| Zdy przed korozj | | Pocztkowo niewielkie ognisko rdzy w cigu kilku miesicy moe zawadn karoseri naszego auta. Co zrobi, aby dobrze zabezpieczy samochd? Uderzy wyprzedzajco!
Pierwszy krok, to porzdna kpiel auta. Nie tylko z zewntrz, ale rwnie zwrmy uwag na progi i rnego rodzaju zakamarki. Take podwozie i nadkola. Na czystym aucie o wiele atwiej wykry rdz, szczeglnie, gdy nie jest jeszcze w peni si. Najbardziej wraliwe miejsca to miedzy innymi dolna cz drzwi. Nawet nowe auta mog by naraone na ogniska korozji znajdujce si w tym miejscu!
Drugie takie miejsce, to obrzea nadkoli. Szczeglnie po zimie, sl i kamienie mog doprowadzi do powstania rdzy. Fot. Tomasz Szmandra: Pocztkowo niewielkie ognisko rdzy, moe w cigu kilku miesicy zawadn karoseri naszego auta.
O wiele lepiej zabezpieczone s progi. Jednak i one s bardzo naraone na korozj. Powd? W zimie osada si tam spora ilo soli i wystarczy may kamyk, aby rudy kolor pojawi si bez naszego przyzwolenia.
Reszta podogi jest lepiej zabezpieczona, ale warstwa ochronna moe ulec uszkodzeniu podczas jazdy w koleinach piaskowych, bd niegowych. Aby atwiej dostrzec rdz oraz zmy sl podwozie naley opuka myjk cinieniow. Mona z niej skorzysta na stacjach benzynowych lub myjniach rcznych. Samo urzdzenie kosztuje w granicach 200 – 300 z. Przydaje si kana – tak, dla komfortu.
Gdzie jeszcze atakuje rdza?
Zwrmy te szczegln uwag na rdzawe zacieki w okolicach czenia blach. Jeeli je tam znajdziemy, oznacza to, e korozja zaatakowaa profile zamknite. Obok zewntrznych elementw, warto te rzuci okiem na podog wewntrz samochodu. Wielu o tym zapomina, a po czasie okazuj si, e ofensywa korozji dotara a do wntrza. Bardzo czsto woda z topniejcego na dywanikach niegu przedostaje si pod tapicerk. Aby sprawdzi te miejsca trzeba troch zachodu, ale lepiej si upewni, ni naraa pniej na wiksze wydatki.
Likwidacja ognisk korozji ma dwie alternatywy. Prac moemy zleci specjalistom, bd zaj si ni we wasnym zakresie. Generalnie, wiksze ogniska lepiej przekaza w rce profesjonalistw, a z niewielkimi ladami rozprawi si samemu. Najwaniejsza sprawa to dokadno! Aby cay zabieg mia sens, naley wykonywa go, gdy jest ciepo. Wilgo jest bardzo niewskazana. Krok pierwszy, to zeszlifowanie, oczyszczenie blachy z rdzy. Nie moe zosta nawet najmniejszy pcherzyk! Oczyszczone miejsca malujemy farb podkadow, pniej ubytki uzupeniamy szpachl, polerujemy i lakierujemy.
Jak zabezpieczy?
Jak w kadym zagadnieniu na wiecie – lepiej jest zapobiega, ni zmaga si z konsekwencjami rnych nieprzyjemnych spraw. Tak samo jest w przypadku korozji. Istnieje kilka sposobw na jej powstrzymanie.
Po pierwsze – substancj zabezpieczajc wtryskuje si w profile zamknite, w botniki, drzwi, w zasadzie wszdzie, gdzie si da! Zwykle zapobiegawczy producent przewiduje takie otwory w swoich konstrukcjach. Zabezpieczone s one zalepkami. Jeeli takich brak, uy mona otworw technologicznych. W przypadku samochodw kilkuletnich, stosuje si substancje na bazie wosku. Stanowi one skuteczn ochron przed wod.
Po pewnym czasie pojawiaj si jednak pknicia. Do aut starszych najlepiej pasuj substancje na bazie olejw. Docieraj wszdzie i wchodz w reakcj z rdz, powstrzymujc j przed dalsz inwazj. Jest to najlepsza forma zabezpieczenia antykorozyjnego! Najtasze tego rodzaju zabezpieczenie, to koszt minimum 250 z. Czstotliwo – co dwa lata.
Preparaty takie wtryskuje si w drzwi, pod plastikowe nadkola, na cae podwozie i w jego zakamarki. Rwnie – po zdemontowaniu elementw wntrza – w supki i tylny pas nadwozia. Co wane, auto nie moe by myte przez kilka dni, tak aby olej wszed w reakcj z rdz i mg skutecznie chroni. Caa reszta cudownych sposobw, na dusz met nie ma wikszego sensu. Preparaty w sprayu, stanowice ochron przed kamieniami mog by tylko dodatkiem. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|