temp. 4,9oC, cin. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Czwartek, 21 Listopada 2024 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda Samochodowa
Czy pyny mona miesza?
Dbao o silnik nakazuje stosowanie okrelonych pynw eksploatacyjnych, ktrych raczej nie mieszamy z innymi. Co jednak zrobi w sytuacji, gdy nie mamy innego wyboru?



Nie wszystkie pyny eksploatacyjne s w peni mieszalne z innymi, choby ze wzgldu na skad i waciwoci chemiczne.



Jednym z najwaniejszych pynw jest olej silnikowy. Problem pojawia si w chwili, gdy go zaczyna brakowa, a my nie mamy moliwoci zakupienia takiego, jaki jest w silniku lub co gorsza nie wiemy, jaki zastosowano np. tu po zakupie uywanego samochodu. Pojawia si wic pytanie: czy mona uzupeni go innym olejem?



Specjalici twierdz, e bardziej szkodliwa dla silnika jest jazda ze zbyt ma iloci oleju, ni krtkotrwae uycie niewaciwego. Najmniejszy problem jest w sytuacji, gdy dolejemy oleju o tej samej lepkoci, niekoniecznie tej samej marki. Ale nawet, jeeli pomieszamy olej o rnej lepkoci lub olej mineralny z syntetycznym, to taka mieszanka i tak zapewni skuteczne smarowanie silnika. Oczywicie taki zabieg wykonujemy doranie i naley pamita o jak najszybszym zalaniu silnika jednolitym olejem zalecanym przez producenta.



- Z zasady adnych pynw nie powinno si ze sob czy z innymi o odmiennych waciwociach, ale rzeczywicie w sytuacji awaryjnej nawet olej mineralny poczy si z syntetycznym i na niewielkim odcinku nie zaszkodzi silnikowi. W zalenoci od przebiegu moemy jedynie domyla si, e auto z przebiegiem do 100 tys. km raczej ma w silniku olej syntetyczny, powyej tej wartoci psyntetyczny a powyej 180 tys. raczej powinno stosowa sie olej mineralny, chocia podkrelam, e te warto bardzo dokadnie okrela producent auta.- wyjania Mariusz Melka z zakadw chemicznych Organika w odzi.



Nieco gorzej wyglda sytuacja z pynem chodzcym. Jako, e innego typu pyny przeznaczone s do chodnic aluminiowych, a innego - do miedzianych - nie wolno ich ze sob czy. Tutaj zasadnicza rnica polega na tym, e w silnikach z chodnic aluminiow zastosowane s uszczelnienia wykonane z innego materiau ni w chodnicach miedzianych, std zastosowanie nieodpowiedniego pynu moe spowodowa zniszczenie uszczelnie, a nastpnie wycieki i przegrzanie silnika. Jednak prawie kady pyn chodzcy mona uzupenia wod, jednak zwaszcza w warunkach zimowych, tak wymieszany pyn, naley jak najszybciej wymieni na oryginalny – niezamarzajcy.



Pyn hamulcowy rwnie jest dopasowany zarwno do rodzaju hamulcw (bbnowe lub tarczowe), a take do obcie, a wiec temperatury, w jakiej pracuje. Pomieszanie rnych rodzajw pynw moe doprowadzi do ich wrzenia w przewodach i zaciskach hamulcowych, co za tym idzie - cakowitej utraty skutecznoci hamowania (ukad zostanie zapowietrzony).



Najprociej jest z pynem do spryskiwaczy, ktry mona dowolnie miesza, pamitajc jedynie o tym, e dolewajc do pynu zimowego tego przeznaczonego na dodatnie temperatury, ryzykujemy zamarznicie caego ukadu.
rdo: www.motofakty.pl



Jak rozpozna usterk silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzi z droejcym paliwem

Pomyka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobi, aby samochd nie zamarz?
wszystkie aktualnoci >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykaski
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Sownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prdkoci w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatnoci | Kontakt z nami | Wsppraca | Pole stron