| Czy warto tankowa drosze paliwa? | | Na stacjach paliwowych poza benzyn bezoowiow 95- i 98- oktanow oraz klasycznym olejem napdowym, czsto mona spotka take tzw. ulepszone paliwa.
Reklamy kusz informacjami, e dziki „mocniejszej”, a co za tym idzie droszej benzynie, mamy zapewnione lepsze osigi silnika i bardziej ekologiczne spaliny.
Na rynku do oferowane s: Verva (Orlen), V-Power (Shell), Suprema (Statoil) i Ultimate (BP). Na czym polega ich wyszo nad zwykymi paliwami? Ot s to paliwa, ktre rzeczywicie zawieraj m.in. mniej siarki, dziki czemu s bardziej ekologiczne, a przez zastosowanie dodatkowych rodkw smarnych, wewntrzne elementy silnika mniej si zuywaj. I to s niezaprzeczalne zalety tych paliw, jednak nie liczmy, e po ich zatankowaniu nasz samochd bdzie mia osigi niczym bolid Formuy 1.
Testy wykonywane w warunkach laboratoryjnych, co prawda wykazuj ladowy przyrost mocy silnika, s to jednak tak mae rnice, e silnik moe w ten sposb zareagowa nawet na zmian warunkw atmosferycznych.
Zdaniem specjalistw z Instytutu Nafty i Gazu wzbogacone paliwa rzeczywicie poprawiaj parametry i ywotno silnika, chocia naley uwaa w przypadku zastosowania ich do silnikw starszej generacji, w ktrych moe nastpi efekt „wypukania zanieczyszcze”, ktre w praktyce uszczelniaj silnik zapewniajc mu prawidow prac i smarowanie.
- Nie dajmy si take zwie wikszej iloci oktanw. Im wiksza jest ich liczba w paliwie, tym wolniej si ono spala, a wic jest odporniejsze na tzw. spalanie stukowe. W zwizku z t waciwoci zbyt wysoka liczba oktanowa moe spowodowa, e paliwo bdzie spalao si zbyt pno, co w konsekwencji moe nawet doprowadzi do obnienia mocy silnika. Tylko samochody wyposaone w czujnik spalania stukowego s w stanie automatycznie dostosowa moment zaponu do typu paliwa. Odnonie liczby oktanowej paliwa, najlepiej stosowa si do wytycznych zawartych w instrukcji obsugi samochodu – radzi Marek Suski, szef dziau silnikw jednego z serwisw w Warszawie.
Zdaniem eksperta
Dr. in. Andrzej Jarzbski, ekspert ds. jakoci paliw
- Mitem jest funkcjonujcy czasami pogld, e paliwa Premium s importowane przez ich dystrybutorw. Jest to prawd jedynie w stosunku do oferowanego przez Shella paliwa V-Power Racing, reszta pochodzi z polskich rafinerii.
Paliwa typu Premium rni si od paliw standardowych w kilku zasadniczych kwestiach: przede wszystkim to gwnie benzyny wysokooktanowe, o liczbie oktanowej wikszej bd rwnej 98, natomiast dieselowskie paliwa Premium charakteryzuj si na og liczb cetanow wiksz lub rwn 55 ni standardowy olej napdowy.
Ponadto dobr odpowiednich komponentw przy komponowaniu ulepszonych paliw benzynowych skutkuje zmniejszeniem szkodliwoci spalin emitowanych z ukadu wydechowego silnika.
Najistotniejsza, z punktu widzenia uytkownika, rnica pomidzy paliwami Premium a standardowymi, kryje si w iloci i jakoci dodatkw uszlachetniajcych np. antykorozyjnych, czyszczcych, myjcych. Czystsze wntrze silnika to nisza emisja spalin, lepsze domykanie zaworw i mniej problemw z samozaponem - co moe wpyn na polepszenie osigw jednostki napdowej. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|