| Jak sprawdzi ubezpieczyciela? | | Kiedy wybieramy Autocasco z reguy zwracamy uwag na jego cen oraz zakres ochrony ubezpieczeniowej. Duo rzadziej zastanawiamy si, co bdzie, gdy przytrafi si nam stuczka lub wypadek.
Taka strategia moe niestety okaza si krtkowzroczna, o czym dotkliwie przekonamy si, gdy staniemy w obliczu koniecznoci dochodzenia odszkodowania, czyli procesu, ktry od strony ubezpieczyciela fachowo nazywa si likwidacj szkody. Tygodnie bez samochodu, czy kwota odszkodowania, ktra nie wystarcza na napraw samochodu, to tylko niektre nieprzyjemnoci, ktre mog nas spotka. Dlatego ju na etapie wyboru ubezpieczenia powinnimy zastanowi si, w jaki sposb sprawdzi firm ubezpieczeniow, by unikn nieprzyjemnych niespodzianek.
Nie istnieje niestety aden oglny system, ktry umoliwiaby porwnanie jakoci obsugi klientw ubezpieczycieli w obszarze likwidacji szkd. Z reguy bazujemy wic na przypadkowo zasyszanych opiniach, na podstawie ktrych trudno budowa obiektywny obraz sytuacji. Jak zatem sprawdzi czy towarzystwo, w ktrym zamierzamy kupi polis jest sprawne w zakresie likwidacji szkd? Jest na to kilka prostych sposobw.
W pierwszej kolejnoci zajrzymy na stron internetow firmy, w ktrej zamierzamy ubezpieczy nasz samochd. Towarzystwo powinno na niej jasno przedstawia procedury, ktrymi posuguje si w procesie obsugi posprzedaowej oraz opisywa, w jaki sposb sami moemy przyspieszy procedur likwidacji szkody. Jeeli na stronie firmy znajdziemy jasno sformuowane informacje na ten temat - moe to by dla nas dobra wskazwka.
Kolejny krok to sprawdzenie, czy firma pozwala na ledzenie procesu likwidacji szkody. Poszukajmy na stronie tzw. e-konta lub innej funkcji umoliwiajcej monitorowanie likwidacji szkody. U rnych ubezpieczycieli moe ona wyglda inaczej - przybiera prost form dodatkowej funkcji czy zakadki na stronie lub stanowi odrbn platform. Zasadniczo powinna jednak dawa klientowi dostp on-line do informacji, na jakim etapie likwidacji szkody jest ubezpieczyciel - gromadzenia dokumentacji, ogldzin czy te decyzji o wypacie odszkodowania.
Dodatkowo strona powinna umoliwia bezporedni kontakt z likwidatorem czyli osob odpowiedzialn po stronie firmy za nasz obsug, dziki czemu bdziemy mogli przekaza firmie wymagane dokumenty. - Dziki platformie umoliwiajcej monitorowanie procesu likwidacji klienci mog uzyska informacj na temat statusu swojej szkody przez 24 godziny na dob, 7 dni w tygodniu - tumaczy Rafa Karski z firmy Liberty Direct, ktra ostatnio wprowadzia takie rozwizanie.
Nastpny etap to weryfikacja firmy u Rzecznika Ubezpieczonych, czyli instytucji ktrej zadaniem jest ochrona naszych interesw. Rzecznik publikuje na swojej stronie cykliczne raporty dotyczce skarg zgaszanych przez ubezpieczonych. Jeeli w statystyce na temat danego ubezpieczyciela pojawia si niewiele skarg - mona zaoy, e firma dziaa sprawnie. Oczywicie nie naley zapomina, e na rynku funkcjonuj zarwno wiksze jak i mniejsze firmy - dlatego patrzc na liczb skarg naley bra pod uwag take liczb klientw danej firmy. Nie naley rwnie zapomina o tematyce skarg - nie wszystkie bowiem musz dotyczy procesu szacowania i wypaty odszkodowania. Jednak mimo tego zestawienie Rzecznika Ubezpieczonych mona traktowa jako pewien wyznacznik sprawnoci operacyjnej towarzystwa.
