| Ile pali nasz samochd? | | Zuycie paliwa w samochodzie to temat wiecznie ywy wrd kierowcw. Trudno si dziwi, najczciej chodzi przecie o due pienidze znikajce regularnie z naszego portfela.
O jak due pienidze chodzi? Konkretnej sumy poda nie mona, bowiem kady samochd ma inne zapotrzebowanie na paliwo. Nawet ten sam model eksploatowany przez innego kierowc, w innych warunkach drogowych czy klimatycznych bdzie mia zupenie inne spalanie. Wystarczy jednak powiedzie, e pienidze wydane na paliwo to najdrosza pozycja w kosztach eksploatacji samochodu. Trudno zatem j lekceway albo przej do porzdku dziennego gdy jest zbyt wysoka.
Powszechne s przypadki, e samochd ma wysze spalanie, czasami nawet znaczco, ni podaje producent. Rodz si konflikty, nabywcy przychodz z pretencjami do dilerw a nawet wkraczaj przeciw importerom na drog prawn. Jeli jednak nie mamy do czynienia z ewidentn wad techniczn, to klient stoi na straconej pozycji. Problem wynika bowiem nie ze zej woli producentw aut, a ze sposobu pomiaru zuycia paliwa prowadzonego przez fabryki. Taki pomiar ma si nijak do codziennej eksploatacji auta w zwykym ruchu miejskim, na szosie czy autostradzie. Co prawda praktyczne pomiary drogowe przy prdkociach 90 km/h, 120 km/h i w miecie, prowadzone przed 1 stycznia 1996 r. te nie zawsze byy precyzyjne, ale powszechnie uznawano je za poprawne.
Od 1996 r. pomiaru zuycia paliwa dokonuje si jednak na hamowni podwoziowej a samochd do pomiaru moe by odpowiednio przygotowany przez producenta (opony o niskich oporach toczenia, rzadsze rodki smarne, podwyszone cinienie w ogumieniu). Musi mie jednak tylko fabryczne wyposaenie i przebieg co najmniej 3000 km. cile okrelona normami jest temperatura powietrza w ktrym odbywa si pomiar (20C) oraz cinienie (980,665 hPa) i wilgotno (40%).
Samochd stoi na rolkach, obracaj si tylko jego koa, obsuga stanowiska zdejmuje dane z aparatury. Pomiar rozpoczyna si gdy silnik jest zimny, co ma zbliy cae przedsiwzicie do warunkw rzeczywistych. W okrelonym norm cyklu pomiarowym A pojazd pokonuje wirtualnie 4,052 km, a potem, podczas cyklu B kolejne 6,955 km.
Spaliny gromadzi si w specjalnych workach i dokonuje ich analizy. Po zliczeniu czsteczek wglowodorw, tlenku wgla i dwutlenku wgla mona okreli, ile paliwa zuy silnik na dystansie pomiarowym, a potem przeoy to na powszechnie przyjty dystans 100 km. System pomiaru, w ktrym samochd nie wyjeda na drog, musi by obarczony bdem. Tym bardziej, e wymagania wzgldem auta s wyjtkowo agodne.
W pierwszej fazie cyklu, symulujcej jazd miejsk, pojazd rozpdza si tylko do prdkoci 50 km/h, a jego rednia prdko wynosi zaledwie 19 km/h. W drugiej fazie, symulujcej jazd szosow pojazd rozpdza si do 120 km/h, a jego rednia prdko wynosi zaledwie 63 km/h. rednia prdko caego cyklu pomiarowego ledwie przekracza 33 km/h. Na dodatek nie ma ani gwatownych przypiesze, ani raptownego hamowania.
Nic dziwnego, e pomiary prowadzone przez uytkownikw odbiegaj od wskanikw wyliczonych podczas producenckich prb na hamowniach. Samochody s w rnym stanie technicznym, prowadz je ludzie o rnych temperamentach, w rnych warunkach drogowych i w zrnicowanych warunkach pogodowych.
