| Klimatyzacja to nie luksus | | Klimatyzacja, uznawana do niedawna za synonim luksusu, staje si standardowym elementem wyposaenia, ktry ma wpyw nie tylko na komfort, ale i bezpieczestwo jazdy.
Popularna „klima” samochodowa po pierwsze obnia temperatur we wntrzu auta, a po drugie osusza w nim powietrze. We wspczesnych samochodach stosuje si dwa rodzaje urzdze klimatyzacyjnych – manualne i automatyczne. W przypadku tej pierwszej, wszystkie czynnoci regulacji nawiewu i stopnia schadzania regulowane s za pomoc cigie i dwigni przez uytkownika. Natomiast w klimatyzacji automatycznej, sterowanie odbywa si za pomoc elektronicznych sterownikw i czujnikw, a zadaniem podrujcych jest jedynie ustawienie danej temperatury we wntrzu auta.
Klimatyzacja z reguy jest montowana fabrycznie, przez producenta. Jednak dla posiadaczy aut wyposaonych jedynie w zwyk wentylacj, istnieje moliwo montau takiego systemu w wyspecjalizowanym warsztacie. W tym przypadku, ze wzgldu na koszty, najczciej przekadana jest fabryczna klimatyzacja z takiego samego modelu, w ktrym jednak zamontowa j producent (wraz z ukadem sterowania). Jednak adoptowanie klimatyzacji od innego auta nie zawsze jest dobrym pomysem.
S rwnie warsztaty, ktre sprowadzaj uniwersalne ukady klimatyzacyjne, ktre nastpnie dopasowuj do budowy auta. Koszt takiej przerbki, w zalenoci od modelu auta oraz producenta klimatyzatora, moe siga nawet 5 tys. z.
Niezalenie od rodzaju klimatyzacji jej obsuga jest banalnie prosta. W przypadku klimatyzacji automatycznej trzeba ustawi dan temperatur na panelu sterujcym i wczy tryb automatyczny (Auto). W klimatyzacji rcznej uruchamiamy klimatyzacj przyciskiem (AC), a nastpnie podnosimy lub obniamy temperatur we wntrzu samochodu za pomoc regulatora ogrzewania i nawiewu.
Dla organizmu ludzkiego rnica temperatur rzdu 4-5 st. Celsjusza jest ju odczuwaln ulg. W zwizku z tym nie naley wyzibia wntrza auta, gdy po wyjciu z niego, na przykad latem, nastpuje nagy skok temperatury, ktry moe spowodowa przezibianie. Zakada si, e optymaln temperatur, w ktrej kierowca i pasaerowie czuj si komfortowo to ok. 21-22 st. Celsjusza. Zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura sprawia, e nie tylko obnia si komfort jady, ale rwnie czujno i czas reakcji kierowcy, ktry na dodatek szybciej si mczy.
Jak wic prawidowo korzysta z klimatyzacji? Tu po wejciu do nagrzanego samochodu naley nieco przewietrzy kabin, a wic przez pierwsze 2 - 3 min. jedziemy z otwartymi oknami. Przez kilka pierwszych minut po uruchomieniu „klimy” mona ustawi wentylacj na obieg wewntrzny, co dodatkowo przypieszy schodzenie wntrza.
Naley doda, e aby zapewni dusz ywotno ukadu klimatyzacji, zalecane jest systematyczne jej uywanie, gdy wraz z czynnikiem chodzcym, po caym ukadzie rozprowadzany jest rodek smarujcy. W tym miejscu warto zaznaczy, e klimatyzacja wbrew powszechnej opinii nie suy jedynie do uytku w letnie, upalne dni. Naley jej uywa przez cay rok wraz z ogrzewaniem, a wwczas, np. w okresie jesienno - zimowym, szyby mniej paruj.
Raz do roku, szczeglnie przed sezonem letnim samochd powinien trafi do specjalistycznego warsztatu, w ktrym sprawdzone zostanie prawidowe dziaanie caego ukadu. W rd czynnoci obsugowych, ktre powinny si znale na licie mechanika, znajduje si wymiana filtru przeciwpyowego, oczyszczenie kanaw wentylacyjnych, kontrola odprowadzania na zewntrz samochodu skroplonej na parowniku wody i ewentualne uzupenianie oleju w caym ukadzie.
Dusza jazda z zanieczyszczon klimatyzacja moe grozi chorobami ukadu oddechowego i alergiami, warto wic o ni dba.
Zdaniem eksperta
Grzegorz Walasiuk - serwisant klimatyzacji
Bezwzgldnie najlepsza i najtrwalsza jest klimatyzacja, w ktr nikt nie ingerowa. A wic nowa. Wszelkiego rodzaju przerbki czy „przekadki”, nawet z identycznego modelu, mog skutkowa jej wiksz awaryjnoci w przyszoci. W czasie takiej operacji mimowolnie narusza si poszczeglne elementy caego ukadu, ktry w przypadku starszych aut, moe po prostu ulec uszkodzeniu.
| | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|