| W Detroit stawiaj na auta elektryczne | | Firmy nie chwal si ju duymi samochodami. wiatowi producenci chc produkowa samochody mae, ekologiczne i oszczdne, ale auta na prd maj kosztowa ponad 100 tys. z.
Wyglda na to, e ju za kilka lat dojedziemy do pracy autem adowanym ze zwykego gniazdka. Bez emisji spalin i bez tankowania. Tak wizj motoryzacyjnego wiata nakrelili na rozpocztych w Detroit targach szefowie najwikszych koncernw.
40 i 0 - tak mona w liczbach streci idee przywiecajc tegorocznym targom. 40 mil (ok. 72 km) to dystans, jaki 80 proc. dorosych mieszkacw USA pokonuje codziennie, dojedajc do pracy. Wanie taki maksymalny zasig maj auta z napdem elektrycznym.
Miejski Chevrolet Volt, sportowy Dodge Circuit EV czy Ford Focus z silnikiem napdzanym prdem bd dostpne w salonach ju od 2010 r. O (zero) to oczywicie zerowe zuycie paliwa oraz brak zanieczyszczenia rodowiska. Nie wiadomo jednak, czy kierowcy kupi tego typu auta. Ich ceny s na razie bardzo wysokie. Najdroszym elementem jest w nich bowiem bateria litowo-jonowa. Chevrolet Volt ma kosztowa ok. 40 tys. dol. (ok. 120 tys. z).
40 oznacza te 40 mil przejechanych na jednym galonie benzyny, co odpowiada 17 kilometrom z jednego litra paliwa. Czterdziestka jest dla pozostaych aut z napdem tradycyjnym bd hybrydowym rwnie magiczn liczb jak zero dla elektrycznych.
Amerykascy producenci aut chc dogoni rywali takich jak Toyota, ktrzy postawili na oszczdno jeszcze w latach 90. Raporty spalania dziaaj jak magnes na klientw. W dobie duego spadku sprzeday koncerny bezpardonowo wykorzystuj wic kad okazj, aby dopiec rywalowi. Ford twierdzi, e jego hybrydowy Fusion jest najbardziej ekonomicznym autem w swojej klasie. Toyota z kolei uwaa swojego Priusa za niedocigniony idea i zamierza podj kroki prawne, jeli Ford wykorzysta inn informacj w reklamach hybrydowego Fusion.
To wanie w segmencie aut hybrydowych toczy si zacita walka. Prym wiod Japoczycy. Honda przedstawia podobny do Priusa model Insight, niewiele odbiegajcy od pokazanego w padzierniku w Paryu prototypu. Toyota z trzeci generacj Priusa oraz wersj adowan z gniazdka elektrycznego mocno okopaa si na swojej pozycji. Sprzeda hybryd stanowi niejako przedsionek dla zdobycia zaufania konsumentw i sprzedawania im innych oszczdnych aut.
Amerykaskie koncerny postrzegane s jako producenci paliwoernych aut o monstrualnych rozmiarach I wanie nad zmian tego wizerunku mocno pracuj. Jeszcze rok temu Ford i Chrysler z dum prezentoway nowe generacje paliwoernych pikapw - F-150 oraz Dodge Ram. Ten ostatni zosta zaprezentowany w asycie byda, podkrelajc jego zwizki z kultur Dzikiego Zachodu. - W tym roku zrezygnowalimy z krw i postawilimy na auta elektryczne - powiedzia podczas konferencji Chryslera Jim Press, wiceprezes firmy.
Z kolei na stoisku General Motors pikapy z mao znanej w Polsce marki GMC byy wstydliwie ukryte na samym kocu stoiska. Zwiastunem zmian zachodzcych w motoryzacji by debiut, ktry odby si po cichu, bez blasku fleszy. Miejskie autko Chevrolet Spark bdzie jednym z najmniejszych dostpnych w Stanach. Pojawi si w USA w 2011, a rok wczeniej trafi do salonw w krajach europejskich. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|