| Rewolucja w F1 | | Jedenacie dni przed rozpoczciem nowego sezonu Formuy 1 wadze Midzynarodowej Federacji Samochodowej wprowadziy zmian w przepisach, ktra postawi na gow dotychczasowe reguy rzdzce wiatem bolidw.
Od dzi mistrzostwo wiata kierowcw zdobdzie ten, kto wygra najwiksz liczb wycigw Grand Prix. Do tej pory trofeum przypadao temu, kto zdoby najwicej punktw w caym sezonie. Mg nie wygra ani jednego wycigu, ale jeli uciua wystarczajc liczb punktw, to on siga po najbardziej podany tytu.
Nowy sposb wyaniania mistrza urodzi si w gowie Berniego Ecclestona, najpotniejszego czowieka w wiatku F1. To on dziery wszystkie komercyjne prawa dotyczce tej dyscypliny.
Milioner z Wielkiej Brytanii od dawna lobbowa, by kierowcom przyznawa medale za zajmowane miejsca na podium po kadym wycigu, co jego zdaniem uatrakcyjnioby rywalizacj. Z kolei przedstawiciele zespow rywalizujcych w F1 przedstawiy odmienn propozycj. Chciay, by zwycizcw wycigw nagradza wiksz liczb punktw i pozosta przy zasadzie: mistrzem wiata zostaje ten, kto zgromadzi ich najwicej. Podobnego zdania byli kibice, ktrzy wyrazili swoj wol w specjalnej ankiecie. Wnioskowali, by wygranemu przyznawa nie 10 pkt, jak do tej pory, lecz 12.
Wadze FIA przystay jednak na propozycj rozdajcego karty Ecclestona. Nowy system obowizywa bdzie jedynie przy przydzielaniu tytuu mistrza wiata. W przypadku gdy dwaj lub wicej kierowcw wygraj t sam liczb wycigw, dodatkowym kryterium bd punkty (10 dla zwycizcy i kolejno: 8–6–5–4–3–2–1). O kolejnych miejscach decydowa bdzie stary system.
Zmianie nie ulegnie te klasyfikacja konstruktorw – jej ksztat jak w poprzednich sezonach zaleny bdzie od punktw. Gdyby zasady wprowadzone wczoraj przez FIA obowizyway w zeszym sezonie, mistrzem wiata zostaby nie Brytyjczyk Lewis Hamilton, tylko Brazylijczyk Felipe Massa.
– To nonsens – komentuje nowe przepisy Eddie Jordan, specjalista ds. F1. – Popatrzmy na zeszy sezon, w ktrym o tytule zdecydowa jeden punkt. Zapewniam, e dwa punkty rnicy a brak rnicy ma znaczenie – ironizowa byy wsppracownik Ferrari, ktry szkoli m. in. Michaela Schumachera.
– Zreszt w tym momencie najwaniejsze dla zespow jest, jak ci rozdmuchane do granic moliwoci koszty. Tym lepiej niech si FIA zajmie – zakoczy. Podobne gosy rozczarowania sycha z obozw czoowych zespow.
Trudno przewidzie, jak wprowadzone zmiany wpyn na szanse Roberta Kubicy. Jego team BMW Sauber twardo zapowiada, e w tym sezonie interesuje go jedynie mistrzostwo wiata.
W zeszym roku si niemiecko-szwajcarskiego zespou bya regularno i konsekwentne gromadzenie punktw. Kubica tylko raz zwyciy w Grand Prix, kilkakrotnie by jednak na podium W tym roku ma si to zmieni. BMW chce rywalizowa z Ferrari i McLarenem jak rwny z rwnym. Zwaszcza e ostatnie testy pokazay, i McLaren moe mie powane problemy. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|