| Oszczdzi na owietleniu auta | | Ju w 2011 roku nowe samochody maj by obowizkowo wyposaane w owietlenie diodowe do jazdy dziennej. Jednak ju teraz kady kierowca moe je zamontowa. Trzeba jednak za to zapaci przynajmniej kilkaset zotych.
Fot. Janusz Wjtowicz Od paru lat mamy obowizek jazdy na wiatach przez ca dob. Su nam do tego gwnie wiata mijania. Ich minusem jest duy pobr prdu, a to z kolei powoduje zwikszenie zuycia paliwa. Rozwizaniem jest uywanie specjalnie stworzonych do tego celu wiate do jazdy dziennej, okrelanych take skrtem DRL (Daytime Running Lights).
W DRL-ach nie wykorzystuje si arwek halogenowych. Owietlenie drogi nie ma tu bowiem wikszego znaczenia. Wane jest tylko to, aby nasze auto byo widoczne. wiata DRL wanie dlatego s znacznie mniejsze i daj mniej olepiajce wiato.
– Korzyci wynikajce z zamontowania wiate do jazdy dziennej s oczywiste – mwi Marcin Koterba z Toyota Alan Auto we Wrocawiu. – O wiele rzadziej wymienia si przecie arwki, wystpuje nisze zuycie paliwa, a take mniejsza emisja dwutlenku wgla do atmosfery.
Zamiast konwencjonalnych arwek wykorzystuje si dio-dy LED. Emituj one intensywne wiato, ktrego nie mog nie zauway kierowcy i przechodnie. Koncepcja wykorzystywania diod LED do _owietlenia zewntrznego samochodw nie jest niczym nowym, do tej pory jednak ograniczaa si ona gwnie do wiate tylnych, a przede wszystkim do dodatkowego wiata stopu.
wiata tego typu szybko si nie zuyj, ich ywotno szacuje si na 250 tys. kilometrw. Decydujc si wic na diody sporo oszczdzamy. Redukcja poboru energii rwnie jest znaczca – wiata te zuywaj 6-9 W w porwnaniu do 100-130 W przy stosowaniu standardowych wiate mijania.
– Monta wraz z kupnem nowych lamp to koszt sigajcy 800 z. Dlatego rzadko kto decyduje si na wymian wiate mijania na diody. Ponadto coraz czciej samochody fabrycznie wyposaone s w takie owietlenie – tumaczy Marcin Koterba.
Diody LED charakteryzuj si ponadto maymi rozmiarami, co pozwala elastycznie projektowa zewntrzny wygld pojazdu. Dodatkowe lampy mona umieci np. na przednim zderzaku. Zgodnie z przepisami, odlego midzy lampami musi wynosi co najmniej 60 cm, a wysoko od powierzchni drogi – od 25 do 150 cm. Ponadto polskie przepisy nakazuj, aby jednoczenie ze wiatami dziennymi zapalay si take tylne wiata pozycyjne.
wiata do jazdy dziennej musz mie znak homologacji E. Nie wszystkie dostpne na rynku diodowe wiata do jazdy dziennej mog by jednak uywane zgodnie z prawem. Na przykad niektre lampy z Tajwanu, z homologacj E4, ale bez literek RL, nie speniaj adnych norm. Ponadto nie s hermetyczne.
Komisja Europejska chce, aby wiata do jazdy w dzie oparte na technologii LED byy obowizkowe we wszystkich samochodach wyprodukowanych po 2011 roku. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|