| Kiedy wymieni olej? | | Mwi si, e olej w silniku trzeba zmienia co dziesi tysicy kilometrw. Jak si okazuje – niekoniecznie.
Zmiany w tym zakresie nastpiy na przestrzeni ostatnich lat. Kiedy produkowano inne silniki i inne oleje. Te ostatnie trzeba byo wymienia czciej. Dzi – po pierwsze: naley zaglda do zalece producenta i po drugie: zwraca uwag na to, w jakich warunkach silnik jest eksploatowany.
eby zrozumie, od czego tak naprawd zaley prawidowa czstotliwo wymiany oleju, naley odpowiedzie sobie na zasadnicze pytanie – co napdza silnik. Napdza go paliwo – ta oczywisto to jest tylko poowa prawdy. Oprcz paliwa, silnik napdza powietrze. Przecie mieszanka tych dwch skadnikw trafia przez zawr do toka, tam jest sprana, tam si zapala i daje energi, ktra powoduje, e koa si krc a samochd jedzie.
Mamy wic dwa skadniki: paliwo i powietrze i dwa filtry – powietrza i paliwa. I znowu potrzebna jest generalizacja: jeli czciej wymieniamy filtry, to nie musimy tak czsto wymienia oleju. Silnikowi le suy zanieczyszczone powietrze i brudne paliwo.
Zacznijmy wic od powietrza. Jeli lubimy jedzi po bezdroach, zapylonymi, wiejskimi drogami, przygotujmy si na czstsze wymiany filtrw powietrza i rwnie – samego oleju. Powietrze zawiera w sobie czstki, najczciej nieorganiczne, na przykad py, piasek. Jeli przedostan si przez filtr powietrza, wwczas trafi do silnika. Nie ulegn spaleniu i osid na cylindrze. Bd miay kontakt z olejem, ktry zabierze je ze sob pomidzy gbiej umiejscowione elementy silnika.
atwiej sobie wyobrazi zanieczyszczone powietrze ni zanieczyszczone paliwo. Rzeczywicie, to z renomowanych stacji nie powinno mie w sobie adnych brudw. W rafinerii przechodzi przez filtry, w stacji benzynowej przechodzi przez filtry, ktre s zamontowane rwnie w dystrybutorach. Do baku trafia czyste, chyba e... Nie trafi do baku, lecz do kanistra. Kolejna generalizacja: dla silnika to niezbyt dobrze, jak uywamy paliwa z kanistra. Stamtd moe potem zabra ze sob rne zanieczyszczenia. Podobnie kiedy kupujemy paliwo niewiadomego pochodzenia. Jeli nie byo dobrze przefiltrowane – bdzie mogo psu silnik. Nawet woda jest w tym przypadku zanieczyszczeniem.
Czstotliwo wymiany oleju zaley od sposobu eksploatacji silnika – zostao powiedziane we wstpie, a teraz wychodzi na to, e w sposb eksploatacji w tym przypadku sprowadza si do kwestii czystoci uywanego paliwa i powietrza. A wic – im czystsza mieszanka powietrza i paliwa, tym rzadziej moemy wymienia olej w silniku. Ale... jaki olej wlewa do silnika?
Zawsze musimy mie na uwadze instrukcj producenta naszego auta. Tam powinnimy zwrci uwag na dwie rzeczy. Po pierwsze – klasa jakoci oleju. Istniej dwie klasyfikacje, API – amerykaska i ACEA – europejska. Czyli: lejemy do silnika olej zgodny z klasyfikacj. Drug wan informacj zawart w takiej instrukcji s wymagania tak zwane lepkociowe.
– S one zwizane z warunkami, w jakich silnik bdzie eksploatowany – mwi Marek Dbiski, szef olejowego serwisu w Lotos Oil. – W naszych warunkach klimatycznych minimum lepkoci daje olej oznaczany jako 15W/40. Optymalnym rozwizaniem jest stosowanie oleju 5W/40. Ten drugi, chocia droszy, o wiele lepiej zabezpieczy silnik, zarwno przy uruchamianiu – nie bdziemy mie problemw z odpaleniem auta na mrozie, jak i z jazd w korku, kiedy temperatura w silniku jest bardzo wysoka.
Nie jest wic takie oczywiste, e co dziesi tysicy kilometrw naszemu pojazdowi naley si wymiana oleju. Ci, co dawno temu uczyli si sztuki prowadzenia i szerzej – eksploatowania pojazdu, zapewne syszeli tak prawd od instruktorw. Dzi ju ta prawda si zdezaktualizowaa, rzeczywisto za staa si nieco bardziej skomplikowana. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|