| LPG w aucie na gwarancji | | Przy rosncych cenach benzyny popularne jest montowanie instalacji LPG. Problem pojawia si w momencie, gdy waciciel nowego auta od razu chce go przerobi na gaz.
Uytkownicy samochodw, ktre nie posiadaj ju gwarancji musz jedynie skonsultowa decyzj o zaoeniu instalacji gazowej z warsztatem i dobra odpowiedni jej rodzaj do swojego modelu.
Nieco w gorszej sytuacji s nabywcy samochodw nowych lub posiadacze aut na gwarancji, ktrzy musz uzyska zgod autoryzowanej stacji obsugi. Spowodowane jest to tym, e nie kady producent lub importer zezwala na montowanie instalacji gazowej, groc czciow lub cakowit utrat gwarancji.
W pewnych sytuacjach obawy producentw s rzeczywicie uzasadnione, gdy nieprzystosowany do zasilania LPG (Liquefied Petroleum Gas, czyli gaz pynny ropopochodny) silnik moe ulec powanym uszkodzeniom.
- Teoretycznie instalacj gazow mona zaoy waciwie do kadego typu jednostki z zaponem iskrowym. Niektre warsztaty montuj je nawet do samochodw chodzonych powietrzem. S jednak wyjtki, jak np. silniki z bezporednim wtryskiem paliwa, do ktrych nale m.in. jednostki Volkswagena typu FSI, czy Toyoty typu D4. W takich samochodach uszkodzeniu ulegn przede wszystkim wtryskiwacze benzyny, gdy po zamkniciu dopywu paliwa i przejciu na gaz nie s one chodzone. – wyjania Micha Garbowski z firmy Auto-Gaz.
Jednak monta instalacji w nowym aucie, nie zawsze musi si wiza z utrat gwarancji. Czasem powoduje jedynie ograniczenie gwarancji dla samego silnika.
Poza tym jest ju szereg marek, ktre wrcz chwal si tym, e ich auta s fabrycznie przystosowane do zasilania z instalacji gazowej, co wicej autoryzowane stacje obsugi tych producentw same wykonuj monta takich instalacji. Przykadem moe by Skoda, ktra umoliwia wyjechanie modelami Yeti oraz Superb z salonu ju na „gazie”.
W przypadku np. Toyoty, Chevroleta czy Fiata rwnie istniej moliwo montau instalacji w wybranych modelach, jednak tutaj waciciel pojazdu ma wyranie wskazane wyspecjalizowane warsztaty, ktre zamontuj instalacj bez groby utraty gwarancji.
Niestety, koszty instalacji w ASO lub we wskazanym przez dealera punkcie, s niekiedy nawet o 2 - 3 tys. z wysze, ni w przypadku mniejszych warsztatw, ktre niejednokrotnie oferuj rwnie wysokiej jakoci usugi.
To jednak nie koniec, bo niektrzy importerzy narzucaj wymg dodatkowej opaty za tzw. przystosowanie silnika, a chodzi gwnie o specjalne gniazda zaworowe do pracy na LPG. Opata taka moe wynosi nawet 1200 z.
Warto rwnie przekalkulowa, czy monta takiej instalacji jest opacalny. W przypadku nowoczesnych samochodw, ktrych silniki speniaj normy emisji spalin Euro 4 i 5 monta takiej instalacji to niekiedy wydatek nawet kilkunastu tysicy zotych. Jeeli nasze auto suy nam jedynie, jako pojazd na dojazdy do pracy, to raczej bdzie to inwestycja, ktra nigdy si nie zwrci. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|