| Jak jedzi oszczdniej | | Na rynku jest duo "rewelacyjnych" preparatw i urzdze, ktre maj poprawi waciwoci mechaniczne silnika oraz zmniejszy zuycia paliwa nawet o kilkadziesit procent! Co o nich sdz eksperci?
Nasz wrodzon skonno do oszczdzania drani stae wzrosty cen paliw, dlatego cz kierowcw gotowa jest stosowa produkty, ktre w prosty i niedrogi sposb maj uczyni nasze auto „lepszym” pod ktem kultury pracy, mocy a co najistotniejsze, zmniejsz spalanie. Z pomoc gospodarnym automobilistom przychodzi rynek akcesoriw motoryzacyjnych, ktry oferuje m.in. magnetyzery, ceramizery® oraz mniej popularne, generatory gazu HHO.
Te pierwsze, zgodnie z informacj handlow jednego z wikszych polskich dystrybutorw „zmniejszaj zuycie paliwa przy jednoczesnym wzrocie mocy i dynamiki silnika. W instalacjach gazowych i w autach maolitraowych s tak rewelacyjne, e a niewiarygodne”. Brzmi zachcajco, podobnie jak cena, ktra w zalenoci od pojemnoci silnika waha si w od kilkudziesiciu do kilkuset zotych.
Zasada dziaania jest rwnie prosta jak monta. Chodzi o to by magnetyzer umieszczony na odcinku przewodu paliwowego oddziaywa polem magnetycznym, jonizujc tym samym czsteczki paliwa (otrzymuj adunek dodatni). Dla uzyskania lepszego wyniku, producenci zalecaj uycie drugiego magnetyzera w celu magnetyzacji czsteczek tlenu i nadania im adunku ujemnego. Zamierzony efekt to skuteczniejsze czenie si czsteczek tlenu i paliwa w komorze cylindra. Bardziej homogeniczna mieszkanka oznacza wydajniejszy proces spalania i oszczdno na paliwie.
Zmniejszenie konsumpcji paliwa o blisko 20 proc. maj take gwarantowa niektre uszlachetniacze. Modelowy przykad to popularne ceramizery®, czyli preparaty do naprawy, regeneracji i zabezpieczania powierzchni tarcia podzespow metalowych. Po aplikacji, pyn reaguje z metalem „tworzc” ceramiczn powok, ktra ma zapewni podwyszone cinienie sprania w cylindrach, wyrwna prac silnika, zmniejszy tzw. dymienie, haas oraz zuycie oleju i paliwa. Rezultaty maj by widoczne ju po przejechaniu kilkuset kilometrw. INa rynku dostpna jest szeroka paleta preparatw „ceramizujcych” przeznaczona do silnikw, do uszlachetnienia paliwa, a take dedykowana do skrzy biegw i innych ukadw wymagajcych smarowania. Wydatek 60 PLN na zakup ceramizera® do czterosuwowych silnikw spalinowych (benzynowych, diesla, LPG) nie wydaje si by zatem wygrowany.
Dla domorosych mechanikw i fanw „zielonych technologii” portale internetowe oferuj generatory HHO, inaczej generatory gazu Browna.
Urzdzenia wykorzystuj proces elektrolizy wody, w nastpstwie ktrego otrzymujemy mieszanin wodoru i tlenu, ktra podnosi warto energetyczn mieszanki paliwowo-powietrznej. Spalanie benzyny lub oleju napdowego moe spa nawet do 35 proc., podkrelaj producenci i szacuj, e z litra wody mona uzyska ok. 1500 litrw gazu Browna. Niestety, to co obiecujco wyglda w teorii, w rzeczywistoci nastrcza problemw. Barier na drodze do bezproblemowego uytkowania staje si pobr prdu, ktry jest niezbdny do podtrzymania elektrolizy. Ocenia si, e urzdzenie potrzebuje od 10 do 20 Ah, czyli znacznie powyej moliwoci przecitnego alternatora. Nie ma zatem mowy o wczeniu wiate czy wycieraczek.
Wniosek, urzdzenie staje si nieprzydatne w maych autach osobowych, wyposaonych w niewielki 12V akumulator. Nawet, gdy uwzgldnimy nieodpatne informacje w internecie, w jaki sposb zbudowa generator wasnym sumptem, trudno bdzie nam zamkn si w kwocie kilkuset zotych, a to sporo jak na niedopracowan technologi. Dodajmy, e gotowe urzdzenia s do nabycia na portalach aukcyjnych od ok. 350 do 700 z.
Decydujc si na zakup ktrego z wyej wymienionych rozwiza pamitajmy, i wiedza techniczna koncernw samochodowych jest gromadzona oraz rozwijana od kilkudziesiciu lat. Wtpliwe staje si zatem twierdzenie, i znajc niebywae zalety tyche produktw, nie postanowiono wdroy podobnych rozwiza w autach seryjnych, szczeglnie w dobie "ekologicznego szau". | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|