| Co pite auto kupuj u nas ssiedzi | | Polskie salony samochodowe pooone przy granicy niemieckiej, czeskiej i Polskie salony samochodowe pooone przy granicy niemieckiej, czeskiej i sowackiej przeywaj oblenie. Nawet co drugi sprzedany w nich nowy samochd trafia w rce cudzoziemcw. Powodem s znacznie nisze ceny w Polsce.
Saby zoty spowodowa, e Niemiec majcy w portfelu 10 tys. euro moe kupi u nas samochd za 46 tys. z, podczas gdy jeszcze w lipcu ubiegego roku mgby sobie wybra co za ok. 33 tys. z. Rnice w cenach midzy Polsk i jej ssiadami nawet w przypadku maych aut sigaj kilku tysicy euro. Popularny Hyundai i10 w podstawowej wersji w Niemczech kosztuje 10 tys. euro, u nas rwnowarto ok. 7 tys. euro.
– Przynajmniej co pite nowe auto z salonu jest kupowane przez obcokrajowcw – ocenia Wojciech Drzewiecki, szef monitorujcej rynek motoryzacyjny firmy Samar. Wrd cudzoziemcw najwikszym powodzeniem ciesz si modele Fiata, Nissana Hyundaia, Suzuki, Volkswagena i Skody.
Zdaniem Drzewieckiego to dziki zakupowym turystom sprzeda aut w Polsce bya w lutym o 7,2 proc. wysza ni przed rokiem. I wci ronie - w marcu nabywcw w naszych salonach znajdzie ponad 30 tys. pojazdw.
Polska jest jedynym - obok Niemiec - krajem w pogronej w kryzysie Europie, ktry moe pochwali si wzrostem sprzeday aut. W Niemczech popyt nakrcaj wysokie dopaty pastwa do kupna nowego pojazdu - 2,5 tys. euro. Berlin nie zastrzeg, e dopata dotyczy tylko aut kupionych na miejscu. W efekcie do Polski, gdzie jest taniej, przyjedaj po samochd tabuny Niemcw.
Ale nie tylko cena wpywa na samochodow turystyk. Za Odr popyt jest tak wielki, e na wikszo modeli trzeba czeka co najmniej kilka tygodni. – Klienci z Niemiec chc szybko skorzysta z dopat. Bior wszystko, co jest dostpne od rki – mwi Sebastian Granica, kierownik salonu Fiat Euromobil w Warszawie.
Z salonu Japan Motors w Bielsku-Biaej wyjedaj rednio 3–4 auta tygodniowo. To najczciej Nissany Qashqai ze sowackimi tablicami rejestracyjnymi - tasze ni u poudniowego ssiada ok. 6 tys. euro. Dzieje si tak, mimo e od marca na Sowacji ruszy system dopat do nowych aut i dotyczy tylko pojazdw tam kupionych. Poniewa jednak pastwo dokada nie wicej ni 2 tys. euro, zakupy w Polsce si opacaj.
W polskich salonach wida te Czechw. koda Octavia II kosztuje u nas do 2 tys. euro mniej ni w Czechach.
Cenowe eldorado dla cudzoziemcw moe si jednak niedugo skoczy. Zachodnie koncerny w najbliszych tygodniach bd podnosi ceny w Polsce, tumaczc to sabym kursem zotego. Nie jest tajemnic, e ich centralom nie s w smak tak due rnice cenowe, na ktrych cierpi niemieccy czy sowaccy dilerzy.
Dla naszych kierowcw oznacza to jednak dalsze podwyki, cho ju teraz ceny s o 4–10 proc. wysze ni przed rokiem.
Turystyka zakupowa nie pomoe te specjalnie naszym fabrykom aut, gdy a 97 proc. ich produkcji idzie na eksport. Poniewa w Europie popyt ronie tylko na mae auta, poza Fiatem Fot. Hyundai fabryki w Polsce notuj nawet 60-procentowy spadek produkcji.
Hyundai i10. Najmniejsze auto koreaskiego koncernu to obecnie hit wrd niemieckich kierowcw. Cena podstawowej wersji z silnikiem benzynowym o pojemnoci 1,1 litra w Niemczech wynosi ok. 46 tys. z, za w Polsce tylko 32 tys. z.
Skoda Octavia II. W Niemczech ten samochd kosztuje od 70 tys. z w gr. W Polsce podstawowa wersja z silnikiem benzynowym 1.4 to wydatek rzdu 52 tys. z.
Nissan Qashqai. W Polsce kosztuje ok. 65 tys. z, w Niemczech a 92 tys. z, za na Sowacji 89 tys. z. Nawet w Czechach jest droszy – 78 tys. z.
Suzuki Swift. Najczciej wybierany samochd przez Sowakw. W Polsce mona go mie za ok. 45 tys. z, za na Sowacji kosztuje a 65 tys. z. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|