| Czas na opony zimowe | | Mimo, e do kalendarzowej zimy pozostao jeszcze troch czasu, temperatura ju teraz spada poniej 7C, zwaszcza wieczorem i w nocy. To znak, e mona ju zmienia opony na zimowe.
W Niemczech, gdzie warunki zim s podobne jak u nas, jedynie 9 proc. kierowcw nadal nie zmienia opon na zimowe lub caoroczne. W Polsce ten odsetek wynosi powyej 50 proc. Tymczasem najwaniejszym elementem przygotowania samochodu do zimy jest wanie dobr odpowiednich opon. Kiedy temperatura w cigu dnia spada poniej 7C, naley zaoy ogumienie zimowe. I to nie tylko ze wzgldu na jego bienik, ktry posiada du ilo tzw. lamelek.
Sprawiaj one, e opona znacznie lepiej radzi sobie z jazd po niegu „wgryzajc si” w niego, oraz jest mniej podatna na tzw. aquaplaning, czyli polizg na cienkiej warstwie wody. Bardzo istotny jest take fakt, e do produkcji „zimowek” stosowana jest bardziej mikka mieszanka gumowa na bazie krzemionki, dziki ktrej opony zachowuj elastyczno, a co za tym idzie - przyczepno, nawet w niskich temperaturach.
Zmieni opony powinni wszyscy kierowcy, take ci, ktrzy jed gwnie po miecie, gdzie nieg rzadko zalega na jezdniach. Brak niegu nie oznacza bowiem, e zim mona jedzi bezpiecznie na oponach letnich. Takie opony nie s wstanie zapewni odpowiedniej przyczepnoci podczas jazdy i bezpiecznej drogi hamowania.
Coraz wikszym zainteresowaniem ciesz si opony caoroczne, ktre posiadaj jednak gorsze parametry jazdy po niegu od typowych „zimowek”, ale s znacznie skuteczniejsze od opon letnich i na odwrt – latem nie dorwnuj tym ostatnim, z kolei sprawuj si o wiele lepiej ni zbyt mikkie wwczas ogumienie zimowe.
Konstrukcyjnie opony caoroczne s zblione do opon zimowych – rodkowa cz bienika ma wicej naci polepszajcych przyczepno na niegu, ale jednoczenie wykonane s one z twardszej mieszanki, co poprawia prowadzenie si auta na suchym asfalcie.
- Perspektywa jednego kompletu opon na cay rok wydaje si bardzo kuszca, jednak opony caoroczne s dobrym rozwizaniem dla osb jedcych gwnie po miecie. Kierowcy, ktrzy pokonuj dusze trasy poza miastem powinni raczej przed zim zainwestowa w tradycyjne „zimowki”, ktre oszczdz nam nieprzyjemnych niespodzianek i uatwi bezpieczne dotarcie do celu – tumaczy Wacaw Kostecki ze Szkoy Doskonalenia Jazdy na torze „Kielce”.
Warto porwna zachowanie si tych trzech rodzajw opon podczas hamowania na ubitym niegu. Wedug testw niemieckiego automobilklubu ADAC, samochd jadcy z prdkoci 50 km/h wyposaony w „zimowki” zatrzyma si po 29 m, na oponach caorocznych – po 33 m, a na letnich – dopiero po 60 m.
Kade opony, take zimowe, z czasem si zuywaj. Zakadajc wic ogumienie uywane w poprzednich sezonach trzeba koniecznie sprawdzi czy gboko bienika nie jest mniejsza ni 4 mm. Jeeli tak, najlepiej wymieni opony na nowe. „Zimwki”, ktrych bienik wynosi poniej 4 mm bd gorzej sobie radziy z odprowadzaniem wody i bota poniegowego, jak rwnie mniej skutecznie bd samooczyszczay si ze niegu.
Rwnie istotne jest prawidowe cinienie w oponach. Niska temperatura powoduje spadek cinienia w ogumieniu. Dlatego szczeglnie wane jest, aby pamita o sprawdzaniu cinienia w oponach czciej ni w okresie letnim, czyli przynajmniej co 2-3 tygodnie.
Oferta na rynku opon samochodowych jest szeroka, ale najwaniejsz kwesti jest dopasowanie opony do samochodu Niektrzy producenci zalecaj, aby opony zimowe byy o jeden rozmiar mniejsze ni letnie. Opinie specjalistw s jednak w tej kwestii podzielone, dlatego najlepiej zdecydowa si na taki sam rozmiar jak opon letnich. Naley przy tym pamita, e opony powinny by identyczne na wszystkich koach, a w najgorszym wypadku, przynajmniej na jednej osi.
Uwaga na uywane
Jeeli zdecydujemy si na zakup „zimowek” uywanych, naley dokadnie je obejrze. Gboko bienika to nie wszystko. Mikropknicia gumy to znak, e jest ona stara, sztywna i sparciaa. Gbokie nacicia na boku s nienaprawialne i mog skoczy si rozerwaniem opony podczas jazdy. Bbel na boku oznacza, e pka tzw. osnowa i opon trzeba wyrzuci. Podobnie jeli zauwaymy, e bienik jest nierwnomiernie starty.
Jak przeduy ywotno opony
- dba o prawidowe cinienie w oponach (sprawdzajmy je przynajmniej raz w miesicu)
- nie rusza i nie hamowa zbyt gwatownie
- nie pokonywa zakrtw ze zbyt du prdkoci powodujc czciow utrat przyczepnoci
- ostronie wjeda na krawniki
- dba o waciw geometri zawieszenia
- kontrolowa stan amortyzatorw
Jak przechowa opony
Opony najlepiej przechowywa w ciemnym, suchym pomieszczeniu, a w adnym wypadku na otwartej, nieosonitej przestrzeni. Inaczej guma, z jakiej s wykonane, ulegnie przyspieszonemu zniszczeniu. Same opony przechowujemy ustawione pionowo lub poziomo. Nie wolno ich jednak wiesza na hakach. Cae koa z felgami, jeli nie mamy hakw do wieszania k, mog lee jedno na drugim. Nie naley stawia ich pionowo, poniewa ciar felgi spowoduje trwae odksztacenie si opony. Podobnie jak w przypadku samych opon, naley je chroni przed socem i silnym sztucznym wiatem oraz przed kontaktem z olejami, tuszczami itp. Jeeli nie mamy miejsca na ich przechowywanie, moemy je zostawi za opat w serwisie oponiarskim. Koszt takiej usugi wynosi ok. 50 - 60 z za sezon. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|