| Czym bdziemy jedzi? | | Samochody przyszoci bd odzwierciedlay potrzeby kierowcw i ich pasaerw, zapewniajc jednoczenie najwyszy poziom bezpieczestwa. Stan si take mniej szkodliwe dla rodowiska.
Zdaniem fachowcw, silnik atmosferyczny pozostanie najwaniejsz technologi napdow w samochodach przez nastpne 20 lat. S oni rwnie jednomylni co do hybryd. Mieszany typ napdu jest znakomit baz badawcz, ale w duszej perspektywie zostanie zastpiony przez auta zasilane prdem pochodzcym z baterii lub z ogniw paliwowych.
Przyszo to auta elektryczne, przede wszystkim ze wzgldw ekologicznych - wskanik emisji dwutlenku wgla pochodzcego ze rodkw transportu wzronie ju w 2015 roku o 80 proc. w stosunku do roku 2001. Magnesem, ktry przycignie klientw do aut na prd bdzie take aspekt finansowy, bo zakup „wtyczkowozw” moe by czciowo refundowany. Zreszt, tylko pojazdy EV bd mogy liczy na bezpatny wjazd do centrw zakorkowanych miast oraz na ulgi przy parkowaniu na ulicach.
Zgodnie z przewidywaniami ekspertw, za dekad odsetek ludnoci mieszkajcej w miastach zwikszy si z obecnych 75 proc. do prawie 80 proc. w krajach rozwinitych, a liczba mega miast uronie do 24, z ktrych kade bdzie zamieszkiwao minimum 10 mln mieszkacw. Alternatywn dla komunikacji zbiorowej w metropoliach stan si auta elektryczne, dwu, cztero i picioosobowe o zasigu 200 a nawet 300 km. Ich sprzeda osignie poziom 500 000 sztuk w roku 2015, a pi lat pniej, blisko co trzecie nowe auto bdzie miao „zielony” lub elektryczny napd.
W parze z rozkwitem elektrycznej motoryzacji rozwinie si rwnie infrastruktura punktw adowania akumulatorw. Stacje zasilajce pojawi si na ulicach, w prywatnych garaach oraz na osiedlowych parkingach.
Niestety, rozwj nowego segmentu miejskich pojazdw odbdzie si kosztem duych i cikich pseudo-terenwek, ktre wymr jak przysowiowe dinozaury. Miejsce SUV-w bd stopniowo zajmowa niewiele mniejsze, ale bardziej uniwersalne samochody bdce mariaem terenwki, kombi, vana i hatchbacka. Bd stosunkowo lekkie dziki zastosowaniu materiaw nowej generacji, bardziej aerodynamiczne i prostsze w produkcji za spraw konstrukcji moduowej i zunifikowanych pyt podogowych, wsplnych dla niemal wszystkich aut jednego koncernu. Zdaniem analitykw, stworzenie aliansw midzy koncernami oraz przeniesienie produkcji do krajw rozwijajcych wpynie na lekki spadek cen nowych pojazdw, szczeglnie elektrycznych - obecnie a 10-15 tys. euro kosztuj same baterie.
Dalszy rozwj i sprzeda aut spalinowych oznacza, e w roku 2020 nie bdziemy si jeszcze martwi, gdzie tankowa. Problem w tym, e cena ropy spotgowana grob wyczerpania z w okolicach 2040-2050 roku, podskoczy do 150 dolarw za baryk, prognozuj analitycy. Koszty autogazu take wzrosn, co zmusi naukowcw do poszukiwania alternatywnych rde zasilania. Sensownym rozwizaniem stanie si gospodarowanie biogazem pochodzcym z biomasy i przerabianie go na czysty metan, ktry bez trudu moe by spalany przez konwencjonalne silniki spalinowe.
W kwestii silnikw przyszo to dwa, trzy, lub gra cztery cylindry, ktre mog pracowa w dwusuwie. Miejsce klasycznych ukadw zasilania zastpi np. technologie samoczynnego zaponu mieszanki jednorodnej. Zalety? Spalanie benzyny na poziomie jednostek wysokoprnych przy zmniejszonej iloci zanieczyszcze, oraz moliwo pracy na wszelkich, dostpnych rodzajach paliw, w tym etanolu E85.
Bezpieczestwo podrujcych zapewni rozbudowane systemy elektroniczne. Od 2011 roku wszystkie nowe pojazdy rejestrowane na terenie UE bd wyposaane w ESP. W 2020 roku moemy si spodziewa cznoci bezprzewodowej wraz z rozbudowanymi systemami telematyki pokadowej, ktra umoliwi diagnozowanie pracy auta oraz przesanie zebranych informacji do centrum serwisowego. Wbudowane nadajniki umoliwi autom komunikacj np. na trasach pozamiejskich, informujc kierowcw o istniejcych utrudnieniach. Pojazd ostrzee na czas kierowc o istniejcym niebezpieczestwie, a w sytuacji awaryjnej sam wyhamuje. Jeli nie da si unikn wypadku, samochd automatycznie powiadomi suby ratunkowe o zaistniaym zdarzeniu i lokalizacji.
Zdaniem eksperta Mirosaw Michna, ekspert rynku motoryzacyjnego KMPG.
Wyrana przyszo rysuje si przed samochodem z napdem elektrycznym i jego wersj przejciow w postaci napdu hybrydowego. Przemawiaj za tym zarwno elementy: ekonomiczne - koszt mimo, e wysoki jest akceptowalny, jak i ekologiczne w postaci redukcji szkodliwych zanieczyszcze oraz polityczne – zmniejsza si zaleno danego kraju od cen i wydarze politycznych w krajach producentw ropy. Istniejcym ograniczeniem dla technologii samochodu elektrycznego paradoksalnie moe by dostpno surowca (litu) do produkcji akumulatorw oraz stopie rozwoju urbanizacyjnego danego kraju - trudno zapewni kademu adowark na tradycyjnych osiedlach mieszkaniowych. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|