Kolejny punkt to przygldanie si forom internetowym. Dziki nim bdziemy mie dostp do duo szerszej liczby opinii ni tylko tych przekazanych nam podczas rozmw ze znajomymi. Naley jednak pamita, e ludzie s bardziej skorzy do opisywania negatywnych ni pozytywnych dowiadcze. Niepochlebne opinie znajdziemy wic praktycznie na temat kadej firmy. Jednak i tu mamy pewn wskazwk: jeeli w sieci spotkamy si z przykadami reakcji ubezpieczyciela - propozycjami dodatkowego kontaktu z osob, ktra bya niezadowolona z obsugi, rozwizania sprawy bd zwykymi wyjanieniami, bdzie to oznaczao, e mamy do czynienia z instytucj, ktra liczy si z opiniami swoich klientw.
Gdzie zwrci si po pomoc?
W przypadku kiedy nie do koca wiemy jak uzasadni odwoanie od decyzji firmy ubezpieczeniowej, moemy zwrci si o pomoc do Rzecznika Ubezpieczonych (www.rzu.gov.pl). Instytucja ta powoana zostaa w celu rozpatrywania skarg i interwencji w sprawach ubezpiecze. Jednak zanim si tam zgosimy powinnimy zada szczegowego uzasadnienia decyzji ubezpieczyciela. Na stronie internetowej Rzecznika Ubezpieczonych znajdziemy najczstsze pytania i odpowiedzi oraz numer infolinii (tel. 22 33 37 32) pod ktr uzyskamy bezpatn porad prawn.
W przypadku uznania zasadnoci naszego odwoania naley zoy osobicie do biura rzecznika skarg w formie pisemnej lub wysyajc j listem poleconym. Zazwyczaj blisko poowa takich spraw koczy si wygran konsumentw. W walce z nieuczciwym ubezpieczycielem moe nam pomc take Komisja Nadzoru Finansowego (www.knf.gov.pl), ktra zajmuje si m.in. nadzorem nad prawidowoci funkcjonowania rynku ubezpieczeniowego.
Instytucja ta ma znacznie wiksze moliwoci, z nakadaniem kar finansowych wcznie. W przypadku udokumentowanych sytuacji nacigania i oszukiwania klientw powinnimy to bezwzgldnie zgosi w KNF-ie. Dziki temu uchronimy innych kierowcw przed nieuczciwymi procederami ubezpieczyciela.
Ponadto, moemy zwrci si take do federacji konsumenckich, a cilej do Miejskiego Rzecznika Konsumentw (waciwego dla miasta lub powiatu), Federacji Konsumentw lub Stowarzyszenia Konsumentw. Do obowizkw tych instytucji naley udzielanie bezpatnych informacji i porad w zakresie praw i interesw konsumentw. Z pewnoci majc takie wsparcie, nasze szanse na wygran diametralnie wzrosn.
Zdaniem eksperta
Marcin Tarczyski, Polska Izba Ubezpiecze
Czsto ubezpieczyciel uzalenia wypat odszkodowania penej wysokoci od spenienia wielu warunkw. W przypadku kradziey auta odmawia wypaty z ubezpieczenia AC, jeli nie dostarczymy kompletu kluczykw i dokumentw. Warto wic zajrze do warunkw umowy. Jeli jest tam zapis o obowizku niepozostawiania kluczykw i dokumentw w wozie, sprawa moe by przegrana. Umowy maj charakter dwustronny i po obu stronach s prawa i obowizki. Zawsze jednak naley je dokadnie czyta, nawet jeeli towarzystwo ubezpieczeniowe jest sprawdzone np. przez naszych znajomych lub rodzin. Warto zdoby troch informacji na temat instytucji, z ktrej usug zamierzamy skorzysta. Weryfikacja ubezpieczyciela pozwoli nam dokona wyboru zgodnego z zasad: lepiej zapobiega ni leczy. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|