| Auta droej, ale dopat nie ma | | Osabienie zotego spowodowao podwyk cen aut w salonach. Wyniosy one od 4 do 12 proc. w stosunku do cen z 2008 r.
W przypadku aut wycenianych w euro podwyki signy nawet kilkunastu tysicy zotych. Nasi ssiedzi ratuj przemys motoryzacyjny, udzielajc dopat do samochodw. W Polsce od kilku miesicy rzd debatuje o dopatach, jednak nie wie, skd wzi na nie pienidze. Decyzj ju przeoono z pierwszego kwartau na koniec czerwca.
Skoda nie podnosi
Z duych producentw jedynie koda zadeklarowaa, e do koca kwietnia utrzyma ceny z 2008 r. Podwyki jak na razie nie objy rwnie Fiata. Mocno po kieszeni dostali za to klienci, ktrzy nastawiali si na zakup modeli z wyszej pki. W marcu Mercedes-Benz Polska podnis ceny o prawie 10 proc. O 5 proc. natomiast zdroa Infiniti, luksusowa marka Nissana. Ceny podnosz wszyscy producenci, ktrzy robi auta w strefie euro.
W przypadku aut produkowanych w Japonii dodatkowym ryzykiem jest kurs jena. Japoska waluta w ostatnim czasie bardzo mocno si umocnia. W szczeglnie trudnej sytuacji jest Mazda, ktra wszystkie auta produkuje w Japonii. - Kalkulujemy pewne ryzyko, ale ostatnich zawirowa na rynku walut nikt nie by w stanie przewidzie - mwi Wojciech Halarewicz, dyrektor zarzdzajcy Mazda Motor Poland. Kurs jena odbi si negatywnie na cenach wszystkich modeli sprzedawanych w Polsce. Podstawowa wersja redniej klasy Mazdy 3 podroaa o ok. 3 tys. z do 58 tys. z.
Warszawa nie Berlin, dopat nie bdzie
Podwyk cen aut mogaby zrekompensowa rzdowa dopata na wzr stosowanej w Niemczech (wynosi 2,5 tys. euro pod warunkiem zomowania starego samochodu), jednak prace nad ni utkny w konsultacjach midzy ministerstwami Gospodarki, Finansw i rodowiska. Przeciwko finansowaniu dopat z budetu pastwa jest resort finansw. Tumaczy si brakiem pienidzy.
Urzdnicy nie maj te pomysu, jak dua miaaby by dopata do zakupu nowych aut, czy na przykad 1 tys. euro - jak jest we Francji, 2 tys. euro - jak maj Sowacy, czy moe jeszcze wicej - jak zrobili Niemcy.
W najnowszej wersji dokumentu dotyczcego wprowadzenia dotacji czytamy, e na opracowanie szczegowych przepisw rzd daje sobie czas do koca drugiego kwartau.
- Samo mwienie o dopatach ma negatywny wpyw, bo cz kierowcw wstrzymuje si z zakupami, liczc na zachty podobne do tych, jakie wprowadzili nasi ssiedzi. U nas za w ogle nie wiadomo, czy rzd wesprze zakup aut - mwi Witold Nowicki, dyrektor handlowy Toyota Motor Poland.
Nie do, e nowe auta droej u nas z dnia na dzie i nie ma do nich dopat jak w ssiednich krajach, to jeszcze, zamawiajc je, trzeba uzbroi si w cierpliwo. Rzdowe subsydia spowodoway bowiem ogromny wzrost popytu u naszych ssiadw, gwnie na tanie, maolitraowe samochody. A poniewa niemiecki rzd nie sprecyzowa, skd ma pochodzi nowe auto, to kwitnie u nas turystyka zakupowa.
Polacy nie kupuj, przyjedaj ssiedzi
Niemcy wrcz ogoocili polskie salony - najpierw te na zachodniej granicy, a w ostatnich tygodniach rwnie dilerw pooonych w innych czciach kraju. Z tego powodu na zamwione dzi auto miejskie trzeba czeka nawet do czerwca.
Podobnie jest na Sowacji, gdzie od marca rzd dopaca 2 tys. euro do nowego auta. eby tylko zaapa si na dopat, niektrzy wol kupi droszy model, ktry akurat jest na skadzie. W Niemczech ju kocz si rodki na dotacje. Dziki nim sprzedano p miliona aut, a kwota zapisana w budecie wystarczy na 600 tys. samochodw. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|