| Drogowcy zrobi porzdek z absurdalnymi zakazami | | Tej wiosny porzdki na polskich drogach nie ogranicz si tylko do atania dziur. Drogowcy postanowili sprawdzi miejsca, w ktrych ograniczenie prdkoci wydaje si nie mie sensu lub jest po prostu niebezpieczne. W poowie maja pracownicy Generalnej Dyrekcji Drg Krajowych i Autostrad skontroluj kilka tysicy takich miejsc.
– Do 15 maja ma powsta raport na temat zmiany oznakowa drg, ze szczeglnym uwzgldnieniem zmiany prdkoci. Po analizie bdzie mona odpowiedzie, ile miejsc na drogach krajowych obejm takie zmiany – mwi Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA.
Dlaczego akurat teraz bior si za absurdalne zakazy? To konieczne, bo w przyszym roku w Polsce ruszy automatyczny system nadzoru nad wszystkimi fotoradarami w Polsce. W zwizku z tym kary za przekroczenie prdkoci znacznie wzrosn. Skoro wic kierowcy maj paci wicej i nawet za drobne przewinienia, ktre dzi uchodz im pazem, to powinni przynajmniej mie poczucie, e nowe rygory maj sens.
Przykady absurdw na drogach mona mnoy w nieskoczono. Pierwszy z brzegu: Trasa Siekierkowska w Warszawie. Nowa cz wielkiej obwodnicy miasta to szeroka, trzypasmowa, bezpieczna droga szybkiego ruchu, ktr kierowcy przejedaj dystans ponad 8 km w ok. 4 minuty. Jednak jazda jest szybka i komfortowa tylko do miejsca, w ktrym kierowcom wyrasta przedoczami ograniczenie prdkoci do 50 km/h. Na tych, ktrzy nie zwolni, czsto czai si tutaj nieoznakowany radiowz z kamer. Po co w tym miejscu jest tak drastyczne ograniczenie prdkoci? Na wszelki wypadek, bo droga zwa si do dwch pasw.
Ograniczanie prdkoci na wyrost, czasem do granic absurdu, to niejedyny grzech polskich inynierw ruchu. Czsto znaki niepasujce nijak do okolicznoci pojawiaj si na drogach przez zwyke niedbalstwo, kiedy np. drogowcy zapominaj usun ograniczenia prdkoci po remoncie lub pochodzce jeszcze sprzed okresu, w ktrym doszo do przebudowy drogi.
W tropieniu takich miejsc celuj zwaszcza internauci. Robert, uywajcy w sieci pseudonimu Telecom, opisuje puapk na kierowcw w Krakowie. „Sprawa dotyczy pierwszego fotoradaru, ktry napotykamy, jadc z obwodnicy Krakowa lub autostrady A4 z Katowic w kierunku miasta (inaczej, od Leroy Merlin w kierunku Makro)” – pisze. Przez wikszo tej dwupasmowej drogi obowizuje ograniczenie prdkoci do 70 km na godz. – take w odlegoci 200 m przed radarem. Jednak tu przed miejscem kontroli prdkoci pojawia si znak oznaczajcy „teren zabudowany”, a to oznacza, e nie mona w tym miejscu przekracza 50 km/h. Internauta jest przekonany, e postawiono znak wanie w tym miejscu, aby „zmyli kierowcw i zapa wielu z nich na fotoradarze”.
Co ciekawe, w wojnie z gupot drogowcw kierowcw wspieraj policjanci. – Wnioskowalimy o tak kontrol. Skoro prawo wobec kierowcw ma by bardziej restrykcyjne, to powinno by rwnie bardziej racjonalne – mwi modszy inspektor Marek Kkolewski z biura ruchu drogowego Komendy Gwnej Policji. Lustracj drg przed wprowadzeniem nowych przepisw obieca take wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmusiewicz.
Drogowcy musz si spieszy, bo w przyszym roku nie bdzie szans na uniknicie kary, jeli fotoradar zrobi zdjcie kierowcy jadcemu zbyt szybko. Kade przekroczenie prdkoci bdzie rwnoznaczne z wypisaniem kilkusetzotowej grzywny. Dziki temu wielu dodatkowych policjantw z drogwki, uwolnionych od papierkowej roboty, pojawi si z „suszarkami” na drogach.
Ustaw radarow musi jeszcze podpisa prezydent Lech Kaczyski. Gdy to zrobi, kontrol nad fotoradarami przejmie Gwny Inspektorat Transportu Drogowego i to on bdzie decydowa, gdzie ustawi taki sprzt. Przedstawiciele Inspektoratu uspokajaj jednak, e nie chodzi im o polowanie na kierowcw. – Kiedy tylko ustawa wejdzie w ycie, zostanie przeprowadzony [prawdopodobnie nastpi to tu przed wakacjami – red.] przegld ogranicze prdkoci na drogach z fotoradarami. Tam, gdzie stwierdzimy, e mona jecha szybciej, ograniczenia znikn – informuje nas Alvin Gajadhur, rzecznik Gwnego Inspektoratu Transportu Drogowego. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|