temp. 4,9oC, ciśn. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Sobota, 21 Czerwca 2025 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczecińska Giełda SamochodowaSzczecińska Giełda SamochodowaSzczecińska Giełda Samochodowa
Na filtrach nie zaoszczędzisz
Filtry spełniają swoje zadanie tylko do pewnego momentu. Później trzeba je wymienić na nowe. Czyszczenie niewiele pomoże, a zwlekanie z wymianą jest tylko pozorną oszczędnością.

W każdym samochodzie jest kilka filtrów, których zadaniem jest oczyszczanie cieczy lub gazu z zanieczyszczeń. Jedne pełnią ważniejszą funkcję, natomiast inne mniej ważną, ale wszystkie trzeba systematycznie wymieniać.

Filtr oleju ma ogromne znacznie dla silnika, gdyż od jakości filtracji zależy jego trwałość. Dlatego należy go wymieniać przy każdej wymianie oleju. Konstrukcja filtra oleju jest taka, że nawet po całkowitym zatkaniu wkładu olej będzie przepływał przez zawór przelewowy. Wówczas olej dostający się do łożysk silnika nie jest filtrowany, więc znajdują się w nim zanieczyszczenia i następuje bardzo szybkie zużycie silnika.

Bardzo ważny jest również filtr paliwa, tym ważniejszy im nowszej konstrukcji jest silnik. Jakość filtracji musi być najwyższa w silnikach wysokoprężnych z układem wtrysku common rail lub pompowtryskiwaczami. W przeciwnym razie może ulec zniszczeniu bardzo drogi układ wtryskowy.

Filtr wymiena się co 30 do nawet 120 tys. km, ale górnej granicy przy naszej jakości paliwa lepiej nie stosować i najlepiej wymieniać go raz w roku.

Jeżdżąc na LPG także trzeba systematycznie wymieniać filtry, zwłaszcza jeśli są to układy sekwencyjnego wtrysku - bardzo wrażliwe na czystość gazu.

Filtr powietrza trzeba w naszych warunkach wymieniać znacznie częściej niż zaleca to producent. Czystość tego filtra jest bardzo ważna w układach zasilanych gaźnikowo i w najprostszych instalacjach gazowych, ponieważ mniejsza ilość powietrza w cylindrach powoduje powstanie bogatszej mieszanki. W układach wtryskowych nie ma takiego zagrożenia, ale zabrudzony filtr znacznie zwiększa opory przepływu i może być powodem zmniejszonej mocy silnika.

Ostatnim filtrem, który nie wpływa na stan techniczny samochodu, który z kolei na ogromny wpływ na nasz stan zdrowia jest filtr kabinowy. W przedziale pasażerskim samochodu, bez tego filtra, zapylenie może być kilkakrotnie większe niż na zewnątrz, ponieważ cały czas wtłaczane jest brudne powietrze, które osadza się na wszystkich elementach.

Różnic jakościowych filtrów nie da się określić wizualnie, dlatego lepiej wybierać filtry znanych producentów. Nie muszą być to produkty zachodnie, ponieważ krajowe również są dobrej jakości, a na pewno mają niższą cenę.
Źródło: www.motofakty.pl



Jak rozpoznać usterkę silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzić z drożejącym paliwem

Pomyłka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobić, aby samochód nie zamarzł?
wszystkie aktualności >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykański
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Słownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prędkości w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkłady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatności | Kontakt z nami | Współpraca | Poleć stronę