| Unia bdzie ratowa polsk fabryk Opla | | Wa si losy polskiej fabryki Opla, nalecej do europejskiej czci koncernu General Motors. Dzi, podczas nieformalnego spotkania w Brukseli, przedstawiciele Komisji Europejskiej bd rozmawia z delegacjami krajw europejskich, w ktrych GM ma swoje fabryki.
Polsk bdzie reprezentowa Marcin Korolec, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki. Temat spotkania: pomoc publiczna dla zakadw nalecych do General Motors.
Wczoraj agencja Bloomberg, powoujc si na anonimow osob uczestniczc w negocjacjach GM z krajami Unii, podaa, e koncern rozwaa sprzeda ponad poowy udziaw w Oplu inwestorom prywatnym w zamian za otrzymanie pomocy publicznej. Kwota wsparcia ma wynie ponad 3 miliardy euro. Na razie nie wiadomo, jaka cz z tych pienidzy trafi do gliwickiego zakadu GM.
- To wariant znacznie korzystniejszy dla Gliwic, bo prywatny inwestor bdzie patrzy na koszty, a nie to, czy np. fabryka jest w Niemczech czy Polsce - mwi Wojciech Drzewiecki, szef monitorujcej rynek motoryzacyjny firmy Samar.
Na takie rozwizanie KE prawdopodobnie si zgodzi. Bez unijnej koordynacji pomocy moe si bowiem okaza, e bogate Niemcy uratuj zakady Opla u siebie kosztem polskiej fabryki. Takie ryzyko jest realne, bo zakad w Bochum produkuje modele Astra i Zafira, a wic te same co w Gliwicach.
General Motors, ktry mia ponad 30 mld dolarw straty w ubiegym roku, z czego 2,8 mld w samej Europie, pilnie potrzebuje gotwki. W przeciwnym razie najpniej do koca czerwca grozi mu bankructwo.
Polska GM fabryka przeywa najgorszy okres od 1996 r., czyli momentu jej uruchomienia. Przez pierwsze dwa miesice tego roku wyprodukowaa zaledwie nieco ponad 11 tys. aut, czyli o 57,8 proc. mniej ni rok temu. Nic nie wskazuje na to, eby miao si to zmieni w kolejnych tygodniach.
W Gliwicach produkuje si bowiem modele Astra III w wersji sedan i minivana Opel Zafira. Tymczasem popyt w Europie ronie jedynie na mae i oszczdne samochody miejskie. Z tam gliwickiego zakadu zjeda jeszcze Astra poprzedniej generacji pod nazw Classic, ale to zaprojektowane pod koniec lat 90. auto nie jest ju atrakcyjne dla kierowcw. Dopiero pod koniec tego roku ma zosta uruchomiona produkcja Astry czwartej generacji, ktra na rynek wejdzie w 2010 r. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|