| Jak przetrwa zim | | Mrz, nieg, ld. Z tym wszystkim musz radzi sobie kierowcy zim. Na co zwraca uwag, aby jedzi bezpiecznie i jak zachowa si w sytuacji zagroenia na drodze?
O bezpieczestwie jazdy decyduj wszystkie te podzespoy, ktre maj wpyw na prowadzenie samochodu oraz na komunikacj pomidzy samochodem, kierowc i wspuytkownikami drogi.
Znaczenie niesprawnych wycieraczek, spryskiwacza, nieprawidowo ustawionych reflektorw, wadliwie dziaajcego ukadu kierowniczego w zimie wzrasta wielokrotnie. A yse opony, le dziaajcy lub zuyty ukad hamulcowy, to pierwszy krok do nieszczcia.
Kolejna sprawa to amortyzatory - czsto przez kierowcw prawie w ogle niedoceniane. Tymczasem amortyzatory odpowiadaj nie tylko za komfort jazdy, ale take za to jak koo trzyma si nierwnej nawierzchni. Poza tym hamowanie z niesprawnym zawieszeniem wydua si i trudno utrzyma stabilno samochodu. Koszt badania, czy nasze zawieszenie nie jest zuyte, to drobiazg wobec ryzyka wypadku.
Warto dba take o to, aby cinienie powietrza w koach po prawej i po lewej stronie byo takie samo, bo rnice mog wywoa polizg.
Pamitajmy, by odniey samochd przed jazd. Do oczyszczania wszystkich szyb nie trzeba chyba nikogo przekonywa, chod jak wida na drogach, rnie z tym bywa. A pierwsza rzecz, o ktr powinien zadba kierowca, to eby dobrze widzie, co dzieje si na drodze i eby samemu by widocznym. Bardzo pomaga w tym ogrzewanie przednich szyb, dziki ktremu w kilkanacie sekund po uruchomieniu silnika mamy ju czyst, odparowan przedni i tyln szyb. To samo mona osign uruchamiajc nawiew, ale trwa to duej.
Elementem podnoszcym poziom bezpieczestwa s czyste reflektory. W niektrych samochodach montowane s spryskiwacze reflektorw. Jeli ich nie ma, trzeba pamita o czyszczeniu powierzchni lamp mikk, nierysujc szmatk. Warto take usun nieg i ld z pokrywy silnika. Jeli go zostawimy, po kilku minutach maska si ogrzeje, a nam w najmniej oczekiwanym momencie na przedni szyb poleci lodowa skorupa.
Ale bezpieczna jazda na liskiej nawierzchni, to nie tylko dobry stan techniczny samochodu. Wiele zaley take od techniki jazdy oraz rozsdku i zdolnoci przewidywania kierowcy.
- Wystarczy mocno przycisn hamulec na mniej przyczepnej jezdni i auto stoi w poprzek. Kto z nas nie sysza opowieci z gatunku: „byo tak lisko, e samochd sam wylecia z drogi” albo „obrcio mnie zupenie bez powodu”. Tymczasem, nic nie dzieje si bez powodu - mwi kierowca rajdowy Marcin Turski.
- Czsto nawet dowiadczeni kierowcy nie zdaj sobie sprawy z tego, e na liskiej nawierzchni zbyt gwatowny ruch kierownic, czy zbyt silne wcinicie pedau hamulca moe doprowadzi do wypadku. Czasem spotykamy take kierowcw siadajcych za kierownic w futrze i grubej czapie. Gdy jazda przebiega bez kopotw - wszystko jest dobrze. Ale gdy auto wpada w polizg - szalik, kapelusz i inne tego typu drobiazgi mog uniemoliwi nam szybk reakcj - dodaje Turski.
Jeeli chodzi o obuwie, powinnimy pj na kompromis pomidzy elegancj i praktyk. Stopa musi wygodnie spoczywa na picie. Wysokie obcasy albo bardzo gruba podeszwa mog np. zaczepia o peda, poza tym nie mamy dobrego wyczucia pedaw i nie moemy operowa nimi delikatnie.
Nieprzypadkowo najwicej wypadkw zdarza si po nagych zmianach pogody - z dobrej na gorsz - gdy kierowcy nie zdyli jeszcze przypomnie lub wyrobi sobie reakcji dostosowanych do liskiej jezdni. Nie uwiadomili sobie jeszcze, e teraz kady bd moe ich drogo kosztowa. Na onieonej nawierzchni kady manewr od ruszania, poprzez redukcj biegu, zmian kierunku jazdy itp. moe powodowa bardziej lub mniej niebezpieczne zerwanie przyczepnoci opon z nawierzchni.
W czasie jazdy w zimowych warunkach konieczne jest powikszenie odlegoci przed samochodem jadcym przed nami i kontrola w lusterku co dzieje si z autem jadcym za nami. Przed skrzyowaniem hamujemy i zatrzymujemy si odpowiednio wczeniej. Powinnimy wzi poprawk na to, e kierowca jadcy za nami moe mie kopoty i moe bdziemy musieli przed jego autem „ucieka”. Nie ufajmy take bezgranicznie w ABS, ktry na lodzie take nie jest skuteczny.
Do pokonania zjazdw i podjazdw trzeba si przygotowa, bo tam gdzie wszyscy kierowcy albo hamuj, albo przyspieszaj, droga zawsze jest wylizgana. Z grki zaczynamy zjeda jak najwolniej si da - bdziemy przecie mogli hamowa tylko bardzo delikatnie i jadc w d na pewno bdziemy zmuszeni przyspieszy. Natomiast na wzniesienia podjedamy szybciej, ale aby nie traci przyczepnoci, pokonujemy je bez dodawania gazu.
Trening czyni mistrza
Wszystkie te uwagi dotyczce jazdy zim na nic si nie zdadz jeli nie sprawdzimy ich w praktyce. Dlatego proponujemy odwiedzi jaki pusty plac, parking czy boisko. Tam wszelkie nasze bdy pozostan bez konsekwencji, a my wyzbdziemy si strachu.
Oto kilka przykadowych wicze:
- Jedzimy po okrgu coraz szybciej i prbujemy wyczu kiedy auto opuszcza wybrany tor jazdy.
- Rozpdzamy samochd i gwatownie puszczamy peda gazu albo zmieniamy bieg na niszy i gwatownie puszczamy sprzgo. Potem staramy si opanowa auto.
- Robimy slalom dodajc gazu przy skrcie, kiedy zarzuca nam samochd, prbujemy wyj z polizgu.
- Ustawiamy na naszej drodze przeszkod - na przykad plastikowy pachoek lub papierowe pudo. Najedajc samochodem nie wyposaonym w ABS, mocno wciskamy peda hamulca - auto wpada w polizg i sunie na przeszkod. Wtedy puszczamy hamulec, przyspieszamy i wymijamy. Z ABS omijamy przeszkod bez puszczania hamulca. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|