| Benzynowy czy Diesel? | | Spr o to, ktry z silnikw jest lepszy z punktu widzenia eksploatacji staje si coraz trudniejszy do rozstrzygnicia, szczeglnie w dobie nowoczesnych rozwiza konstrukcyjnych.
Aktualna rnica w cenie oleju napdowego i benzyny E95 wynosi ok. 30 groszy na litrze. Zblione wartoci powinny utrzyma si jeszcze przez najblisze dwa lata. Po tym okresie spodziewane jest stopniowe zrwnywanie cen obu paliw, przy jednoczesnym wzrocie konsumpcji ropy o 1-3 proc. rocznie, prognozuje Rafa Zybert, analityk Biura Reflex. Taka tendencja to wynik wzrostu sprzeday nowych aut z silnikami wysokoprnymi w Europie, ktrych udzia wynosi obecnie 48 proc.
Skd taka popularno Diesli? Przeraliwy klekot podczas rozruchu, dym z rury wydechowej i maa moc to przeszo. Na tle starych konstrukcji, nowoczesne silniki o zaponie samoczynnym odznaczaj si wysz kultur pracy, moc i jeszcze mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo. Fakt, charakterystyczny odgos pracy pozosta, ale nie jest ju tak dokuczliwy dla ucha, a nawet moe brzmie przyjemnie, zwaszcza w „szeciocylindrwkach”. O dymieniu take nie ma mowy za spraw filtra czstek staych, cho ten element ukadu wydechowego, z uwagi specyfik pracy, budzi najwicej kontrowersji wrd uytkownikw.
To jednak nie koniec zalet. Wysoka moc jednostkowa oraz duy moment obrotowy dostpny od niskich obrotw zapewniaj przyjemn i bardzo pewn jazd, mimo i pewn niegodnoci dla kierowcw nieobeznanych z tymi silnikami jest wski zakres obrotw uytecznych silnika (od ok. 2000 do 4000 obr/min) oraz troska o mocniejsze wciskanie pedau gazu. Inn mocn stron Diesli jest podatno na profesjonalny tuning, podnoszcy moc nawet o 20 proc. bez uszczerbku na trwaoci silnika. Jednak najwaniejsze jest nisze ni w przypadku motorw benzynowych spalanie, bd co bd wci taszego oleju napdowego.
Lecz dynamiczna i oszczdna jazda take ma swoj cen. Wysokocinieniowy ukad wtrysku paliwa, turbosprarka oraz skomplikowane systemy filtrujce (filtr czstek staych i katalizatory) znajduj odzwierciedlenie w wyszej kwocie zakupu auta i nie pozostaj bez wpywu na koszty ewentualnych napraw.
Na szczcie ekonomiczne i szybkie podrowanie nie jest ju tylko domen samochodw z silnikami o zaponie samoczynnym. Postp technologiczny sprawia, e take jednostki benzynowe przechodz powan ewolucj. Downsizing, czyli zmniejszona pojemno skokowa, ale za to bezporedni wtrysk paliwa, turbosprarka, a niekiedy dodatkowy kompresor, czyni z „turbobenzynwek” godnych rywali w konkurencjach: elastyczno, dua moc i ekonomia, oczywicie przy rozsdnym traktowaniu pedau gazu. Turbodoadowane motory benzynowe charakteryzuj si nienagann, cich prac i umiarkowanymi kosztami serwisu. waw jazd zapewnia wysoka warto momentu obrotowego dostpnego ju od 1500 obrotw, czyli znacznie wczeniej ni w Dieslach oraz moliwo „krcenia silnika” powyej 5000 obr/min.
Jaki zatem silnik wybra kupujc nowe auto, zwaywszy, e ceny ropy i benzyny s zblione, a oba typy napdw (turbodiesel i turbobenzyna) mog dawa podobn frajd z jazdy? Odpowied to chodna kalkulacja, uwzgldniajca nasze upodobania, budet oraz przecitny dystans, jaki rocznie pokonujemy za kierownic.
Zakup auta z silnikiem wysokoprnym ma sens jeli rocznie przejedamy co najmniej 20 tys. km. W innym przypadku kupmy „benzyniaka”. Powd? Cena zakupu auta w Dieslu jest wysza od odpowiednika benzynowego, a niewielka rnica w cenie paliw uniemoliwia szybk rekompensat. Na przykad najtasza Toyota Auris 1.4 D-4D to wydatek 63 700, czyli o 14 000 z wicej ni 101-konna wersja benzynowa. Zakadajc, e cena oleju napdowego wynosi 4,30 z, benzyny E95 4,60 z, a auto pokonuje rocznie ok. 20 tys. km, rnica zwrci si dopiero po 10 latach eksploatacji. Analogicznie, co najmniej dekad trzeba podrowa podstawow wersj wysokoprn Mitsubishi Outlandera by zniwelowa rnic ceny midzy modelem benzynowym.
Od tej reguy s jednak wyjtki. Na przykad Fiat Panda 1.3 Multijet jest tylko o 1000 z droszy od wersji benzynowej 1.2, a to oznacza, e wikszy wydatek zwrci si szybko, bo po przejechaniu niespena 14 tys. km.
Poza kosztami eksploatacji na konkretnym paliwie, trzeba rwnie uwzgldni wydatki serwisowe. O ile przez pierwsze 120 tys. km ceny standardowych przegldw w ASO, obejmujcych m.in. wymian pynw eksploatacyjnych, filtrw czy wiec zaponowych (s. benzynowe) s zblione, to po 150-200 tys. przejechanych kilometrw zwiksza si ryzyko potencjalnych i drogich napraw. W zalenoci od sposobu uytkowania, w przypadku „ropniakw” w gr wchodzi kosztowna wymiana dwumasowego koa zamachowego, regeneracja ukadu wtrysku paliwa wraliwego na jako ropy, reaktorw katalitycznych (filtr czstek staych, tlenkw azotu) i turbosprarki. Mniej w warsztacie powinni zostawi waciciele aut benzynowych, cho drosze w eksploatacji z pewnoci oka si wersje turbodoadowane.
Nie ma natomiast kolosalnych rnic w cenach polis OC i AC dla wersji wysokoprnych i benzynowych. Na plus dla Diesla naley zaliczy mniejsz utrat wartoci oraz fakt, i na rynku wtrnym wanie te wersje s chtniej wybierane przez klientw. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|