| Gdzie naprawiamy samochody i za ile? | | W cigu roku Polacy czyni to okoo 31 milionw razy, z czego 24 miliony razy wybieraj warsztaty niezalene, obsugujce wiele marek samochodw.
Przecitny konsument na konserwacj swojego pojazdu i utrzymanie go w ruchu wydaje przez 10 lat kwot rwn a 100 proc. pierwotnej ceny auta.
77 proc. wizyt w warsztatach to wizyty w warsztatach niezalenych. W znacznej mierze jest to spowodowane wiekiem parku samochodowego. redni wiek pojazdu w Polsce wynosi 11,6 lat.
Takie auta s serwisowane i naprawianie gwnie w warsztatach niezalenych. Klienci autoryzowanych stacji obsugi to przede wszystkim waciciele prawie nowych, czsto jeszcze na gwarancji.
Naprawa w ASO jest drosza ni w warsztacie niezalenym. Takie s fakty, natomiast rne jest ich wyjanienie. Swego rodzaju mitem jest przekonanie, e w autoryzowanych serwisach samochody naprawia si „lepiej”. Drosze nie znaczy przecie lepsze. Koalicja na Rzecz Prawa do Naprawy, niejednokrotnie ju wskazywaa, e czci z logo koncernw samochodowych (OE), dostpne w autoryzowanych serwisach i czci z logo rzeczywistych producentw czci, obecne na niezalenym rynku, to w wikszoci przypadkw te same produkty, pochodzce z tych samych linii produkcyjnych. rednia rnica w cenie, sigajca nawet 50 proc., wynika tylko ze znaczka na nich si znajdujcego.
Oprcz tego rodzaju czci, okrelanych symbolem OEM, istniej tzw. czci zamienne o porwnywalnej jakoci. S to zazwyczaj czci, ktre nie s dostarczane do montau samochodw (czyli do koncernw). Tego typu czci s 60 i wicej procent tasze od „oryginaw”. Poniewa obowizujce przepisy (rozporzdzenie GVO) nie przewiduj wydawania certyfikatw i akredytacji, sam producent pod odpowiedzialnoci cywiln musi zawiadczy, e jego produkty „s tej samej jakoci co komponenty, ktre s lub byy stosowane w montau pojazdw” (GVO-PL 2 pkt 21).
Tak wic wniosek wynika z tego taki, e ta niefortunna nazwa „porwnywalnej jakoci” moe rwnie oznacza czci wyszej jakoci ni stosowane do montau samochodw. Warto tu podkreli, e bezpieczestwa kierowcw chroni 90 innych unijnych przepisw, dotyczcych jakoci czci motoryzacyjnych.
Jak wic wida konsument ma cakiem duy wybr - jeli budet mu na to pozwala moe zdecydowa si na cz z logo koncernu, jeli ceni sobie jako a nie chce przepaca, wybierze czci z kategorii OEM, a jeli chce zamontowa w swoim aucie dobr, a jednoczenie relatywnie tani cz moe skorzysta z asortymentu mieszczcego si w grupie czci zamiennych o porwnywalnej jakoci. Decyzja zaley wycznie od niego. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|