| Wa si losy kosztw napraw | | Rzadko bo rzadko, ale zdarza si, e nasi rzdzcy staj po stronie kierowcw. Parlamentarne komisje zajmujce si sprawami gospodarki popray przeduenie europejskiego rozporzdzenia GVO, dziki ktremu czci samochodowe i naprawy aut nie powinny zdroe.
Dziki GVO moliwe jest naprawianie samochodw bdcych jeszcze na gwarancji przy wykorzystaniu czci niezalenych producentw (bez logo koncernu motoryzacyjnego). Rozporzdzenie zobowizuje take producentw samochodw do udzielania niezalenym warsztatom informacji technicznych dotyczcych aut, wykorzystywanych podczas napraw pojazdw.Fot. Newspress
Rozporzdzenie zaczo obowizywa w 2002 r., a wygasa w 2010 r. Zdaniem Stowarzyszenia Dystrybutorw Czci Motoryzacyjnych, gdy przestanie obowizywa, samochody na gwarancji bd mogy by naprawiane tylko w stacjach autoryzowanych. Dla wacicieli aut oznacza to bdzie wiksze wydatki, bo ceny czci w ASO s rednio o 60 proc. wysze ni w warsztatach nieautoryzowanych, a koszt roboczogodziny o ok. 35 proc.
Na wyganiciu GVO nastpi straci te budet. Spadn bowiem wpywy z podatkw od producentw i dystrybutorw czci motoryzacyjnych jak rwnie warsztatw. Maj one wielowymiarowy charakter, bo producent czci paci podatek od sprzeday do dystrybutora, nastpnie dystrybutor dostarcza towar do warsztatu i rwnie dokonuje opat z tytuu podatku dochodowego, a kolejne ogniwo to warsztat, ktry montuje zakupion cz ostatecznemu uytkownikowi pojazdu uzyskujc dochd i tym samym zwikszajc wpywy fiskusa.
- Brak dostpu do danych technicznych, w wyniku braku GVO, moe spotgowa rozwj szarej strefy i kradziee. Istnieje moliwo tego, i szara strefa zacznie oferowa nielegalne dane techniczne, a warsztaty niezalene, aby ratowa swoje biznesy bd kupowa dane pochodzce z nielegalnych rde. Moe nastpi rwnie wzrost kradziey samochodw w celu ich rozbirki i oferowania w czciach na rnego rodzaju giedach – wyjania Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorw Czci Motoryzacyjnych.
Istnieje rwnie zagroenie likwidacji znacznej czci z 18 400 warsztatw, ktre nie bd mogy wiadczy pewnych usug, do wykonania ktrych niezbdne s informacje pochodzce od producenta samochodu.
Spraw przeduenia GVO ma zaj si w kwietniu Komisja Europejska. Wczeniej zbierze dane z jednostek zajmujcych si sprawami konkurencji w poszczeglnych krajach czonkowskich UE. W Polsce bdzie to informacja od Urzdu Ochrony Konkurencji i Konsumentw (UOKiK). Ma on otrzyma od rzdu wytyczne w sprawie poparcia lub nie dalszego obowizywania rozporzdzenia GVO.
Senacka Komisja Gospodarki Narodowej RP jak rwnie Sejmowa Komisja Gospodarki wystosoway do rzdu oficjalne postulaty, aby jak najszybciej opowiedzia si na forum europejskim za przedueniem rozporzdzenia GVO w interesie zarwno narodowej gospodarki, jak rwnie konsumentw. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|