| Producenci aut cz si z powodu kryzysu | | Fiat po fuzji z Chryslerem chce przej Opla. Na wiecie ma zosta 5-6 duych producentw aut.
Nie miny jeszcze echa zapowiedzi fuzji Fiata z amerykaskim Chryslerem na pocztku maja, a Sergio Marchionne, prezes woskiego koncernu, ju szuka kolejnej okazji do powikszenia swojej firmy. Tym razem na celownik wzi europejsk cz zagroonego bankructwem General Motors, ktrego najcenniejszym elementem jest niemiecki Opel.Fot. Opel
Szczegy transakcji maj by znane do koca maja, a ju jutro odbdzie si spotkanie zwizkw zawodowych z obu firm. Maj oni zdecydowa, czy poprze transakcj, czy te przeprowadzi wspln akcj protestacyjn w obawie przed spodziewanymi masowymi zwolnieniami.
Bez wzgldu jednak na to, czy fuzja Fiata z Oplem dojdzie do skutku, to eksperci przewiduj, e na rynku w najbliszym czasie dojdzie do kilku fuzji. Praktycznie dopite jest przejcie Volkswagena przez Porsche. Media spekuluj natomiast, e cis wspprac maj rozpocz Mercedes i BMW, tworzc niemieck grup producentw luksusowych aut.
Marchionne ju w zeszym roku mwi, e kryzys przetrwa tylko 5–6 najwikszych producentw aut. W tym roku w Europie sprzeda nowych samochodw spadnie o ponad milion sztuk. Gdyby nie rzdowe programy dopat do ich zakupu kryzys byby jeszcze gbszy.
Std te ambitny plan poczenia Fiata z Oplem oraz pozostaymi markami nalecymi do GM – Vauxhall (pod tak nazw sprzedaje si Opla w Wielkiej Brytanii) i Saab. Nowy koncern chce pozyskiwa rocznie 6–7 mln klientw na swoje samochody. Tylko Toyota sprzedaje dzisiaj wicej samochodw.
Dziki poczeniu si Fiata, Opla i Chryslera powstaaby firma wielkoci Volkswagena, ktry jest najwikszym europejskim producentem aut. – Jeli fuzja Fiata z Oplem dojdzie do skutku, to powstanie koncern, ktry bdzie konkurowa z takimi gigantami, jak Nissan-Renault czy PSA Peugeot Citron – mwi Rafa Orowski, analityk z firmy Automo-tivesuppliers.pl. Nowi partnerzy w sposb naturalny si uzupeniaj.
Pozycja Opla jest bardzo mocna w Niemczech i Wielkiej Brytanii, natomiast Fiat jest bardzo silny w poudniowej Europie. Zdaniem niezalenych analitykw fuzja ma przynie roczne oszczdnoci rzdu 1,5 mld euro, gwnie dziki produkcji wybranych modeli na wsplnych pytach podogowych czy zmniejszeniu liczby dostawcw. Niestety, aby to osign, potrzebne bdzie drastyczne cicie kosztw.
Wedug gazety „Frankfurter Allgemeine Zeitung” (FAZ) w wyniku poczenia Fiata z Oplem zamknitych ma zosta a 10 fabryk, a prac straci nawet 18 tys. osb. Polska, chocia ma zarwno fabryk GM w Gliwicach, jak i zakad Fiata w Tychach, nie powinna jednak tego odczu. – Fuzja Fiata z czci GM nie powinna mie dla nas negatywnych skutkw w postaci zwolnie, bo polskie zakady Fiata i Opla nale do najlepszych w Europie – podkrela Orowski.
Innego zdania s niemieckie media sugerujc, e pod n pjdzie fabryka silnikw w Tychach, ktra naley do GM i Isuzu. Ucierpie mog te polscy poddostawcy.
Cz marek GM moe zosta zlikwidowana, za liczba pozostawionych do produkcji modeli zmniejszona. FAZ, powoujc si na tajny dokument, twierdzi, e Fiat chce zlikwidowa bd radykalnie okroi nalece do GM Saaba, Lanci oraz swoj Alf Romeo. O swj los mog by za to spokojni dilerzy. Fiat raczej nie zdecyduje si na poczenie punktw sprzeday, bo takie posunicie byoby zbyt kosztowne. Poza tym klienci np. Opla mogliby nie zaakceptowa korzystania z serwisu Fiata.
Czy fuzja obu firm rzeczywicie dojdzie do skutku, przekonamy si jeszcze w tym miesicu. Marchionne chce do tego czasu dopi szczegy transakcji. Niemiecki rzd ma jednak alternatyw, bo wrd chtnych na Opla jest rwnie kanadyjski producent czci do aut Magna International. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|