| Przyrodni brat Audi A4 | | Seat znalaz recept na cikie czasy, opierajc konstrukcj Exeo na Audi A4 poprzedniej generacji.
Kryzys gospodarczy coraz silniej daje si we znaki producentom samochodw. Wielu z nich ogranicza produkcj, przy okazji rezygnujc z wprowadzania nowych modeli. Hiszpanie znaleli jednak proste rozwizanie. Wystarczy wykorzysta starszy, ale za to udany samochd firmy nalecej do tego samego koncernu.
Ju na pierwszy rzut oka wida, e nowy model do zudzenia przypomina Audi A4. Nadwozie jest wsplne dla obu pojazdw, podobnie jak kokpit i wiele innych elementw wyposaenia.
O jego hiszpaskim pochodzeniu przypominaj jedynie charakterystyczne dla tej firmy: wlot powietrza do silnika oraz ksztat reflektorw i tylnych wiate.
Pokrewiestwo z Audi sprawio jednak, e wntrze zaskakuje wysok jakoci wikszoci materiaw wykoczeniowych oraz ergonomicznym rozplanowaniem wskanikw i elementw sterowania. Baganik Seata ma pojemno 460 l. Konkurencja pod tym wzgldem prezentuje si lepiej: Volkswagen Passat posiada kufer mieszczcy 565 l, Toyota Avensis – 520 l, a Ford Mondeo – 493 l. Kiepsko jest take z miejscem na nogi pasaerw z tyu. Jeeli fotele z przodu auta zostan przesunite do tyu, to pasaerowie siedzcy na kanapie mog mie z tym spore problemy.
Exeo bdzie oferowane w szeciu wersjach silnikowych: trzech benzynowych i z trzema dieslami. Wszystkie speniaj wymagania normy Euro 5. Benzynowe jednostki to 1.6/102 KM, 1.8 Turbo/150 KM oraz 2.0 TSI/200 KM. Silniki diesla maj pojemno 2,0 l i osigaj moc 170 lub 143 KM. Odmiana 120-konna pojawi si na rynku we wrzeniu. Samochody z jednostkami wysokoprnymi wyposaone s w filtr czstek staych, a wszystkie silniki wsppracuj z 6-stopniow rczn skrzyni biegw. Ju niedugo ofert poszerzy automat wyposaony w system Multitronic, ktry bdzie dostpny jedynie w modelach z silnikiem 2.0 TSI.
Podczas pierwszych jazd testowych nadarzya si okazja sprawdzenia zarwno wersji z benzynowym silnikiem 1,8 l o mocy 150 KM, jak i diesla 2,0 l rozwijajcego 170 KM. Oba silniki okazay si do dynamiczne (9,3 s do 100 km/h w przypadku „benzyniaka” i 8,4 s z silnikiem diesla).
Fot. Seat Na uwag zasuguj precyzyjny ukad kierowniczy i nieze zawieszenie, ktre zostao zestrojone komfortowo. Wyjtek stanowi tutaj wersja Sport. Na duszych trasach auto prowadzi si zarwno wygodnie, jak i stabilnie. Niestety, hiszpaski pojazd okazuje si podatny na boczne podmuchy wiatru. Duy plus naley przyzna Exeo za skuteczne wyciszenie wntrza. Nawet z silnikiem diesla, haas syszany przez kierowc i pasaerw jest minimalny, co jest zasug m.in. grubszych, dwuwarstwowych szyb bocznych.
W podstawowej wersji Reference auto oferuje m.in. siedem poduszek powietrznych, dwustrefow klimatyzacj, ABS, ESP z ukadem wspomagania hamowania awaryjnego, 16-calowe stalowe felgi, komputer pokadowy, elektrycznie sterowanie szyb bocznych z przodu i z tyu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, lampy przeciwmgowe, zdalnie sterowany centralny zamek oraz radioodtwarzacz CD/MP3.
Nowy model produkowany jest w fabryce Martorell, pooonej niedaleko Barcelony. Jeszcze w tym roku zadebiutuje na rynku Exeo w wersji kombi, ktre rwnie oparto na Audi A4, tyle e w wersji Avant.
Auto trafi do Polski na pocztku czerwca i dopiero wtedy poznamy jego cen. Jeeli nowy model ma mie szanse na sukces, to cena podstawowej wersji nie powinna przekroczy 70 tys. z. W przeciwnym wypadku trudno bdzie pokona takich tuzw jak Passat (od 75 190 z), Avensis (73 700 z) czy Mondeo (72 800 z). | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|