| Przeciw monopolowi serwisowemu | | Komisja Europejska zapewnia niezalenym warsztatom dostp do informacji zwizanych z naprawami ze strony producentw pojazdw. Wydane decyzje bd wice do maja 2010 roku, a w midzyczasie wejdzie w ycie rozporzdzenie w sprawie emisji spalin nakadajce na producentw pojazdw obowizek zapewnienia niezalenym warsztatom ustandaryzowanego dostpu do wszelkiej informacji technicznej zwizanej z naprawami.
Komisja Europejska, przyja cztery decyzje, ktre s prawnie wice dla koncernw DaimlerChrysler, Toyota, General Motors oraz Fiat. Maj one na celu konkretne zapewnienie informacji technicznej zwizanej z naprawami samochodw wszystkim niezalenym warsztatom w UE. Decyzje zostay przyjte w ramach Artykuu 9(1) Rozporzdzenia 1/2003. Decyzje zostay podjte po tym jak postpowanie przeprowadzone przez Komisj wykazao, e nieodpowiedni dostp do penego zakresu informacji technicznej mgby skutkowa usuniciem niezalenych warsztatw z rynku a porozumienia zawierane pomidzy producentami samochodw i warsztatami autoryzowanymi naruszayby zasady traktatw UE w zakresie ograniczajcych praktyk gospodarczych (Artyku 81). Wynikajce std ograniczenie konkurencji pomidzy warsztatami naprawiajcymi samochody, mogoby doprowadzi do mniejszego wyboru i wikszych cen dla konsumentw: warsztaty niezalene s czsto tasze ni warsztaty autoryzowane, czasami nawet ponad 50%. Ponadto, jeli naprawy przeprowadzane byyby bez waciwej informacji technicznej mogoby to doprowadzi do zmniejszenia poziomu bezpieczestwa pojazdw, zanieczyszczania powietrza oraz marnowania paliwa. Wydane decyzje bd wice do momentu wyganicia obowizywania Rozporzdzenia Komisji Europejskiej BER (EC) 1400/2002) w maju 2010. Do tego czasu wejdzie w ycie rozporzdzenie w sprawie emisji spalin (Rozporzdzenie Rady Ministrw (EC) 715/2007). Rozporzdzenie to nakada na producentw pojazdw obowizek zapewnienia niezalenym warsztatom ustandaryzowanego dostpu do wszelkiej informacji technicznej zwizanej z naprawami.
Komisarz ds. Konkurencji Neelie Kroes powiedzia: „Konsumenci skorzystaj na konkurencji pomidzy warsztatami, dziki mniejszym opatom za robocizn oraz taszym czciom zamiennym. Przyjte decyzje zapewniaj konkretne i stosowne do okolicznoci rozwizanie problemw, z jakimi spotykay si niezalene warsztaty. Bez dostpu do odpowiednich technicznych informacji warsztaty te mogy straci zdolno do konkurowania."
Ochrona konkurencji na rynku samochodowych czci i napraw jest jednym z celw Rozporzdzenia Komisji Europejskiej BER (CE) 1400/2002). Niezalene warsztaty s wane dla europejskich konsumentw, poniewa wywieraj nacisk w zakresie konkurencji na sieci autoryzowane. Badania wykazay np. e ceny w sieciach autoryzowanych w Niemczech s przecitnie o 16% wysze, ni w warsztatach niezalenych, podczas gdy w Wielkiej Brytanii rnica dla przecitnej usugi serwisowej pomidzy warsztatami niezalenymi a niektrymi najdroszymi markami warsztatw autoryzowanych dealerw moe by nawet wiksza ni 120%. Ta rnica jest bardzo znaczca, kiedy rozwaymy, e w cigu caego okresu uytkowania samochodu koszty naprawy i utrzymania samochodu s rwne pierwotnej cenie zakupu samochodu przez pierwszego waciciela.
Samochody staj si coraz bardziej zoone i nawet podstawowe naprawy wymagaj wykwalifikowanych technikw majcych dostp do odpowiednich informacji technicznych dla danej marki. Wstpnym odkryciem Komisji Europejskiej we wszystkich czterech przypadkach byo, e koncerny samochodowe mogyby zatrzymywa pewne techniczne informacje przed udostpnianiem dla niezalenych warsztatw a udostpniana reszta informacji, nie spenia potrzeb. Te widoczne nieprawidowoci mogyby doprowadzi do usunicia niezalenych warsztatw z rynku, skutkujc powan szkod dla konsumentw. Takie zachowanie jest zabronione przez Rozporzdzenie 1400/2002, zgodnie z ktrym, peny dostp musi by zapewniony niezalenym warsztatom, w formie niedyskryminujcej i odpowiedniej do ich potrzeb.
Informacja wyjaniajca. Dzisiejsze decyzje (ogoszone 14 wrzenia br.) oparte s na Artykule 9 Rozporzdzenia Rady ministrw 1/2003 i uwzgldniaj wyniki gruntownego postpowania w kwestii stosowania przepisw w zakresie udostpniania informacji technicznych niezalenym warsztatom przeprowadzonego wzgldem DaimlerChrysler, Toyota, General Motors i Fiat oraz bior pod uwag wyniki konsultacji. Zalecenia, ktre s wice dziki wydaniu decyzji s bardzo podobne i maja trzy zasadnicze elementy.
Pierwszy z nich wyjania pojcie technicznych informacji i zapewnia, e wszystkie takie informacje dostarczane do autoryzowanych warsztatw musz by take udostpnione warsztatom niezalenym w niedyskryminujcy sposb.
Po drugie, chocia producenci pojazdw mog zatrzyma informacj odnoszc si do zabezpiecze przed kradzie lub elektroniki wewntrzpokadowej, musz zapewni, e to nie uniemoliwi niezalenym warsztatom wykonywania napraw niepowizanych bezporednio z tymi funkcjami.
Po trzecie, zalecenia zapewniaj, e niezalene warsztaty mog uzyska informacje, ktra nie jest udostpniona w formie pakietw a jej cena uwzgldnia zakres czynnoci, do ktrych zostanie wykorzystana. Wybrane strony internetowe jako gwny rodek zapewniania technicznych informacji, bd dziaay w okresie wanoci zalece. Dostp bdzie zapewniany poprzez czasowe wejcia, o cenie ustalonej za 1 godzin, na poziomie, ktry zapewni rwno pomidzy autoryzowanymi i niezalenymi warsztatami.
Wszyscy czterej producenci pojazdw zobowizali si do zaakceptowania arbitrau lub mechanizmu mediacyjnego dla potrzeb prowadzonych dziaa. Podjte decyzje s wanym zabezpieczeniem dla konkurencji w tym sektorze i powinny zachci producentw pojazdw innych marek, aby uwanie przyjrze si ich wasnym praktykom w zakresie przepisw dotyczcych technicznych informacji. Zamanie zalece, wicych zgodnie z Artykuem 9(1) rozporzdzenia 1/2003 moe spowodowa, e Komisja Europejska naoy grzywn w wysokoci do 10% obrotu firmy. | | rdo: www.autocentrum.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|