| Na prawko najpierw egzamin, potem nauka jazdy | | Zamiast 30. godzin obowizkowych i nudnych wykadw z przepisw ruchu drogowego – nauka w domu, a potem egzamin teoretyczny. Dopiero po jego zaliczeniu praktyczna nauka jazdy. Takie rozwizanie zakada powstajca w Ministerstwie Infrastruktury ustawa o kierujcych pojazdami. Projekt ma trafi do Sejmu w pierwszym proczu.
Ubieganie si o prawo jazdy kategorii B (tzw. amatorskie, czyli najpopularniejsze) bdzie nieco atwiejsze ju od 1 marca dziki rozporzdzeniu ministra infrastruktury, zmieniajcemu regulamin egzaminu. Zostanie skrcony czas jazdy po miecie podczas egzaminu z 40 do 25 min. Uproszczona bdzie te pierwsza cz egzaminu. Do tej pory kursant musia w aucie pokaza wiata, klakson, wlew paliwa, oleju itp. Po zmianach bdzie losowa zestaw pyta, a do wskazania bd tylko dwa elementy.
Cho kandydaci na kierowcw nowoci te przyjmuj z zadowoleniem, to wielu z nich uwaa, e zmieni si powinien sam system szkolenia. Teraz kandydat na kierowc musi w autoszkole zaliczy 30 godz. obowizkowych wykadw z teorii oraz 30 godz. jazd z instruktorem.
Maciej Grabowski, ktry niedawno odebra prawo jazdy, uczy si sam, a testy cign z internetu. Twierdzi, e wykady w szkole jazdy to strata czasu i pienidzy. – By zaliczy teori wystarczy podrcznik dla kierowcy i testy. Dodatkowe tumaczenia nie s potrzebne – uwaa Grabowski. – Powinno si zlikwidowa obowizkowe wykady teoretyczne – dodaje.
– Podobna zmiana jest ju w nowej ustawie o kierujcych pojazdami, ktra w drugim kwartale trafi pod obrady Sejmu – uspokaja Jakub Dbrowski, rzecznik ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Projekt przewiduje, e kandydat na kierowc bdzie si uczy teorii sam przez internet, potem bdzie musia zaliczy wewntrzny egzamin w szkole jazdy i dopiero trafi do Wojewdzkiego Orodka Ruchu Drogowego na sprawdzian pastwowy – dodaje Dbrowski.
Ustawa m0e wej w ycie najwczeniej jesieni. Dlatego dyrektor dzkiego WORD Zbigniew Skowroski uwaa, e zmian trzeba wprowadzi znacznie wczeniej. Jego zdaniem nowe zasady mogyby si znale ju w rozporzdzeniu, nad ktrym prace wanie koczy resort infrastruktury. – Pora skoczy z fikcj i uatwi ycie kandydatom na kierowcw. Mam sygnay, e wykady z teorii w szkoach jazdy s nudne, kursanci ziewaj, a przepisw i tak ucz si w domu – mwi.
Skowroski si obawia, e prace nad ustaw bd si przecigay w nieskoczono, dlatego wysa w tej sprawie pisma do ministra Cezarego Grabarczyka, a take do wybranych parlamentarzystw.
Krzysztof Kwiatkowski, senator Platformy Obywatelskiej, uwaa postulowane zmiany za suszne. Ale zanim zacznie lobbowa w tej sprawie, chce zasign opinii ekspertw.
Szkoy jazdy pomys komentuj ostronie, ale ze wskazaniem na „nie”. Waciciele autoszk uwaaj, e mechaniczne rozwizywanie testw to jedno, a rzeczywista nauka zasad ruchu drogowego – zupenie co innego.
Ryszard Grecki, waciciel dzkiej szkoy nauki jazdy, uwaa, e zajcia teoretyczne s potrzebne. – Nie chodzi o tworzenie papierowych kierowcw, tylko takich, ktrzy bd umieli zareagowa na drodze w okrelonej sytuacji – mwi.
Olga Staczyk z warszawskiej autoszkoy jest podobnego zdania. Samodzieln nauk przez internet porwnuje do takich samych lekcji jzyka obcego: bez konsultacji nie da si dobrze opanowa przepisw ruchu drogowego.
O swoich stratach szkoy jazdy mwi niechtnie. Ryszard Grecki twierdzi, e u niego szkolenie teoretyczne jest prawie gratis: kurs kosztuje niecae 1,3 tys. z, a godzina jazdy 40 z, czyli teoria kosztuje 100 z. Waciciel jednej z poznaskich szk nauki jazdy szacuje, e na likwidacji wykadw straci okoo 300 z od osoby.
Take szefowie WORD-w s ostroni. Pawe Bejda ze skierniewickiego orodka jest zwolennikiem teorii na wykadach. Argumenty: chodzi o wyjanienia, a nie mechaniczne wkuwanie formuek. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|