| Zim pal wicej | | Zima jest okresem, w ktrym wszystkie zespoy samochodu podlegaj surowej prbie. W niskich temperaturach silnik zuywa te wicej paliwa.
Gwnym powodem wyszego zuycia paliwa s ujemne temperatury i zwizana z nimi zmiana stanu nawierzchni i warunkw ruchu samochodu. Spadek temperatury poniej minus 15 stopni C w sposb drastyczny wpywa na wzrost zuycia paliwa, koniecznego do pokrycia zwikszonego zapotrzebowania energetycznego na ogrzanie jednostki napdowej i przedniej czci ukadu wydechowego.
Im nisza temperatura otoczenia i wysza prdko jazdy, tym wiksze straty ciepa w komorze silnika, a nie tylko w samej chodnicy. Jeli zwikszymy prdko jazdy z 20 do 80 km/h wspczynnik wymiany ciepa w chodnicy wzronie a trzy razy. Dziaanie termostatu, ktry przecza drog czynnika chodniczego na tak zwany duy i may obieg, pozwala tylko utrzymywa temperatur jednostki napdowej. Strumie mronego powietrza przepywa przez komor silnika i silnie schadza czynnik chodzcy chodnicy, co skutkuje spadkiem sprawnoci ogrzewania wntrza pojazdu, gdy poruszamy si z prdkoci ponad 80 km/h. Ta prawidowo jest szczeglnie dokuczliwa w pojazdach wyposaonych w silniki o maej pojemnoci i mocy.
Wychodzeniu komory silnika mona zapobiec stosujc osony odcinajce gwny strumie powietrza do chodnicy, lecz zgodnie z nowoczesnym podejciem do eksploatacji takie elementy nie nale do standardowego wyposaenia samochodw i oprcz Poloneza oraz Daewoo Lanosa nie s oferowane w handlu.
Pochodn niskich temperatur jest przeduony czas nagrzewania jednostki napdowej do nominalnej temperatury pracy. A wanie dopiero wwczas mona silnik obciy pen moc. Zim jest to okres kilkukrotnie duszy ni latem. Na ten proces potrzeba energii, ktra jest zawarta w paliwie i ktra jest tracona, gdy silnik szybko stygnie. Zim nieco wicej paliwa silnik spala na wolnych obrotach, bowiem w ujemnych temperaturach ukad sterujcy samoczynnie podnosi prdko obrotow biegu jaowego o 100 - 200 obr/min, aby jednostka napdowa nie gasa samoczynnie.
Trzeci przyczyn zwikszonego zapotrzebowania na paliwo s warunki trakcyjne. Zim nawierzchnia jest czsto oblodzona i zanieona. Koa pojazdu lizgaj si i samochd przebywa krtsz drog ni wynika to z ruchu k jezdnych. Ponadto, aby pokona zwikszone opory ruchu czciej jedzimy na niskich biegach z wyszymi prdkociami obrotowymi silnika, co skutecznie zwiksza zuycie paliwa. Do opisanych przyczyn dodaj si jeszcze bdy w technice jazdy - mocniejsze naciskanie gazu, opnione zwalnianie pedau sprzga, spowodowane uywaniem ciepego obuwia na grubej podeszwie.
W warunkach ostrej zimy, szczeglnie przy pokonywaniu krtkich odcinkw zuycie paliwa moe wzrosn od 50 do 100 proc. w porwnaniu z danymi katalogowymi. Dlatego wybierajc si w podr w rejony, gdzie mog wystpowa utrudnienia w ruchu, naley zadba, aby zbiornik paliwa by peny. | | rdo: www.motofakty.pl
|
| |
| |
| | | | | z dnia
| | Waluta | Kurs | Zmiana | | | |
| 1 USD | | -4,469 | | | |
| 1 EUR | | -4,716 | | | |
| 1 GBP | | -5,352 | | | |
| 1 CHF | | -4,748 | |
| |
|
|