temp. 4,9oC, cin. 1008 hPa, wiatr 0 m/s - KAMERY ONLINE
Czwartek, 21 Listopada 2024 
Dodaj og?oszenieWyszukaj og?oszenieAuto Komisy w SzczecinieFirmy motoryzacyjne w SzczecinieReklama w naszym serwisie
Szczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda SamochodowaSzczeciska Gieda Samochodowa
Zim pal wicej
Zima jest okresem, w ktrym wszystkie zespoy samochodu podlegaj surowej prbie. W niskich temperaturach silnik zuywa te wicej paliwa.

Gwnym powodem wyszego zuycia paliwa s ujemne temperatury i zwizana z nimi zmiana stanu nawierzchni i warunkw ruchu samochodu. Spadek temperatury poniej minus 15 stopni C w sposb drastyczny wpywa na wzrost zuycia paliwa, koniecznego do pokrycia zwikszonego zapotrzebowania energetycznego na ogrzanie jednostki napdowej i przedniej czci ukadu wydechowego.

Im nisza temperatura otoczenia i wysza prdko jazdy, tym wiksze straty ciepa w komorze silnika, a nie tylko w samej chodnicy. Jeli zwikszymy prdko jazdy z 20 do 80 km/h wspczynnik wymiany ciepa w chodnicy wzronie a trzy razy. Dziaanie termostatu, ktry przecza drog czynnika chodniczego na tak zwany duy i may obieg, pozwala tylko utrzymywa temperatur jednostki napdowej. Strumie mronego powietrza przepywa przez komor silnika i silnie schadza czynnik chodzcy chodnicy, co skutkuje spadkiem sprawnoci ogrzewania wntrza pojazdu, gdy poruszamy si z prdkoci ponad 80 km/h. Ta prawidowo jest szczeglnie dokuczliwa w pojazdach wyposaonych w silniki o maej pojemnoci i mocy.



Wychodzeniu komory silnika mona zapobiec stosujc osony odcinajce gwny strumie powietrza do chodnicy, lecz zgodnie z nowoczesnym podejciem do eksploatacji takie elementy nie nale do standardowego wyposaenia samochodw i oprcz Poloneza oraz Daewoo Lanosa nie s oferowane w handlu.



Pochodn niskich temperatur jest przeduony czas nagrzewania jednostki napdowej do nominalnej temperatury pracy. A wanie dopiero wwczas mona silnik obciy pen moc. Zim jest to okres kilkukrotnie duszy ni latem. Na ten proces potrzeba energii, ktra jest zawarta w paliwie i ktra jest tracona, gdy silnik szybko stygnie. Zim nieco wicej paliwa silnik spala na wolnych obrotach, bowiem w ujemnych temperaturach ukad sterujcy samoczynnie podnosi prdko obrotow biegu jaowego o 100 - 200 obr/min, aby jednostka napdowa nie gasa samoczynnie.



Trzeci przyczyn zwikszonego zapotrzebowania na paliwo s warunki trakcyjne. Zim nawierzchnia jest czsto oblodzona i zanieona. Koa pojazdu lizgaj si i samochd przebywa krtsz drog ni wynika to z ruchu k jezdnych. Ponadto, aby pokona zwikszone opory ruchu czciej jedzimy na niskich biegach z wyszymi prdkociami obrotowymi silnika, co skutecznie zwiksza zuycie paliwa. Do opisanych przyczyn dodaj si jeszcze bdy w technice jazdy - mocniejsze naciskanie gazu, opnione zwalnianie pedau sprzga, spowodowane uywaniem ciepego obuwia na grubej podeszwie.



W warunkach ostrej zimy, szczeglnie przy pokonywaniu krtkich odcinkw zuycie paliwa moe wzrosn od 50 do 100 proc. w porwnaniu z danymi katalogowymi. Dlatego wybierajc si w podr w rejony, gdzie mog wystpowa utrudnienia w ruchu, naley zadba, aby zbiornik paliwa by peny.
rdo: www.motofakty.pl



Jak rozpozna usterk silnika?

Gdy zgubimy kluczyk od auta

Jak sobie radzi z droejcym paliwem

Pomyka przy tankowaniu

Autogaz - tanie paliwo na trudne czasy?

Co zrobi, aby samochd nie zamarz?
wszystkie aktualnoci >>

z dnia
WalutaKursZmiana

dolar amerykaski
1 USD  -4,469

euro
1 EUR  -4,716

funt szterling
1 GBP  -5,352

frank szwajcarski
1 CHF  -4,748


Sownik motoryzacyjny

Punkty karne za wykroczenia

Przydatne umowy i druki

Dozwolone prdkoci w Polsce

Wirtualny alkomat

Tablice rejestracyjne

Rozkady Jazdy ZDiTM
  Regulamin serwisu | Polityka prywatnoci | Kontakt z nami | Wsppraca | Pole stron