| Fabryki samochodw w Polsce bd zwalnia | | Zaamanie si rynkw w Unii i na Ukrainie negatywnie wpywa na kondycj brany - polskim pracownikom gro masowe zwolnienia.
Kryzys gospodarczy zbiera coraz wiksze niwo w brany motoryzacyjnej. Po zakadach wytwarzajcych czci i komponenty do produkcji aut fala zwolnie przysza do samych producentw. Fot. I. Kamierczak
Wczoraj piciodniowy przestj rozpocza fabryka Volkswagena w Poznaniu. To co prawda wczeniej zaplanowana przerwa, ale firma nie wyklucza kolejnych przerw w produkcji w najbliszych miesicach w zwizku z zaamaniem si zamwie na nowe auta. Jeli ten trend si utrzyma, to z pewnoci konieczna bdzie redukcja zatrudnienia. Na razie Volkswagen nie przedua umw z pracownikami, ktrzy trafili za porednictwem agencji pracy, za etatowych pracownikw wysya na urlopy i szkolenia.
- Sytuacja w brany jest bardzo trudna - mwi Marek Dyakowski, przewodniczcy sekcji motoryzacyjnej Forum Zwizkw Zawodowych. W niemal wszystkich fabrykach notuje si spadek zamwie. Produkowany na eraniu model Aveo by bardzo popularny m.in. na Ukrainie, Wgrzech czy we Woszech. W zwizku z zaamaniem si tamtejszych rynkw gwatownie spada liczba zamwie w FSO. Na lipiec fabryka ma zaledwie 1200 zamwie, a do lutego rednio miesicznie wytwarzaa 6-7 tys. aut. Zwizki zawodowe negocjuj z zarzdem skal grupowych zwolnie. Ju wiadomo, e FSO nie przeduy umw z 360 pracownikami zatrudnionymi na czas okrelony, a do tego rozstanie si z ponad 600 osobami, ktre maj umow o prac.
- Rozwizaniem problemw byoby wysanie czci pracownikw na czasowe bezrobocie, ale brakuje determinacji rzdu, aby wprowadzi w ycie odpowiednie przepisy - podkrela Dyakowski.
Propozycja tzw. elastycznego czasu pracy znajduje si w pakiecie ustaw antykryzysowych przygotowywanych przez Ministerstwo Gospodarki, ale szczegowe przepisy maj by uchwalone najwczeniej pod koniec marca. To jednak moe by ju za pno, bo kryzys cay czas przybiera na sile i kolejne zwolnienia wisz w powietrzu.
W ubiegym tygodniu General Motors ogosi, e zlikwiduje 47 tys. etatw na caym wiecie. Istniej uzasadnione obawy, e cz z tych miejsc pracy zostanie zlikwidowana w zakadzie Opla w Gliwicach. Kilka dni temu na konferencji w Ministerstwie Gospodarki dyrektor gliwickiej fabryki Antonio Francavilla stwierdzi, e po ograniczeniu produkcji w firmie jest zatrudnionych o 800 osb za duo.
Jedyn nadziej jest to, e etaty te zostan utrzymane, bo ju w przyszym roku ruszy produkcja nowej Astry. W samych Niemczech, gdzie Opel zatrudnia 26 tys. osb, pojawi si nawet pomys wykupienia marki od General Motors.
Spord polskich fabryk jedynie Fiat nie narzeka. - Zamwienia mamy na niezmienionym poziomie, bo popyt na oszczdne samochody mimo kryzysu jest stay - mwi Bogusaw Cielar, rzecznik prasowy Fiat Auto Poland. Podkrela jednak, e firma z niepokojem obserwuje sytuacj w krajach Unii.
- 97 proc. naszej produkcji trafia na eksport, wic jestemy uzalenieni od koniunktury w caej Europie - zaznacza Cielar. Spord zakadw produkujcych pojazdy kryzys omija te Solarisa. Firma planuje wprowadzenie do produkcji tramwaju niskopodogowego i zwikszenie zatrudnienia. W tym roku mimo kryzysu chce dostarczy klientom a 1600 pojazdw.
Niestety, w wikszoci zakadw zwizanych z motoryzacj nie jest ju tak rowo. Mocne spowolnienie ju odczuwa brana oponiarska. 300 pracownikw fabryki Michelin, najwikszego zakadu w Polsce, od kwietnia bdzie pracowa na p lub trzy czwarte etatu. Wedug zwizkowcw niektrzy pracownicy bd zarabia zaledwie 800-900 z miesicznie.
Zaamanie w brany motoryzacyjnej to ze wieci dla caej gospodarki, bo sektor ten wytwarza a 4 proc. polskiego PKB. Do niedawna to wanie produkcja aut bya koem zamachowym caego polskiego eksportu. Jedynym pocieszeniem jest fakt, e na tle kopotw koncernw na wiecie w Polsce jeszcze nie jest tak tragicznie. Analitycy uwaaj, e tylko w Europie jest 7-8 fabryk, ktre zostan zlikwidowane.
Jak Europa pomaga brany
Niemcy
Wprowadziy dopaty do aut w wysokoci 2,5 tys. euro za zezomowanie co najmniej 9-letniego samochodu. Volkswagen nie nada z produkcj maych modeli, jak np. Polo.
Francja
Wprowadzia dopat na podobnych zasadach jak w Niemczech, ale w wysokoci 1 tys. euro.
Wochy
Dopacaj od 1,5 do 5 tys. euro przy zakupie nowego auta. Najwicej dostaj kierowcy, ktrzy kupuj ekologiczne modele. Pracownicy Fiata, ktrzy mieli w marcu i na przymusowe urlopy, teraz wrc do pracy.
Polska
Planuje wprowadzi w tym roku dopaty do nowych aut o emisji CO2 poniej 155 g/km przy zomowaniu starego pojazdu. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|