| Ile stracisz po zakupie | | To, jak postrzegamy samochd i jakie czynniki wpywaj na jego ocen, zmienia si coraz dynamicznie. Dla klientw biznesowych nie od dzisiaj jedn z gwnych cech, ktra okrela nowy samochd jest jego tzw. warto rezydualna.
W przypadku klientw flotowych jest to kwestia kluczowa. Obecnie zwiksza si take ilo klientw indywidualnych, ktrzy podczas podejmowania decyzji o zakupie nowego samochodu sprawdzaj utrat wartoci pojazdu w czasie uytkowania.
- Wartoci rezydualne, to wartoci, jakie osigaj samochody, po upywie zaoonego czasu eksploatacji. Zale przede wszystkim od kilku gwnych czynnikw. Po pierwsze ma na nie wpyw historia pojazdu, czyli ceny, jakie osiga dany model lub model poprzedni na rynku w przeszoci. Po drugie, wane jest uwzgldnienie przy obliczaniu wartoci rezydualnej, kiedy producent planuje istotne zmiany w danym modelu – chodzi tu gwnie o facelifting aktualnego pojazdu i moment zastpienia aktualnego nowym modelem danej marki. Istotny wpyw na utrat wartoci ma wyposaenie, jakie samochd posiada (Im wikszy pakiet wyposaenie ponad standardowego tym wiksza utrata wartoci auta-out). Wszelkie wyposaenie ponad standardowe traci swoj warto znacznie szybciej ni sam samochd. Kolejnym bardzo wanym czynnikiem wpywajcym na wartoci rezydualne jest przebieg pojazdu - im wikszy przebieg tym wiksza utrata wartoci - wyjania Eliza Kamiska z EurotaxGlass's Polska.
Dosy istotnym elementem wpywajcym na spadek wartoci samochodu jest rwnie opinia rynkowa o danej marce czy modelu, im lepsza opinia o marce, tym utrata wartoci jest mniejsza. Pod uwag bierze si niezawodno, koszty serwisu, jako.
- Bardzo duy wpyw na obnienie wartoci rezydualnej pojazdw maj te wszelkiego rodzaju upusty oferowane przez dealerw, szczeglnie popularne w ostatnich latach. Staa i wysoka promocja na dany model moe w skrajnych przypadkach doprowadzi do utraty wartoci (liczonej od ceny cennikowej przed upustem dealera) w okresie pierwszych 12. miesicy eksploatacji pojazdu na poziomie 30 – 40 proc. wartoci - informuje Eliza Kamiska.
Ze staych analiz rynku samochodowego prowadzonych przez EurotaxGlass’s wynika, e wszystkie nowe pojazdy najwicej trac na wartoci w „pocztkowym” okresie eksploatacji, czyli w cigu dwch, trzech pierwszych lat eksploatacji. Jeli chodzi o auta flotowe i firmowe, utrata wartoci w tym samym okresie jest wiksza ni w przypadku aut „prywatnych”. Taka zaleno spowodowana jest gwnie ze wzgldu na z reguy wyszy przebieg tych samochodw a take opini, e kierowcy jedcy samochodami subowymi niezbyt dbaj o auta.
Wniosek nasuwa si sam. Nowe auto oczywicie warto kupi, poniewa wraz z nim otrzymujemy gwarancj oraz pewno, e jego stan zaley od tego, jak sami go bdziemy eksploatowa. Jeeli jednak planujemy zakup auta na krcej ni trzy lata, moe warto zastanowi si nad samochodem uywanym, ktry nie bdzie w tym czasie traci tak drastycznie na swojej wartoci a jego sprzeda nie bdzie dla nas tak nieopacalna. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|