Jak wielkie mog by to rnice? By stwierdzi to obiektywnie najlepiej oprze si na fachowych testach, podczas ktrych samochodami jedzi si po prawdziwych drogach, na znacznie duszych dystansach, w tych samych warunkach, przy tych samych zasadach pomiarowych. Okazuje si, e dane producentw o zuyciu paliwa s przekamane rednio o 30%. Negatywni rekordzici notuj przekroczenia ponad 40%. Auta, ktre wypadaj w takich testach dobrze s w zdecydowanej mniejszoci. Ich zuycie paliwa jest wysze od deklarowego o 2-4%. Czy zatem dane o zuyciu paliwa podawane w prospektach reklamowych s w jaki sposb uyteczne ? Oczywicie tak, ale gwnie do porwnywania samochodw midzy sob pod wzgldem spalania. Dobr stron fabrycznych pomiarw jest bowiem fakt, e kade auto przechodzi ten sam cykl pomiarowy w tych samych, niemal laboratoryjnych warunkach. Porwnania s zatem jak najbardziej moliwe.
Obnianie kosztw:
Jeli koszty paliwa stanowi najwiksz pozycj w budecie eksploatacyjnym samochodu, to z pewnoci drzemi w niej najwiksze moliwoci oszczdzania. Rzeczywicie tak jest. Obnianie kosztw zwizanych z zakupem benzyny lub oleju napdowego mona prowadzi na dwa sposoby. Pierwszy to zmiana nawykw w prowadzeniu auta, drugi to odpowiednie przygotowanie samochodu. Przy stosowaniu poniszych zasad w portfelu kadego kierowcy z pewnoci ubdzie znacznie mniej pienidzy:
Kierowca
- Nie jedzij agresywnie, raczej spokojnie i pynnie
- Obserwuj drog nie tylko przed samochodem, ale te daleko przed nim. Ominiesz w ten sposb zakorkowany pas ruchu. Nie wytracaj prdkoci bez potrzeby
- Obserwuj, przy jakich obrotach twch silnik radzi sobie bez trudu z przypieszaniem. Zmieniaj bieg na wyszy ju przy takich wanie obrotach. Gdy tylko jest to moliwe korzystaj z najwyszego biegu
- Wyczaj silnik podczas postojw (ruch wahadowy, przejazdy kolejowe)
- Korzystaj z klimatyzacji, gdy jest to konieczne
- Nie jedzij z otwartymi szybami
Samochd
- Nie wo niepotrzebnych rzeczy. Zwikszaj one mas auta wic podnosz zuycie paliwa
- Zakadaj baganik dachowy tylko wwczas, gdy jest niezbdny
- Dbaj o prawidowe cinienie w ogumieniu. Zbyt niskie cinienie czyni auto bardziej paliwoernym
- Sprawdzaj w serwisie lub samodzielnie sprawno hamulcw. Szczki lub klocki ktre nie cofaj si i ocieraj o bben lub tarcze zwikszaj powanie opory toczenia.
- Kontroluj regularnie zbieno i wywaenie k (najlepiej co 10 000 km)
- Stosuj rodki smarne zalecane przez producenta
Zdaniem eksperta
Andrzej Meusel, specjalista ds. serwisu technicznego
Samodzielne pomiary pozwalaj stwierdzi ile faktycznie paliwa uywa nasz samochd. Ci kierowcy, ktrzy w swoich autach dysponuj komputerami pokadowymi maj uatwione zadanie. Bez komputera jestemy skazani na zliczanie tankowanego paliwa i przeliczania przez dystans, jaki na nim pokonujemy. Sprawa jest banalnie prosta. Musimy zacz od zatankowania auta pod korek. Potem resetujemy licznik dzienny lub zapisujemy stan licznika gwnego. Przy kolejnym tankowaniu znowu nalewamy paliwo pod korek, do tego samego miejsca co poprzednio. Jeli wlalimy 40 l po przejechaniu dystansu 530 km to wynik spalania uzyskamy po podzieleniu iloci paliwa (40) przez liczb przejechanych setek kilometrw (5,3). Wynik w tym przypadku to 7,55 l/100 km. Takie wyliczenie mona przeprowadzi po kilku tankowaniach, wwczas wynik jest bardziej miarodajny. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|