| Czy pyny mona miesza? | | Dbao o silnik nakazuje stosowanie okrelonych pynw eksploatacyjnych, ktrych raczej nie mieszamy z innymi. Co jednak zrobi w sytuacji, gdy nie mamy innego wyboru?
Nie wszystkie pyny eksploatacyjne s w peni mieszalne z innymi, choby ze wzgldu na skad i waciwoci chemiczne.
Jednym z najwaniejszych pynw jest olej silnikowy. Problem pojawia si w chwili, gdy go zaczyna brakowa, a my nie mamy moliwoci zakupienia takiego, jaki jest w silniku lub co gorsza nie wiemy, jaki zastosowano np. tu po zakupie uywanego samochodu. Pojawia si wic pytanie: czy mona uzupeni go innym olejem?
Specjalici twierdz, e bardziej szkodliwa dla silnika jest jazda ze zbyt ma iloci oleju, ni krtkotrwae uycie niewaciwego. Najmniejszy problem jest w sytuacji, gdy dolejemy oleju o tej samej lepkoci, niekoniecznie tej samej marki. Ale nawet, jeeli pomieszamy olej o rnej lepkoci lub olej mineralny z syntetycznym, to taka mieszanka i tak zapewni skuteczne smarowanie silnika. Oczywicie taki zabieg wykonujemy doranie i naley pamita o jak najszybszym zalaniu silnika jednolitym olejem zalecanym przez producenta.
- Z zasady adnych pynw nie powinno si ze sob czy z innymi o odmiennych waciwociach, ale rzeczywicie w sytuacji awaryjnej nawet olej mineralny poczy si z syntetycznym i na niewielkim odcinku nie zaszkodzi silnikowi. W zalenoci od przebiegu moemy jedynie domyla si, e auto z przebiegiem do 100 tys. km raczej ma w silniku olej syntetyczny, powyej tej wartoci psyntetyczny a powyej 180 tys. raczej powinno stosowa sie olej mineralny, chocia podkrelam, e te warto bardzo dokadnie okrela producent auta.- wyjania Mariusz Melka z zakadw chemicznych Organika w odzi.
Nieco gorzej wyglda sytuacja z pynem chodzcym. Jako, e innego typu pyny przeznaczone s do chodnic aluminiowych, a innego - do miedzianych - nie wolno ich ze sob czy. Tutaj zasadnicza rnica polega na tym, e w silnikach z chodnic aluminiow zastosowane s uszczelnienia wykonane z innego materiau ni w chodnicach miedzianych, std zastosowanie nieodpowiedniego pynu moe spowodowa zniszczenie uszczelnie, a nastpnie wycieki i przegrzanie silnika. Jednak prawie kady pyn chodzcy mona uzupenia wod, jednak zwaszcza w warunkach zimowych, tak wymieszany pyn, naley jak najszybciej wymieni na oryginalny – niezamarzajcy.
Pyn hamulcowy rwnie jest dopasowany zarwno do rodzaju hamulcw (bbnowe lub tarczowe), a take do obcie, a wiec temperatury, w jakiej pracuje. Pomieszanie rnych rodzajw pynw moe doprowadzi do ich wrzenia w przewodach i zaciskach hamulcowych, co za tym idzie - cakowitej utraty skutecznoci hamowania (ukad zostanie zapowietrzony).
Najprociej jest z pynem do spryskiwaczy, ktry mona dowolnie miesza, pamitajc jedynie o tym, e dolewajc do pynu zimowego tego przeznaczonego na dodatnie temperatury, ryzykujemy zamarznicie caego ukadu. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|