| Gorsza jako paliw w Polsce | | Wyniki kolejnej ju kontroli na polskich stacjach paliwowych przeprowadzonej przez Inspekcj Handlow w pierwszym proczu wykazay, e pogorszya si jako paliw. Z 270 losowo wybranych i skontrolowanych stacji na prawie 4,5 proc. spord nich paliwa nie speniay wymogw jakociowych, podczas gdy przed rokiem paliwa zej jakoci wykryto tylko na 2,9 proc. stacji.
Kontrole stacji paliwowych przeprowadzane s przez Inspekcje Handlowe co p roku od 1 maja 2004 r. Za kadym razem prbki pobierane s zarwno z losowo wybranych stacji (w tym roku z 270 stacji), jak i ze stacji, ktre zostay wybrane na podstawie skarg kierowcw, informacji z policji czy te negatywnych wynikw poprzednich kontroli (533 stacje).
Od tego roku, na podstawie nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakoci paliw, rozszerzono system analiz o takie paliwa jak gaz pynny (LPG), sprony gaz ziemny (CNG), lekki i ciki olej opaowy, olej do silnikw statkw eglugi rdldowej oraz biopaliwa wytwarzane przez rolnikw na wasny uytek. Ponadto sprawdza si cay acuch dystrybucyjny od stacji, poprzez hurtownie, a po wytwrcw paliw. Poniewa jednak niezbdne do kontroli w tak szerokim zakresie rozporzdzenia weszy w ycie dopiero w poowie roku, do tego czasu kontrole prowadzone byy w dotychczasowym rozmiarze.
Wrd losowo wybranych stacji, na 270 zbadanych prbek 12 (4,44%) nie speniao obowizujcych wymaga jakociowych, z czego kryteriw nie speniao 6,29% prbek benzyn (rok temu - 3,65%) i 1,05% prbek oleju napdowego (0,91%).
Spord 1028 prbek pobranych ze stacji, na ktre wpyny skargi lub na ktrych w ubiegych latach ujawniono nieprawidowoci, 5,54% nie speniao wymaga jakociowych (5,8% prbek oleju napdowego i 5,26% benzyn). 15,8% stacji powtrnie posiadao zakwestionowane paliwo (przed rokiem tylko 7,1%). Wrd stacji, na ktre wniesiono skargi, 8,58% sprzedawao paliwo nieodpowiadajce wymogom rozporzdzenia.
Z raportu Gwnego Inspektoratu Inspekcji Handlowej wynika take, e spord 100 skontrolowanych stacji w 7 wojewdztwach prawie 30 proc. sprzedawao gaz LPG, ktry nie spenia odpowiednich kryteriw.
Najwicej prbek paliw niespeniajcych wymaga jakociowych wykryto w wojewdztwie witokrzyskim (17,65%), nastpnie w zachodniopomorskim (8,55%) i lubelskim (8,33%). Najkorzystniej pod tym wzgldem wypady wojewdztwa opolskie (0%), podlaskie (2,38%) i lskie (2,78%).
Najczciej kwestionowanym parametrem jakociowym w przypadku olejw napdowych bya zawarto siarki (23 przypadki), ktrej zbyt dua ilo moe prowadzi do zwikszenia emisji toksycznych skadnikw spalin, a z drugiej do szybszej korozji silnika. Temperatura zaponu (10), gdy jest za wysoka moe prowadzi do zmniejszenia efektywnoci silnika i wzrostu emisji substancji toksycznych, a gdy jest za niska stwarza niebezpieczestwo wybuchu podczas nalewania z dystrybutora. Z kolei le dobrany skad frykcyjny (1) to trudnoci z rozruchem silnika, szczeglnie w okresie zimowym.
W przypadku benzyn najczciej przekroczonym parametrem bya prno par (18 przypadkw), co moe skutkowa trudnoci w uruchomieniu silnika, obnieniem jego mocy, nierwn prac oraz szybkoci jego nagrzewania. Zbyt niska prno par moe doprowadzi do samozaponu benzyny. Liczba oktanowa (badawcza RON - 11 i motorowa - 5), gdy jest za niska, moe by powodem wystpowania spalania stukowego, czego nastpstwem jest gona i nierwnomierna praca silnika oraz wiksze zuycie paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet cakowite zniszczenie silnika. Kolejny parametr - destylacja (10 wykrytych przypadkw) wpywa na pynno pracy silnika oraz na waciwe spalanie. W pojedynczych przypadkach przekroczone zostay take takie parametry jak zawarto wglowodorw aromatycznych (3), tlenu (2), metanolu (1) oraz wygld (1). | | rdo: www.mojeauto.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|