianie lub zakupie nowych aut, ale take do ograniczenia posiadanych parkw samochodowych.
Stan krajowej gospodarki i finansw nie pozostaje rwnie bez wpywu na decyzje klienta indywidualnego, ktry bardzo ostronie podchodzi do kwestii tak duego wydatku, jakim jest zakup nowego auta. Majc na wzgldzie powysze uwagi mona przypuszcza, i rok 2009 bdzie z punktu widzenia sprzeday gorszy ni ubiegy. Bez odpowiedzi pozostanie tylko pytanie, jak gboki spadek zanotujemy. Pesymici twierdz, e moe on nawet osign poziom 25 proc.
W porwnaniu z ubiegym rokiem na pierwszych czterech miejscach w rankingu sprzeday utrzymay si te same marki: Toyota, Skoda, Fiat i Opel. Ich popularno wie si z jednej strony z zaufaniem do jakoci, a z drugiej z cenami samochodw. Na 5. miejsce z 6. awansowa Volkswagen wyprzedzajc Forda.
Spord 47 firm oferujcych swoje auta w Polsce, tylko 12 wykazao mniejsz sprzeda ni rok wczeniej, przy czym w czoowej dziesitce s dwie takie firmy (Skoda i Peugeot), w drugiej dziesitce – jedna (Seat), a w trzeciej – trzy (Land Rover, Jeep i Alfa Romeo). Rekordowe tempo wzrostu popytu w skali rynku zanotoway Hyundai (12. lokata, 10 069 sprzedanych aut, +104,8 proc.) i Hummera (43. lokata, 9 sztuk, +350 proc.).
Rok 2008 by te rokiem premier. Na polskim rynku po kilku latach nieobecnoci ponownie zagocia Mazda. Wprowadzono te japoskie samochody Infiniti i indyjskie Tata. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|