| Tanie auta sposobem na kryzys? | | Kto przetrwa, a kto upadnie w tym roku - gwnie o tym, zamiast o nowych modelach, rozmawia si w Genewie na rozpocztych wanie targach motoryzacyjnych. Dramatyczna sytuacja w brany moe bowiem sprawi, e dla niektrych producentw ten rok bdzie ostatnim, w ktrym wystawili auta na najbardziej prestiowych targach na wiecie.
Chocia producenci licz, e nowe modele, a zwaszcza tanie auta, pozwol im przetrwa kryzys, to bez wsparcia europejskich podatnikw moe by to trudne do zrealizowania. - Spadki sprzeday s praktycznie we wszystkich segmentach, wliczajc w to najtasze modele - mwi Franois Bancon, szef dziau planowania nowych aut w Nissanie.
W lutym sprzeda nowych samochodw spada niemal w wikszoci krajw Europy, najbardziej w Hiszpanii - a o 48,8 proc., we Woszech - o 24 proc., we Francji - o 13 proc. Nadziej daje producentom sytuacja na najwikszym rynku niemieckim - w lutym sprzeda bya a o 22 proc. wysza ni przed rokiem. Mao tego: 277 tys. sprzedanych samochodw to wynik najlepszy od dziesiciu lat. Przyczyniy si do tego dopaty, ktre wprowadzi rzd, do nowo kupowanych aut.
Niemcy nie s jednak w stanie uratowa brany przed katastrof w Unii. Eksperci prognozuj, e w tym roku w Europie sprzeda nowych aut spadnie a o 6 mln sztuk, do poziomu 15 mln. Prestiowy tygodnik "Automotive News Europe" szacuje, e w samej tylko Unii do 2012 r. trzeba bdzie zamkn a 16 fabryk, m.in. w Hiszpanii.
Na szczcie na tej licie nie ma ani jednego polskiego zakadu. Przedstawiciel najwikszego producenta samochodw w Polsce - Fiata zapewnia, e nie ma mowy o likwidacji polskich fabryk. Podobne deklaracje skada Opel. - Polska fabryka w Gliwicach naley do najefektywniejszych w Europie - mwi Przemysaw Byszewski, rzecznik prasowy GM.
Jednak sytuacja w polskich zakadach, ktre uzalenione s od poziomu sprzeday w Europie Zachodniej -ponad 90 proc. produkcji kieruj na eksport, - jest nie najlepsza. W styczniu polskie fabryki opucio o 33,6 proc. samochodw mniej ni przed rokiem.
Najbardziej straciy firmy produkujce samochody drosze, np. gliwicka fabryka Opla, w ktrej sztandarowym modelem jest Zafira, lokowana w redniej pce cenowej, w lutym wyprodukowaa niespena 8,2 tys. samochodw, podczas gdy w tym samym miesicu przed rokiem - 20 tys. Prac stracio na razie 250 pracownikw, ktrzy mieli umowy na czas okrelony (czyli okoo 10 proc. zaogi). Od pocztku roku fabryka zamiast na trzy zmiany pracuje tylko na dwie, co pewien czas ogasza te przestoje w produkcji (np. w lutym staa przez tydzie).
Tygodniowy przestj mia te pod koniec lutego Volkswagen - drugi po Fiacie producent samochodw w Polsce. Rwnie warszawskie FSO rozstanie si z blisko tysicem pracownikw.
Pewn nadziej daje koncernom lutowe oywienie na rynku niemieckim. Polskie fabryki wanie do Niemiec kieruj wikszo produkcji. - Z programu dopat korzystaj tam gwnie osoby, ktre kupuj mae auta. Kady klient, ktry odda na zom stare auto, otrzymuje przy zakupie nowego 2,5 tys. euro z budetu. To stwarza szans dla tych polskich fabryk, ktre produkuj tanie modele - mwi Wojciech Drzewiecki, ekspert firmy Samar. Podobne programy wprowadzia Francja, cho tam pastwo dopaca do zomowanego auta 1000 euro, i Wochy - dopata wynosi od 1,5 do 5 tys. euro.
Polskie fabryki czekaj na podobne kroki ze strony naszego rzdu. Tym bardziej e, jak wynika z szacunkw, w lutym sprzeda samochodw w Polsce spada o kilka procent. Na taki program wsparcia nie ma jednak co liczy. Niewtpliwie sytuacj mogoby poprawi wprowadzenie penego odliczenia VAT przez firmy. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|